פיז'ו 301 במבחן: עולם של ניגודים
מכונית משפחתית יקרה מדי עבורכם? פיז'ו מציעה לכם את ה-301 הצנועה יחסית, אך המפתיעה לטובה. ועל איזה פריט אבזור חשוב תיאלצו לוותר?
- שנת השקה: 2012
- קטגוריה: משפחתיות קטנות (מבוססות סופר-מיני)
- מתחרות עיקריות: מיצובישי אטראז', סיטרואן C-אליזה, קיה ריו סדאן (גרסאות ידניות)
- מחיר התחלתי: 96 אלף שקל
- מחיר לרכב המבחן: 96 אלף שקל
- גלריית התמונות המלאה של פיז'ו 301
1. תא נוסעים ותפעול
פיז'ו 301 באה לעבוד, וזה הרושם שמעביר תא נוסעים פשוט יחסית, עם עיצוב ואיכות חומרים נמוכים יחסית למקובל כיום במכוניות אחרות של היצרנית. איכות ההרכבה לעומת זאת טובה מאוד, ונוחות התפעול טובה אף היא. ה-301 גדולה למדי, עם בסיס גלגלים ארוך ב-13-8 ס"מ מהמתחרות הישירות והיא רחבה מהן ב-8-3 ס"מ, מה שמסביר מדוע היא מציעה את מרווח הברכיים והכתפיים הטוב בקבוצה, ותתאים אף לשלושה מבוגרים מאחור (גם אם לא בנוחות מדהימה). תא המטען אף הוא הגדול ביותר על הנייר, ובמבחן הרשים בגודלו ובנוחות השימוש.
2. נוחות נסיעה ונהיגה
נוחות הנסיעה, שאינה דווקא הצד החזק בקטגוריה זו, טובה למדי ב-301. שיכוך המהמורות טוב, ובמרבית הכבישים והמהירויות המכונית מספקת נוחות טובה מאוד, בסיוע מושבים נוחים. בידוד הרעשים לעומת זאת לא צפוי לגרוף פרסים - עם הרבה יותר רעשי מנוע (תמיד) ורוח (מחוץ לעיר) מהרצוי. כושר התמרון העירוני של המכונית טוב, בין היתר תודות להיגוי מדויק ולא כבד מדי.
3. מנוע ותיבת הילוכים
הגרסה הזולה ביותר של ה-301 מוצעת עם מנוע 1.2 ליטר בעל שלושה צילינדרים שמספק 72 כ"ס בלבד ומשודך לתיבת חמישה הילוכים ידנית. זה לא הרבה על הנייר, וזה אכן לא הרבה על הכביש. הביצועים יספיקו כדי להתנהל ביומיום, אך כדי לקבלם צריך לדחוק ביחידת הכוח (הרועשת מדי כזכור). בורר ידית ההילוכים מציע מהלך ארוך ולא מדויק מספיק. נחמה לא קטנה אפשר למצוא בתצרוכת הדלק, שעמדה במסלול המבחן על 16.9 ק"מ לליטר, נתון מרשים וקרוב יחסית לנתון היצרנית.
4. התנהגות ואבזור בטיחות
היכולת הדינמית של ה-301 גבוהה יחסית לקבוצה, עם שליטה טובה בתנועת המרכב בפניות, אחיזה יותר ממספקת והיגוי טוב. כושר הבלימה של המכונית אף הוא הרשים לטובה, הן מבחינת עוצמה והן מבחינת עמידות לעומס. עד כאן רק מחמאות ופוטנציאל לציון מאד גבוה.
אלא שה-301 משווקת עם ארבע כריות אוויר בלבד. המשמעות: היא אינה כוללת כריות וילון חשובות, המגינות על ראש הנוסעים במקרה של פגיעת צד. בנוסף, המכונית שמיועדת לשווקים מתפתחים וכמעט ואינה משווקת במערב אירופה, לא נבדקה במבחן הבטיחות והריסוק של ה-Euro NCAP - המחמיר מאד במקרים שכאלה. עקב חסרון הכריות איבדה המכונית מספר ניכר של נקודות בסעיף זה.
5. אבזור ומחיר
רכב המבחן היה ברמת הגימור היחידה שמוצעת עם תיבה ידנית, "אקטיב" (96 אלף שקל). תמורת מחיר לא-נמוך ביחס למתחרות, תקבלו ארבעה חלונות חשמל, מחשב דרך ומערכת שמע מקורית עם שליטה מההגה וחיבור AUX, וגלגל הגה שאינו מתכוון למרחק. מדובר ברמת אבזור נמוכה יחסית, ובהתאם בתמורה לקויה. חשוב להזכיר כי המכונית הוצעה במבצעים של 80 אלף שקל, אשר הופכים אותה לקניה טובה משמעותית.
ציון כולל וסיכום
+ מרחב, נוחות, יכולת דינמית, תצרוכת דלק
- אבזור (כולל בטיחות), בידוד רעשים, מחיר
ולבסוף: פיז'ו 301 היא מכונית של ניגודים. מצד אחד, היא המרווחת בקטגוריה, הנוחה ביותר ובעלת יכולת הדינמית המרשימה ביותר. מנגד, היא דלה באבזור, מחירה גבוה וחשוב מכל, אבזור הבטיחות - מספר כריות האוויר - שהיא מציעה אינו עומד בסטנדרט המקובל כיום. לכן, למרות שהיא מהטובות בקטגוריה בחלק מהסעיפים, קשה להמליץ עליה בלב שלם.
מנוע | שלושה צילינדרים, 12 שסתומים |
נפח / סוג דלק | 1.2 ליטר / בנזין |
הספק מרבי | 72 כ"ס ב-5,500 סל"ד |
מומנט מרבי | 11.2 קג"מ ב-3,000 סל"ד |
הנעה / תיבת הילוכים | קדמית / ידנית, חמישה הילוכים |
מרכב / מספר מושבים | ארבע דלתות, סדאן / חמישה |
אורך | 444 ס"מ |
רוחב | 175 ס"מ |
גובה | 147 ס"מ |
בסיס גלגלים |
265 ס"מ |
משקל | 980 ק"ג |
נפח תא מטען | 507 ליטר |
100-0 קמ"ש | 14.2 שניות |
מהירות מרבית | 160 קמ"ש |
תצרוכת דלק (ממוצע יצרן) | 18.9 ק"מ לליטר |
תצרוכת דלק (ממוצע מבחן) | 16.9 ק"מ לליטר |
פליטת CO2 (ממוצע יצרן) | 119 גרם לק"מ |
קבוצת מיסוי ירוק | 3 |
מחיר לגרסה שנבחנה | 96,000 שקל |
אחריות | 36 חודשים |
כריות אוויר | 4 (קדמיות, צדיות) |
בקרת יציבות? | כן (לחצו כאן להסבר) |
דירוג בטיחות | לא נבחן |