שתף קטע נבחר

 
צילום: AFP

בניגוד ל-11/9: למה נוסעי המטוס לא צלצלו?

בעת מתקפת הטרור הגדולה בהיסטוריה הפעילו החטופים את הטלפונים שלהם והתקשרו מהמטוסים להיפרד ולהתריע. למה מנוסעי המטוס המלזי לא הגיעה אף שיחה? יש כמה הסברים. בינתיים מחפשים בשטח של יותר מ-6.2 מיליון קמ"ר, והעולם עדיין מרותק: הרייטינג של CNN - כפול מהרגיל

עשרה ימים לאחר היעלמות טיסה MH370 של "מלזיה איירליינס", עדיין אין זכר ל-239 הנוסעים ואנשי הצוות. היום (ג') הודיעה מלזיה כי לאחר הרחבת מבצע החיפושים הם מתפרשים כעת על פני שטח אדיר של יותר מ-6.2 מיליון קמ"ר, מאוסטרליה ועד קזחסטן, ובדרך כמובן האוקיינוס ההודי העצום. אחרי שלא נמצא זכר למטוס באזור איי אנדמן ההודיים החלה סין לחפש ליתר ביטחון גם בשטחה היבשתי למקרה שהמטוס הגיע לשם, ובמקביל החלו אוסטרליה, ארה"ב וניו-זילנד לערוך חיפושים באוקיינוס כ-3,000 ק"מ מהעיר האוסטרלית פרת'.

 

עדכונים אחרונים על המטוס המלזי :

 

קרוביהם הזועמים של הנעדרים הסינים איימו היום לפתוח בשביתת רעב עד שממשלת מלזיה תספק להם את האמת על גורל יקיריהם. בפגישה עם נציגים סינים שנשלחו אליהם על-ידי חברת התעופה המלזית הם דרשו לפגוש את שגריר מלזיה: "אנחנו רוצים את האמת, איפה החמלה?", שאלה קרובת משפחה של אחד הנעדרים. "לדעתי הממשלה שלכם יודעת בתוך תוכה למה היא לא נותנת לנו תשובות", אמר קרוב משפחה אחר לנציגי המלזים, "אתם מרמים אותנו ומספרים לנו שקרים כל הזמן".

מסיבת העיתונאים היומית של המלזים, היום (צילום: EPA) (צילום: EPA)
מסיבת העיתונאים היומית של המלזים, היום(צילום: EPA)

קרובת משפחה של אחד הנעדרים הסינים (צילום: AP) (צילום: AP)
קרובת משפחה של אחד הנעדרים הסינים(צילום: AP)
מאז היעלמות המטוס המלזי הוטחה ביקורת נוקבת בממשלת מלזיה על הטיפול שלה בפרשה. מעבר לתהיות הנוגעות לתחום האבטחה הושמעה ביקורת קשה גם על ניהול החיפושים מצד המלזים. בעשרת הימים שעברו התמהמהו המלזים בבירור פרטי מידע חשובים ובעדכון קרובי הנעדרים על אותם פרטים, בשעה שבתקשורת הזרה דווחו חלק מאותם פרטים שעות וימים ארוכים לפני כן. כך קרה שרק אחרי שבוע של חיפושים בים סין הדרומי, שם חשבו המלזים שהתרסק המטוס, התברר שהוא פנה בכלל לכיוון אחר - וטס לעבר האוקיינוס ההודי. זמן יקר אבד.

 

היום גילה צבא תאילנד כי דקות אחרי כיבוי אמצעי התקשורת בטיסה 370 זיהה מכ"ם של הצבא מטוס שייתכן כי היה המטוס הנעדר. לפי הודעת תאילנד, המטוס לא חדר בשום שלב למרחב האווירי שלה, ולהודעה לא הייתה תרומה משמעותית בנוגע למה שכבר ידוע על המסלול שעשה המטוס אחרי כיבוי מערכות התקשורת. מה שהיא כן מבהירה שוב הוא אזלת היד של שלטונות מלזיה, שלו היו מבקשים מתאילנד מידע ספציפי בשלב מוקדם יותר - היו יכולים לזהות כבר בתוך יום או יומיים שהמטוס טס מערבה, לכיוון מיצר מלאקה, וכך להימנע מהתמקדות מיותרת בחיפושים בים סין הדרומי, אזור שהמטוס כלל לא התרסק בו.

 

בינתיים העלה היום "ניו-יורק טיימס" תהיות חדשות בנוגע לטלפונים הסלולריים שהיו ברשותם של הנוסעים במטוס. בעיתון הזכירו כי בעת חטיפת המטוסים ששימשו למתקפת הטרור הגדולה בהיסטוריה ב-11 בספטמבר 2001, נוסעים מבועתים ואנשי צוות הפעילו את הטלפונים הניידים שלהם והתקשרו ליקיריהם ולרשויות כדי להתריע מפני המתרחש ולהיפרד. מהמטוס המלזי לא הגיעו שיחות דומות וגם לא הודעות בטוויטר, ברשת החברתית הסינית ווייבו או באינסטגרם, אף שלאחר הסטייה מהמסלול טס המטוס במשך כחצי שעה מעל שתי ערים גדולות במלזיה וכמה יישובים נוספים. "אין עדות לשום מספר שאליו הם ניסו להתקשר", אמר מנכ"ל מלזיה איירליינס לפי העיתון.

 (תרשים: AP) (תרשים: AP)
(תרשים: AP)

חיל הים המלזי מחפש בים, היום (צילום: EPA) (צילום: EPA)
חיל הים המלזי מחפש בים, היום(צילום: EPA)

מתפללים ומציירים בתקווה למצוא את טיסה MH370 (צילום: AP) (צילום: AP)
מתפללים ומציירים בתקווה למצוא את טיסה MH370(צילום: AP)
ב"ניו-יורק טיימס" ציינו כי העובדה הזו מוזרה במיוחד בהתחשב בכך שרוב הנוסעים היו ממלזיה וסין, שתי מדינות שבהן יש שימוש נרחב מאוד בטלפונים סלולריים, כך שסביר מאוד להניח שבמצב חירום יהיו מי שלפחות ינסו ליצור קשר בעזרת הטלפונים הסלולריים, למרות שלא קל לעשות זאת ממטוס בשחקים. בעיתון ציינו כי אחת האפשרויות היא שלא הגיעה שום שיחה מהנוסעים בשל הגובה הרב שאליו טיפס המטוס לאחר הסטייה - כ-13,000 מטר, גובה שעומד בניגוד מוחלט לגובה שבו טסו המטוסים ב-11 בספטמבר 2001, אז הם גם היו באזורים עירוניים יותר.

 

עוד על פרשת המטוס המלזי :

 

לפי העיתון, ייתכן שהנוסעים כלל לא היו יכולים ליצור קשר משום שאם החוטף ניטרל את מסכות החמצן שלהם וטיפס במהרה לגובה חד - הם איבדו את ההכרה מהר מאוד, ובתוך כמה דקות אף היו עלולים למות. כמו כן צוין שגם בטלפון האווירי שיש במטוסים, ושעובד על רדיו או על לוויין, לא נעשה שימוש, וכי העובדה הזו עשויה ללמד שמערכת הבידור (שבתוכה נמצאים כיום הטלפונים האוויריים) כובתה, אולי כדי שהנוסעים לא יבינו מהמפה מה מתרחש.

 (צילום: EPA) (צילום: EPA)
(צילום: EPA)

הטייס הראשי (משמאל) וטייס המשנה. החקירה מתמקדת בהם ()
הטייס הראשי (משמאל) וטייס המשנה. החקירה מתמקדת בהם

הטייסים בבידוק הביטחוני, לפני הטיסה ()
הטייסים בבידוק הביטחוני, לפני הטיסה

גם שבוע וחצי אחרי היעלמות מטוס הבואינג 777, הסערה העולמית סביב הפרשה זוכה לעניין בלתי-רגיל. כלי תקשורת בארה"ב מדווחים כי

רשת CNN, שנתקלה בשנים האחרונות בקשיים בתחרות שלה מול רשתות "פוקס ניוז" ו-MSNBC, זכתה השבוע לרייטינג הגבוה בכמעט 100% מהרייטינג הממוצע שלה, אחרי שהחליטה להקדיש שעות ארוכות במיוחד להיעלמות המטוס.

 

במדדי הרייטינג היא אפילו עקפה לכמה שעות באופן נדיר את "פוקס ניוז", עובדה המעידה על העניין הרב שמגלים האמריקנים בפרשה, אף שהמעורבות האמריקנית בה מצומצמת יחסית. מנגד היו שמתחו ביקורת על הרשת הוותיקה, וטענו כי היא גוזרת קופון על "משחק ההשערות" ומציגה בשידוריה "רודפי קונספירציות" כמומחים, במקום לספק מידע משמעותי באמת.

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
צילום: EPA
החיפושים אחרי המטוס הנעדר
צילום: EPA
מומלצים