שתף קטע נבחר

 
צילום: shutterstock

5 מי יודע: ככה משאירים ילדים ערים בסדר

עם כתרים על הראש, שינון מושגים, הכנה של מכתבים מאליהו הנביא, דיונים על חירות - ומשחקי תפקידים סביב גיבורי החג. עדה חפץ לא תיתן לילדים שלכם להשתעמם סביב שולחן הסדר, והכל בלי לפספס אף מילה מההגדה

מכירים את הרגע שבו הילדים מאבדים את הסבלנות ליד שולחן הסדר? ברור שאתם מכירים - עוד לא נולד הילד שיצליח להיות מרותק לטקסט שחובר לפני כאלפיים שנים, בתקופת בית המקדש השני, תוך שילוב בין עברית מקראית לבין ארמית מדוברת, ואכילת חסה לתיאבון.

 

<< לעוד חדשות ועדכונים - היכנסו לדף הפייסבוק של ערוץ היהדות >>

 

  

מי שהחליטה לנטרל את מטען החבלה המתקתק הזה היא עדה חפץ מקבוצת יבנה. לקראת החג היא מציגה את "יהיה בסדר": ערכה הכוללת שפע הצעות להפעלות של הילדים. לעורך הסדר נותר רק לבחור את הפעילות לפי גילאי המשתתפים ורמת הסבלנות שלהם.

 

עושים פסח בערוץ היהדות:

 

יש מי שטוען שהטיפ הכי טוב להחזיק את הילדים ערים לאורך הלילה, הוא לתת להם לישון אחר הצהריים, אבל עדה חפץ סוברת כי הדרך היחידה היא להפוך אותם לשותפים מלאים להפעלות ולמשחקים, מבלי לוותר על קריאת ההגדה. נסו ותיהנו.

 

קריאת מחשבות

המשחק מתאים לילדים מגיל שלוש ומעלה. מכינים כתרים עם תמונות או מושגים הקשורים לפסח, שמים לכל אחד מהמשתתפים על הראש, מבלי שבעל הכתר רואה מה כתוב בו - והמשתתפים האחרים נותנים רמזים למה שמופיע בכתר עד שכל משתתף מזהה מה המושג שמופיע על הכתר שלו.

 

מכתבים מאליהו

המשחק מתחיל כאשר המשפחה מקבלת "מכתב מאליהו", שבו הוא מודיע כי הוא מתקשה להגיע השנה לכל הבתים שאליהם הוזמן, ולכן היושבים סביב השולחן צריכים לתת הסברים מדוע אנחנו משפחה שראויה לביקור של אליהו.

 

לצאת, או לא לצאת?

מטרת הפעילות היא לקיים דיון סביב השאלה האם לטובת הפרט והכלל, כדאי בכלל לעזוב הכל, גם אם המצב קשה - וללכת אל הלא נודע. כל אחד צריך להסביר האם היה מעדיף לצאת או להישאר, ומה הסיבות שעומדות מאחורי ההחלטה.

 

משחק קערת הסדר

ממספרים באופן כרונולוגי את האוכל שבקערת הסדר (מרור, ביצה, כרפס, זרוע, חזרת, חרוסת). משתתפי הסדר מנהלים דיון על הסדר הכרונולוגי של סימני החג, על חשיבותם ועל מה שהם מייצגים.

 

זיכרון החירות

משחק תפקידים, שבמסגרתו נכנסים המשתתפים לדמויות מן ההגדה (משה, אהרון, פרעה, מרים וכיו"ב) . מנהל הסדר נותן את תיאור הדמות, הגיל, המקום והתפקיד.

 

המשתתף מספר מה הדמות חושבת ומרגישה בנוגע לאירועים השונים לאורך ההגדה. בסוף, מספר השחקן איך הוא מרגיש אחרי שבני ישראל יצאו ממצרים.

 

לא לוותר על ההגדה

מאחורי הפקת הערכה מסתתר סיפור אנושי. לפני כשבע שנים הלך לעולמו הרב מיכאל (מיץ') חפץ, מי

שבמשך שנים עסק בחינוך - הן כשליח בני עקיבא בחו"ל, והן כמחנך בקבוצת יבנה השייכת לתנועת הקיבוץ הדתי - והוא שחתום על הערכה, שעליה עמל עם חברו הטוב, ד"ר מייקל טובין, בשנה האחרונה לחייו.

 

רק החודש, שבע שנים לאחר מותו, רואה הערכה אור. במהלך השיחה עם עדה חפץ, אני מספר לה שהרב והסופר חיים נבון פרסם השבוע סטטוס בפייסבוק, שבו כתב, בין היתר, כי "חשוב מאוד שהילדים יהיו שותפים פעילים בליל הסדר. עם זאת, צריך להיזהר שלא להפוך את ליל הסדר להפעלה רצופה של יובל המבולבל. ודאי אפשר להציג קצת - אבל לזכור שהלילה הזה אינו רק הצגה לילדים".

 

באופן שעשוי אולי להפתיע, עדה חפץ חותמת על כל מילה. לדבריה, כמשפחה דתית-אורתודוכסית, הם מעולם לא ויתרו על מילה מקריאת ההגדה - והיא קוראת לציבור לא לוותר על אף חלק מהטקסט העתיק, לא לפני הסעודה וגם לא אחריה.

 

"העניין הוא איך לשמור על ילדים ערניים לאורך כל הסדר", היא אומרת, "לכן אצלנו בבית תמיד התחלנו את הסדר עם המחזה קצרה של קטע מסיפור יציאת מצרים, במהלך הערב היינו עורכים שניים-שלושה משחקים בלבד, וגם שילבנו לימוד במהלך הערב. בערכה יש אמנם 80 משחקים, אבל כדי שאפשר יהיה לקרוא את כל ההגדה, ברור שצריך לבחור מספר מוגבל של משחקים בהתאם לגיל הילדים - ואז החג הופך לחוויה משפחתית, בלי לפגוע בסדר או בקריאת ההגדה".

 

 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
"לא לוותר על אף מילה בהגדה". עדה חפץ
"יהיה בסדר". ברור
מומלצים