שתף קטע נבחר

 

קומיקס: לעבוד בכור דולף קרינה בפוקושימה

עובדי הכור הגרעיני שנפגע קשות בצונאמי שהיכה ביפן לא מורשים לספר על עבודתם. אולם אחד מהם הפך את השגרה במתקן המסוכן בעולם לספר מנגה

"ראשית, אף אחד שעובד בכור הגרעיני שנהרס בצונאמי שהחריב חלקים ביפן לא קורא לו 'פוקושימה דאי-יצ'י'", כותב אמן הקומיקס קזוטו טצוטה בספרו על התקופה שבה עבד בו. קוראים לכור "יצ'י אפו" או בקיצור "1F".

 

עובדי הכור טוענים כי יאבדו את משרתם אם ישוחחו עם עיתונאים והדבר יתגלגל לממונים שלהם. לכן, קומיקס המנגה של טצוטה, "1F: יומן העבודה במתקן הגרעיני של פוקושימה דאי-יצ'י" (1F: The Labor Diary Of Fukushima Dai-ichi Nuclear Power Plant), מספק הצצה נדירה למתקן הגרעיני שסבל מפגיעה קשה בצונאמי ב-2011, ושעתידים לעבור עוד עשורים עד שיוכל לצאת מכלל שימוש.

 (צילום: AP) (צילום: AP)
(צילום: AP)
המתקן הוא אינו "גיהינום על פני האדמה", אך אלה בהחלט חיים של שגרה זהירה שמטרתה להגן מפני קרינה. חלק גדול מהיום מבוזבז על לעטות שכבה מגנה על גבי שכבה מגנה אחרת או לפשוט שכבה אחר שכבה. הן כוללות: חליפות נגד חומרים מסוכנים, כפפות, מגפיים ומסכות מסננות. אפילו פנים האוטובוס והמיניבוסים מכוסים בפלסטיק.

 

עוד חדשות בעולם:

החקלאים שמתאבדים בגלל גשם של חובות

לצנוח מהמקום הגבוה באמריקה: צפו בקפיצה

קניה: גבר יכול להינשא לכמה בלי אישור אשתו

 

טצוטה עבד במתקן מיוני עד דצמבר 2012. אחת הסיבות שהביאו אותו לעבוד במתקן הייתה קושי שחווה בלהתפרנס כאמן מנגה, אולם הקומיקס "1F" מצטייר כעת כהצלחתו הגדולה. הפרק הראשון בספרו כבר זכה בפרס תגלית השנה ופורסם בשנה שעברה במגזין המנגה השבועי "מורנינג", שמופץ בקרב 300,000 מנויים. הפרקים הראשונים צפויים להתפרסם כספר בחודש הבא, והחברה המוציאה לאור את הקומיקס, "קודאנשה", מתכננת להפוך את "1F" לסדרת ספרי קומיקס.

 (צילום: AP) (צילום: AP)
(צילום: AP)

 (צילום: AP) (צילום: AP)
(צילום: AP)
טצוטה אומר כי מטרת הסיפור שלו אינה נקיטת עמדה בדיון על המתקן הגרעיני, אלא סיפור שמשקף את העבודה במקום. "אני רק רוצה ליצור מסמך שיהפוך להיסטוריה. אני רוצה לזכור איך היו החיים אז, מה חוויתי", אמר בשיחה עם סוכנות AP בסטודיו שלו בפרברי טוקיו. תאגיד החשמל של טוקיו שמפעיל את המתקן הגרעיני לעתים נדירות מעניק גישה לעבודה שנעשית בין כותלי המתחם, מלבד סיורים מודרכים לעיתונאים.

 

טצוטה אינו שמו האמיתי של אמן הקומיקס העומד מאחורי "1F". האמן בן ה-49 ביקש ששמו האמיתי לא ייחשף כדי שיוכל לעבוד שוב במתקן בעתיד. לדבריו, העבודה בפוקושימה דומה במפתיע לכל עבודת בניין אחרת, הכוללת בתוכה סיכונים כמו ניצוצות שעפים או קירות שקורסים. "אף פעם לא הרגשתי סכנה פיזית. אי אפשר לראות קרינה", סיפר.

 

 (צילום: AP) (צילום: AP)
(צילום: AP)

סיפורו של טצוטה, יחד עם איוריו של הבניינים ההרוסים של הכור, חושפים פרטים חדשים על חיי היום-יום של העובדים - החל מהכפפות שנספגות בזיעה ועד האף שהופך פתאום למגרד נורא מתחת למסכה. באזור המנוחה, שבו משקאות ומזון יש בשפע - אין שירותים. בסצנה אחת מתוך הספר אומר עובד מבוגר: "זה כמו לצאת למלחמה". האיורים בקומיקס ממחישים את השגרה היום-יומית, את המסכות השונות בשימוש ואת התשתיות סביב.

 

לאחר שטצוטה נאלץ לעזוב את המפעל כי רמת הקרינה השנתית המותר שהתגלתה בו התקרבה לרמה המקסימלית המותרת בחוק, 20 מיליזיוורט, הוא החליט לשפוך את מה שעבר עליו לתוך דפי הקומיקס. כמעט כל

המקצועות - החל מכדורסלן דרך שכיר ושף ועד סמוראי - הומחשו במנגה. בין היתר בעבודתו של האמן המפורסם אוסמו טזוקה "אסטרו-בוי" וביצירתו של אמן זוכה האוסקר, הייאו מיאזאקי, "המסע המופלא". אך עד כה לא הייתה אף מנגה שעסקה בחייו של עובד מתקן גרעיני.

 

טצוטה הצהיר כי הוא לא מעוניין להאדיר את עובדי המתקן או להפוך אותם לגיבורים, הוא רק דורש שישלמו להם יותר. עובד מתחיל מקבל משכורת של 8,000 יין ביום (כ-80 דולרים). אולם ככל שהעבודה מסוכנת יותר המשכורת עשויה להגיע גם ל-20,000 יין (200 דולרים).

 

"טפקו", תאגיד החשמל מטוקיו, סירב להגיב על הספר. "זו רק מנגה", אמר דובר התאגיד שטען כי קרא את הספר.

 

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
צילום: AP
איור של טצוטה מתוך הספר
צילום: AP
מומלצים