טאבו הטייסים המתאבדים
הטייס המצרי שכיוון את המטוס אל המצולות וקרא "אללה אכבר"; הקברניט ממוזמביק שנעל עצמו בקוקפיט ולקח איתו אל המוות 32 בני אדם; והטייס של "קוואנטס" האוסטרלית שהטיס 3 שנים למרות שדיווח על נטיות אובדניות ועל דחף בלתי נשלט לכבות את המנוע. התחקירים שהושתקו
למרות הודעת מלזיה אתמול (יום א') כי ייתכן שהאותות האחרונים שהתקבלו מטיסה MH370 הגיעו מהקרקע, ההערכה הרווחת בעולם היא עדיין זו שלפיה המטוס התרסק, ושמי שגרם להתרסקות הוא אחד משני הטייסים - או שניהם. משטרת מלזיה עדיין לא הודיעה אילו ממצאים מעניינים, אם בכלל, מצאה בחיפושים שערכה בבתיהם של השניים, ולכן לא ברור עדיין לגמרי אילו מניעים היו יכולים לגרום להם לרצות להתאבד באמצעות התרסקות.
תעלומת המטוס המלזי - עדכונים אחרונים:
הטייס הראשי, זהרי אחמד שאה, היה תומך נלהב של האופוזיציה במלזיה, ובמיוחד של מנהיג באופוזיציה שנשלח למאסר בגין הומוסקסואליות (האסורה במדינה). כלי תקשורת בעולם הציגו אותו אתמול בתמונה שבה הוא נראה לובש חולצה עם מילות מחאה פוליטיות. לכן הועלתה האפשרות שביקש לרסק את המטוס כמחאה פוליטית.
לפי פרסום אחר אמש ברחבי העולם, שמבוסס על דיווח בסין, אשתו של זהרי אחמד שאה ושלושת ילדיו עזבו את הבית יום לפני הטיסה
והיעלמותו של המטוס. לדיווח הזה אין שום אישור רשמי ובינתיים התקשורת העולמית מציגה אותו בזהירות רבה, אך אם יתאמת הוא יכול לרמוז על טלטלה נפשית שעבר הטייס הראשי זמן קצר לפני ההיעלמות.
חברו של זהרי אמר שהוא "האדם האחרון שיחטוף את המטוס". בראיון ל"מירור" הבריטי אמר: "הייתי מפקיד את החיים שלי בידי האיש הזה. הוא אוהב בני אדם ומעורבות בדבר כזה פוגעת בבני אדם. אני לא מאמין שהוא מעורב בזה בשום צורה. אם הייתי יכול לעלות על מטוס ולבחור בטייס, הייתי בוחר בקפטן זהרי".
שלשום דווח כי גם לטייס המשנה לא הייתה לכאורה סיבה נראית לעין לרסק את המטוס, וכי רק לאחרונה הוא התארס והחל לתכנן את חתונתו. עוד נודע אתמול כי חלק ממערכות התקשורת במטוס כובו עוד לפני הקשר האחרון שהיה בין המטוס לקרקע, כך שכשבקשר נשמעו המילים האחרונות "בסדר, לילה טוב", המטוס כבר נחטף.
ההשתקה: אל תגידו שהטייס התאבד
אף שהתאבדויות של טייסים שלקחו איתם אל מותם עשרות ומאות נוסעים כבר אירעו בעבר, העיסוק בנושא נשאר כמעט בגדר טאבו. חוקרים וחברות תעופה אינם ששים לקבוע במסקנותיהם כי טייס ריסק בכוונה מטוס כדי להתאבד אפילו כשהראיות נראות חד משמעיות.
לפני קצת יותר מעשור הגישו חוקרים אמריקנים דו"ח סופי על התרסקות מטוס EgyptAir המצרית שצלל אל האוקיינוס האטלנטי בסמוך למסצ'וסטס. כל 217 הנוסעים ואנשי הצוות נהרגו אז. החוקרים קבעו בדו"ח שכשטייס המשנה גמאל אל-בטוטי מצא עצמו לבד בתא הטייס הוא כיבה את הטייס האוטומטי, הסיט את המטוס כלפי מטה, וברוגע מוחלט חזר 11 פעמים ברצף על המשפט "אללה אכבר".
עם זאת, אף שבדו"ח קבעו החוקרים כי מעשיו של טייס המשנה הם שגרמו להתרסקות הם נמנעו משימוש במילה "התאבדות" בממצאים העיקריים" בדו"ח שכתבו, בן 160 עמודים. במקום זאת הם כתבו כי הסיבה למעשיו "אינה ברורה". מנגד גורמים רשמיים במצרים דחו מכול וכול את הרעיון שמדובר בהתאבדות, והתעקשו שבעיה מכאנית גרמה להתרסקות.
אי הסכמה הייתה גם בנוגע לסיבת ההתרסקות של טיסה SilkAir185 שצללה לנהר ב-1997 במהלך טיסה מג'אקרטה שבאינדונזיה לסינגפור. כל 104 הנוסעים ואנשי הצוות נהרגו. חקירה אמריקנית העלתה שהמטוס, מסוג בואינג 737, הוסט ורוסק במתכוון, אולם החקירה האינדונזית נמנעה מלהכריע רשמית מה הייתה הסיבה.
במוזמביק חקרו הרשויות את התרסקות המטוס שבה נהרגו 33 בני אדם בנובמבר האחרון. הם אמרו כי חקירה ראשונית מצביעה על כך שהטייס במטוס של "מוזמביק איירליינס" שעשה את דרכו לאנגולה נעל את עצמו בקוקפיט וגרם בכוונה להתרסקותו. הם הוסיפו כי הם ממשיכים לבדוק מה יכלו להיות המניעים שלו.
אסון בלתי ניתן לחיזוי
מחקר של רשות התעופה הפדרלית של ארה"ב שהתפרסם השנה מצביע על כך שבארה"ב לפחות טיסה ממשיכה להיות אמצעי תחבורה בטוח בצורה יוצאת דופן והתאבדות של טייסים בעזרת מטוסם היא התרחשות נדירה. המחקר גילה שבעשר השנים שהסתיימו ב-2012 רק שמונה מ-2,758 אסונות אוויריים בארה"ב נגרמו מהתאבדות של טייס, שיעור של 0.3%. הדו"ח מצא שכל שמונת המתאבדים היו גברים. בדמם של ארבעה מהם התגלה אלכוהול ובשל שניים - כדורים נגד דיכאון.
עוד על תעלומת המטוס המלזי :
סיבות שונות הביאו להתאבדות הטייסים האלה: מצעיר שחגג יום הולדת 21 והבין שאישה שבה חשק אינו מעוניינת במערכת יחסים איתו, ועד לטייס בן 69 עם היסטוריה של שתייה ואיומים להתאבד בעזרת מטוס. בשבעה משמונת המקרים רק הטייס נהרג. במקרה השמיני גם נוסע נספה. "התאבדויות בעזרת מטוסים הן דבר טראגי, אירועים מכוונים שקשה לחזות ולמנוע", נכתב בדו"ח האמריקני. לפי הדו"ח, יש סיכוי סביר שבפועל מספר ההתאבדויות בעזרת מטוסים גבוה מהידוע, בשל היעדר דיווח מלא או התכחשות לממצאים.
בעולם מוכר לפחות מקרה אחד שבו חברת תעופה בינלאומית גדולה - "קוואנטס" האוסטרלית - אפשרה לטייס להמשיך להטיס מטוסים אף שהביע מחשבות אובדניות. הוא המשיך להטיס מטוסים עוד שלוש שנים ללא שום תקרית מיוחדת, וב-1982 התפטר כשהוא סובל מהפרעה
אובססיבית-קומפולסיבית חמורה, מחרדה ומדיכאון.
ה"סידני מורנינג הראלד" דיווח כי הטייס העיד שהוא נאבק בעצמו כמה פעמים כדי לא להיכנע לדחף קשה מאוד לשליטה לכבות את מנועי המטוס. הוא סיפר כי הדבר קרה לו פעם אחת במהלך טיסה לסינגפור, אז היד שלו נעה "באופן לא רצוני" לעבר הידיות בתא הטייס וכי הוא נאלץ להזיז את ידו השמאלית כדי למנוע מעצמו לא להיכנע לדחף. הוא יצא, ורק כשחש רגוע מספיק - חזר למושבו. לפי הדיווח בעיתון האוסטרלי, אחרי שסיפר לעמיתיו על הדחפים שאיתם הוא נאלץ להתמודד הוא נבחן על ידי כמה רופאים, ובסופו של דבר הם קבעו כי הוא כשיר להמשיך להטיס מטוסים.