שר התחבורה אישר: 120 קמ"ש בכביש 6
בקרוב תוכלו לנהוג (קצת) יותר מהר: שר התחבורה ישראל כץ חתם על תקנה המתירה נהיגה בכבישים מהירים ב-120 קמ"ש. היישום - בחודשים הקרובים
כביש 6 - בקרוב תוכלו לנסוע ב-120 קמ"ש. בדצמבר 2012 שר התחבורה ישראל כץ הבטיח, וכעת הוא מקיים: חתם על תקנה המתירה להעלות את מהירות הנסיעה בכבישים מהירים מ-110 ל-120 קמ"ש, כאשר הכביש הראשון בו תתאפשר מהירות כזו יהיה חוצה ישראל (כביש 6).
לפי משרד התחבורה, החלטת השר מגיעה בעקבות המלצות שהגיש צוות מקצועי של מהנדסי תחבורה ובטיחות בשנת 2010, וחוות דעת נפרדת שהגישה חברת כביש חוצה ישראל. בעקבות החתימה על התקנה, שאושרה על-ידי משרד המשפטים, משרד התחבורה יורשה לקבוע מהירות של 120 קמ"ש בכבישים מהירים, לאחר שיקיים התייעצות עם ראש אגף התנועה במשטרת ישראל.
עוד נמסר כי גם לאחר אישור התקנה, עדיין נדרשים כמה חודשים של המתנה: במשרד מחכים לסיום עבודות פיתוח בכביש 6, בהן החלפת מעקות בטיחות והתקנת פס מרעיד ומחזירי אור בקטעים מסוימים. לא נמסר מהו מועד סיום העבודות המשוער, למעט שמדובר "בחודשים הקרובים".
ההודעה על העלאת מהירות הנהיגה המותרת בכביש 6, מגיעה לאחר ששר התחבורה הכריז לפני כשנה ושלושה חודשים על תוכנית להעלאת מהירות הנסיעה במספר כבישים בישראל. במסגרתה בחלקים מכביש מספר 1 (ירושלים-ת"א) וכביש 2 (החוף) הועלתה המהירות המותרת מ-100 ל-110 קמ"ש. בכביש 471 (מכבית) זינקה המהירות מ-90 ל-110 קמ"ש, ובחלק מכביש 5 עלתה המהירות מ-90 ל-100 קמ"ש. במקביל במשרד התחבורה גם הורידו את מהירות הנסיעה בכבישים מסוימים בשיעור של בין 10 ל-20 קמ"ש.
"בחלק מהכבישים בהם עלתה המהירות נרשמה ירידה בתאונות"
העלאת המהירות בכבישים החלה בשנת 2010, כחלק מעדכון של מדיניות קביעת המהירויות שערך משרד התחבורה. שר התחבורה כץ הצהיר בעבר כי זו מתאפשרת בעקבות שיפור משמעותי שחל בשנים האחרונות בתשתיות הכבישים, והצהיר כי אחת מהמטרות בכך היא "למנוע קנסות מיותרים מנהגים". עם זאת, ראוי לציין כי באגף התנועה מסרבים למסור מה "סף האכיפה" במצלמות המהירות.
ממשרד התחבורה נמסר היום כי תיאמו עם משטרת ישראל, כך שאכיפת מהירות בכבישים תחל רק מחריגה של 10% מהמהירות המרבית המותרת, כפי שנהוג כיום. פירוש הדבר כי בכביש 6 למשל, ניתן יהיה לנסוע במהירות של 130 קמ"ש לאחר העלאת המהירות ל-120.
כשהכריז על כוונתו להעלות את המהירות ל-120 קמ"ש, נמסר ממשרד התחבורה כי החלטת השר התקבלה "לאחר שהתברר כי בכל אותם כבישים שבהם עלתה מהירות הנסיעה ל-100 או ל-110 קמ"ש, לא נרשמה כל השפעה שלילית ולא חלה כל הרעה בבטיחות הנהגים". למעשה, במשרד אף מבהירים כי "בחלק מהכבישים שבהם עלתה מהירות הנסיעה אף נרשמה ירידה במספר תאונות הדרכים".
על-פי סקר מהירויות ארצי שפרסמה בשנת 2013 הרשות הלאומית לבטיחות בדרכים, העלאת המהירות המותרת בכבישים דו-מסלוליים ב-2011 לא גרמה לנהגים להגביר את מהירות נסיעתם. ראוי גם להזכיר כי על-פי נתוני הלשכה המרכזית לסטטיסטיקה (למ"ס), ל-15,690 נהגים שהיו מעורבים ב-2011 בתאונה עם נפגעים נרשמה עבירת תנועה, אך רק ל-70 מהם יוחסה עבירה של נהיגה במהירות מופרזת ביחס לחוק.