פרויקט ה-F-35 יתייקר ב-7.4 מיליארד דולר
סוכנות "בלומברג" מדווחת על זינוק בעלויות פיתוח וייצור מטוס הקרב העתידני. לפי הדיווח, ישראל נמנית עם המדינות שייפגעו מההתייקרות הזו
עלויות הפיתוח וייצור המטוס העתידני F-35 התייקרו בלפחות 1.9 אחוזים בשנה האחרונה והגיעו ל-398.6 מיליארד דולר. כך עולה מהערכות שפורסמו היום (שבת) בסוכנות "בלומברג". בין המדינות שמוזכרות כמי שייפגעו מהתייקרות הזו הנאמדת ב-7.4 מיליארד דולר הן הרוכשות החדשות יחסית של המטוס: ישראל, סינגפור, יפן ודרום קוריאה. ישראל שותפה בתכנון וגם רכשה מטוסים מהדגם הזה. לפי אומדן עצמאי של הפנטגון שהועבר היום לקונגרס עלויות תפעול ותחזוקת המטוס לאורך 55 השנים שבהן יהיה בשירות חיל האוויר האמריקני כבר זינקו ב-8.7 אחוזים, שהם 96.8 מיליארד דולר.
סיפורים חמים נוספים - בפייסבוק שלנו
משרד ההגנה האמריקני אומר שהגידול בעלויות המטוס נובעות מעלות העבודה במפעל של לוקהיד מרטין בבת'סדה שבמרילנד ושל קבלני המשנה שלו וכן מעלייה במחיר פיתוח המנועים ומצפי לשער החליפין של הדולר. עלות פיתוח מרכב המטוס זינקה ב-3.1 מיליארד דולר ואילו מחיר המנועים זינק ב-4.3 מיליארד דולר. מחירו המאמיר של המטוס כבר גורם למדינות מסוימות לשקול אם לקנות אותו או כמה מטוסים לקנות. בין שמונת השותפות הבינלאומיות של הפרויקט הודיעו איטליה, טורקיה וקנדה שהן שוקלות מחדש את תוכניותיהן.
עלות רכישת המטוסים עבור צבא ארצות הברית התנפחה ב-71 אחוזים מאז הוכרז לפני 13 שנים למרות ההחלטה לקנות 2,443 מטוסים שהם 409 פחות מהתוכנית המקורית. הקונגרס אישר עד כה השקעה של 83.2 מיליארד דולר בפרויקט. לוטננט ג'נרל כריסטופר בוגדן מחיל האוויר האמריקני אמר ששער החליפין של הדולר משחק תפקיד משמעותי בהתייקרות, משום שכמעט שליש מהמטוס מיוצר מחוץ לארצות הברית. בחברת לוקהיד מרטין טוענים שעלויות הפרויקט דווקא ירדו בשנתיים החולפות. כריסטופר בוגדן האשים את יצרנית המנועים "פראט אנד וויטני" בכך שלא הצליחה להפחית את עלויות הפיתוח כפי שהבטיחה.
לפני ארבע שנים חתם מנכ"ל משרד הביטחון על הסכם לרכישת טייסת מבצעית ראשונה של מטוסי F-35 בהיקף של 2.75 מיליארד דולר. ההסכם נחתם לאחר מגעים שהתקיימו בין מערכת הביטחון הישראלית למחלקת ההגנה בארצות הברית במשך מספר שנים, ולאחר שהושגו הסכמות לגבי מחיר המטוס, שילוב התעשייה הישראלית בייצור כלל מטוסי ה-F-35 ושילוב יכולות ישראליות במטוסים שתרכוש ישראל. במסגרת העסקה אמורה הייתה ישראל לקבל משנת 2016 ועד 2018 טייסת מטוסי F-35 בעלות של 96 מיליון דולר למטוס, יחד עם סימולטורים, חלקי חילוף ותחזוקה בהיקף עסקה כולל של 2.75 מיליארד דולר.
בתחילת השנה דווח כי בעיות שונות שהתגלו במטוס עלולות לדחות את השקתו שהייתה צפויה באמצע השנה הבאה. בדו"ח האחרון של הבוחן הראשי בפנטגון, מייקל גילמור, יש ניתוח מפורט של הבעיות הטכניות ב-F-35, והוא מתמקד במה שהוא מכנה "ביצועים שלא ניתן לקבל אותם" בתוכנה של מטוס הקרב. עבור ארה"ב ושמונה מדינות נוספות התומכות בפרויקט של חברת לוקהיד מרטין, בהן ישראל, הדו"ח מעלה שאלות חדשות בנוגע לטכנולוגיה ולמחיר הסופי של ה-F35, שמאז השקת פרויקט התכנון שלו סבל מעיכובים רבים בייצור ומשינויים בעלות.
בארץ יכונה החמקן F-35I או "אדיר", והוא אמור להגיע להיקלט ב-2016 בבסיס נבטים של חיל האוויר הישראלי. לתקלות שעליהן דווח לפני כמה חודשים לא אמורה להיות השפעה על לוחות הזמנים המתוכננים להעברת טייסת החמקנים לצה"ל.
מחברת "לוקהיד מרטין" נמסר בתגובה: "אנו מעודדים מהירידה בסך 15.1 מיליארד דולר בעלות הכוללת של התוכנית במהלך שנת 2012. למרות הירידה המשמעותי, אנו מודעים לכך שבמהלך הפעולות הבאות שנחסוך יותר בכל הנוגע לרכישות. אנו משוכנעים שככל שהתוכנית תמשיך לגדול ושעלותה תמשיך לרדת. זוהי השנה השנייה ברציפות שישנה ירידה בעלויות הפרויקט".