הכביש בישראל: 2.85 מיליון כלי רכב ורמת מינוע נמוכה
במהלך השנה החולפת נוספו לכבישי ישראל הצפופים גם כך 89 אלף כלי רכב חדשים, רק כ-55% מהם בבעלות פרטית. למרות זאת, רמת המינוע בישראל נותרה נמוכה משמעותית ממדינות המערב
רמת המינוע בישראל - מספר המכוניות לכל 1,000 תושבים - נשארה נמוכה גם ב-2013 בהשוואה לעולם המערבי. נתונים שמפרסמת הלשכה המרכזית לססטיסטיקה (למ"ס) מלמדים כי בישראל יש כיום כ-350 מכוניות לכל 1,000 תושבים - נתון נמוך ב-50% מהמקובל במדינות המערב, למשל ארה"ב, פינלנד, נורבגיה או אוסטריה.
כל זאת, למרות שאשתקד צמחה מצבת כלי הרכב בישראל ב-89 אלף יחידות. נוספו אמנם 278 אלף כלי רכב חדשים בסך הכל, אך במקביל נגרעו 189 אלף. לפי הנתונים, בשנה שעברה נעו על הכביש:
- 2.851 מיליון כלי רכב, כ-2.4 מיליון מהם מכוניות פרטיות
- 335 אלף משאיות
- 121 אלף קטנועים ואופנועים
- 31 אלף אוטובוסים
- 20 אלף מוניות
במפתיע, ולמרות מדיניות ברורה של משרד האוצר "להעניש" פיננסית רוכשי מכוניות עם מנוע דיזל, שיעור המכוניות הפרטיות המתודלקות בסולר עלה ב-2013 לרמתו הגבוהה ביותר מאז 2007 - 3.4% מכלל המכוניות הפרטיות (2.7% שש שנים קודם לכן) בחרו בדיזל החסכוני יחסית על פני אלטרנטיבת הבנזין. עם זאת, שיעור רכבי הדיזל בצי הרכב הישראלי ירד אשתקד ל-14.8%, לעומת 16.4% ב-2007.
עדיין גדול ביפן, והטורקים חוזרים
הציבור הישראלי ממשיך להעדיף מכוניות מתוצרת יפן, כאשר מעט יותר משליש (33.7%) מכלל המכוניות בישראל יוצר בארץ השמש העולה. ובכל זאת, מדובר בנתון הנמוך ביותר מאז על הכביש היו בשנים 2008 ו-2009 לא פחות מ-39.1% מכוניות תוצרת יפן. על חשבונה מתחזקת דרום-קוריאה (12.9% לעומת 10.9% בלבד ב-2007, ותודה ליונדאי וקיה), וגם מכוניות תוצרת גרמניה בעלייה - 7.5% - השיעור הגבוה ביותר מאז 2008.
סימן להתאוששות המסחר עם טורקיה, אפשר למצוא בשיעור המכוניות בישראל שיוצרו במדינה זו. בשנת 2013 עמד על 4.9%, לעומת 4.4% ב-2012 ו-2.8% בלבד בשנת 2007. כדאי להזכיר בהקשר זה כי בשוק הרכב הגלובאלי שקיים כיום, יצרניות הרכב כבר אינן מבוססות במדינת המוצא - ורובן מייצרות מכוניות במדינות ויבשות שונות לפי הדרישה האזורית. לכן גם ניתן להבין למשל מדוע מארה"ב מגיעות אלינו רק 2.9% מהמכוניות (לעומת 3.8% ב-2007).
שוק הרכב - 85% מהמכוניות פרטיות
ניתוח של בעלויות הרכב השונות, מגלה כי בשנת 2013 לא פחות מ-85% מהמכוניות הפרטיות היו בבעלות פרטית. 15% הנותרים נחלקו כך: 9% בבעלות חברת ליסינג, 4.7 בבעלות חברה (לא כלל עצמאים) ו-1.4% בבעלות חברת השכרה או תיור. אלא שהנתונים הללו מציגים רק חלק מהתמונה - שכן מבין המכוניות החדשות שעלו לכביש בשנת 2013, רק 54.8% נרכשו על-ידי לקוח פרטי, והיתר על-ידי חברות - 29% בליסינג, 11.3% רכבי חברה ו-4.7% השכרה או תיור.