קיה ספורטאז' במבחן: החבילה הגיעה
הגרסה המוזלת של קיה ספורטאז' מציגה על הנייר מעט מאוד חסרונות, יחד עם מחיר אטרקטיבי. האם זה הופך אותו לרכב הפנאי הטוב בישראל?
- שנת השקה: 2010 (מתיחת פנים קלה ב-2013)
- קטגוריה: רכבי פנאי קומפקטים
- מתחרים עיקריים: יונדאי ix35, מאזדה CX-5, ניסאן קאשקאי
- מחיר התחלתי: 150 אלף שקל
- מחיר לרכב המבחן: 150 אלף שקל
- גלריית התמונות המלאה של קיה ספורטאז'
1. תא נוסעים ותפעול
מתיחת הפנים הקלילה שעבר קיה ספורטאז' בשנה שעברה, זו שהגיעה לישראל כעת, אינה כוללת שינויים משמעותיים לעיצוב החיצוני או הפנימי. המשמעות היא כי תא הנוסעים עדיין מציג איכות הרכבה טובה בדרך-כלל, ואיכות החומרים ברוב התא טובה אף היא ביחס לקטגוריה.
הנדסת האנוש סבירה - חלק מהמתגים אינם מסודרים בצורה נוחה, ומערכת המולטימדיה אינה נוחה להתמצאות (אך טובה יחסית למערכות לא מקוריות-פשוטות). המרווח בתא הנוסעים מספק גם לחמישה, ותא המטען מכובד - הן מבחינת נפח והן מבחינת נוחות ההטענה.
2. נוחות נסיעה ונהיגה
בדומה לדגם הקודם, הספורטאז' אינו מציע נוחות נסיעה טובה במיוחד. בעיר הוא נוקשה יחסית ונוטה לקפץ בחוסר עידון, מחוץ לעיר הנוחות משתפרת אך נותרת ממוצעת בלבד. מושב הנהג אינו נוח לנסיעות ארוכות ואינו מציע תמיכה מספקת לגב.
כושר התמרון העירוני של הספורטאז' מספק מכל הבחינות: ראות החוצה לכל הכיוונים (אם כי מי שלא נעזר במצלמת הנסיעה לאחור ימצא חלון אחורי צר וגבוה), רדיוס סיבוב וקלות תפעול ההיגוי. בידוד הרעשים שופר ביחס לדגם המקורי, במיוחד רעשי המנוע - אך הספורטאז' עדיין סובל מכמות נכבדה של רעשי רוח וכביש.
3. מנוע ותיבת הילוכים
קיה ספורטאז' הגיע למבחן עם מנוע 2.0 ליטר ארבעה צילינדרים המספק 166 כ"ס ו-20.9 קג"מ ב-4,000 סל"ד. ובעוד נתון ההספק מרשים, נתון המומנט והסל"ד בו הוא מתקבל מסביר
מדוע על הכביש הספורטאז' אינו מציע תחושה זריזה במיוחד. לביצועים לא תורמת תיבת השישה הילוכים - שממהרת להעלות הילוך לטובת חסכון בדלק, ומשאירה את הנהג לעיתים בלי כוח. היא גם מגיבה באיטיות מהרצוי לפקודת הורדת הילוך ("קיק-דאון"), אך לפחות מבצעת את העברות ההילוכים בצורה חלקה יחסית.
בידוד הרעשים המשופר הוריד באופן מורגש את חדירת רעש המנוע לתא הנוסעים. תצרוכת הדלק שלא הרשימה בעבר, נותרה גבוהה יחסית ובמסלול מבחן ארוך ורגוע עם שפע נהיגה בינעירונית, עמדה על 9 ק"מ לליטר.
4. התנהגות ואבזור בטיחות
יכולת דינמית אינה נקודת חוזק ברכבי פנאי, והספורטאז' אינו חריג. רכב הפנאי הקומפקטי מציג שליטה סבירה בלבד בתנודות מרכב, והיגוי בעל תגבור לא אחיד פוגע בתחושת הבטחון. אחיזת הכביש מספקת לשימוש הצפוי, אך לא יותר מכך. כושר הבלימה וההיזון החוזר מדוושת הבלם, מספקים.
רכב המבחן צויד בשש כריות אוויר ובקרת יציבות אלקטרונית. במבחן הבטיחות של Euro NCAP דורג הספורטאז' בציון חמישה כוכבים המרבי.
5. אבזור ומחיר
נקודת החוזק הגדולה ביותר של הספורטאז', היא במבחן ה"חבילה": תמורת 150 אלף שקל לדגם הבסיס ("אורבן") - המחיר הנמוך ביותר לרכב פנאי קומפקטי אוטומטי, תקבלו אבזור מכובד הכולל מערכת מולטימדיה (לא מקורית אך עם שליטה מההגה) עם ניווט ווייז מובנה, חיבורי בלוטות' (כולל שליטה קולית) ו-USB, מצלמת נסיעה לאחור, חישוקים קלים, בקרת שיוט וחיישני גשם. יש מאובזרים ממנו בקטגוריה - אך אין לטעמנו תמורה עדיפה למחיר.
ציון כולל וסיכום
+ מחיר, אבזור, מרווח, איכות
- ביצועים, תיבה, תצרוכת דלק, נוחות
ולבסוף: קיה ספורטאז' נהנה עם השקתו לפני ארבע שנים מהצלחה מרשימה, שנבעה בין היתר מעיצובו המרשים. בקטגוריה בה הפוזה משחקת תפקיד ראשי וכל יתר המדדים משתרכים מאחור, ובמחיר של 150 אלף שקל שנמוך מכל המתחרים, לספורטאז' המחודש יש בגרסת הבסיס קלף מנצח של ממש. נכון, מאזדה CX-5 מציע יכולת טובה יותר בכביש, תצרוכת דלק עדיפה משמעותית ויותר אבזור, אך פער המחיר מחזיר את הספורטאז' לכל הפחות לקרב על הצמרת.
מנוע | ארבעה צילינדרים, 16 שסתומים |
נפח / סוג דלק | 1,999 סמ"ק / בנזין |
הספק מרבי | 166 כ"ס ב-6,200 סל"ד |
מומנט מרבי | 20.9 קג"מ ב-4,000 סל"ד |
הנעה / תיבת הילוכים | קדמית / אוטומטית, שישה הילוכים |
מרכב / מספר מושבים | חמש דלתות, האצ'בק / חמישה |
אורך | 444 ס"מ |
רוחב | 185.5 ס"מ |
גובה | 163 ס"מ |
בסיס גלגלים | 264 ס"מ |
משקל | 1,472 ק"ג |
נפח תא מטען | 564 ליטר |
100-0 קמ"ש | 10.9 שניות |
מהירות מרבית | 183 קמ"ש |
תצרוכת דלק (ממוצע יצרן) | 12.8 ק"מ לליטר |
תצרוכת דלק (ממוצע מבחן) | 9 ק"מ לליטר |
פליטת פחמן דו-חמצני | 184 גרם לק"מ |
קבוצת מיסוי ירוק | 11 |
מחיר לגרסה שנבחנה | 150,000 שקל |
אחריות | 36 חודשים |
כריות אוויר | 6 (קדמיות, צדיות, וילונות) |
בקרת יציבות? | כן (לחצו כאן להסבר) |
דירוג בטיחות | 5 כוכבים לפי Euro NCAP |