שתף קטע נבחר
 

הכירו: ילדים ישראלים שעושים שינוי חברתי

אנחנו רגילים לילדים מצחיקים, לכאלה ששואלים שאלות מקוריות ומפגינים תמימות וטוהר, אבל רובינו לא מכירים ילדים שיוזמים ומחוללים שינוי מהותי בחייהם ובחיי הסובבים אותם. הכירו את הפרויקטים הבולטים בתחרות השנתית של תכנית החינוך "יוצרים שינוי" המאפשרת גם לקטנים לממש רעיונות גדולים

במשך שנים, נהגו מידי יום ילדי בית הספר היסודי בכפר בית ג'אן הדרוזי שנמצא בצפון הארץ, לפלס את דרכם לבית הספר בחששות רבים ברחובות העקלקלים ותוך כדי סיכון ממשי של חייהם.

 

ההורים שרצו להוריד את ילדיהם בסמוך לבית הספר התקרבו עד לאן שהדרך מאפשרת, נדחקו במסלול הצר המותאם לשתי מכונית בקושי רב ועשו מאמצים רבים להביא את הילדים לפתח בית הספר. ילדים קטנים שהגיעו בהליכה רגלית נאלצו להידחק ולהתחכך במכוניות הצפופות כדי להגיע לפתח בית הספר.

 

לפני מספר חודשים, בשל הזמנה לחשוב על בעיה שמפריעה להם ולמצוא לה פתרון, הצליחו הילדים להרים מהלך מדהים שבו שיתפו את קהילת בית הספר, ההורים וחברי המועצה ויזמו מהלך במסגרתו נחסמת הגישה לבית הספר לרכבים בשעות הבוקר הלחוצות, הוקמו מעברי חצייה והוצבו תמרורים, אוישו עמדות משמרות זהב והמודעות לנושא הועלתה על ידי הילדים בעצמם. על הפרויקט היו אמונים ילדים ממועצת התלמידים והנוער שבישוב, שיזמו וביצעו את הרעיון במסגרת תכנית "יוצרים שינוי".

 

 צפו בסרטון המתאר את השינוי שיצרו הילדים בבית ג'אן

 

תכנית החינוך העולמית 'יוצרים שינוי' (Design for Change), ביוזמת עמותת מלאכי יום הולדת ועמותת רוח טובה, מקבוצת אריסון, מתקיימת בארץ זו השנה השלישית ונותנת במה לילדים, בכל גיל ומכלל המגזרם: דתי, חילוני, ערבי, דרוזי, יהודי, חינוך מיוחד שרצו והצליחו לחולל שינוי משמעותי בסביבתם, במסגרת הפורמט העולמי של יוצרים שינוי.

 

הבעיה: סכנה בהליכה לבית הספר


 

אתמול (ד') צויין אירוע הסיום של התכנית והוצג הפרויקט של ילדי בית ג'אן שזכה לייצג את ישראל בכנס בינלאומי שיערך בהודו. באירוע הוצגו פרויקטים של ילדים ובני נוער מכל הארץ, שתכננו, יזמו וביצעו מהלך שהוביל לשינוי חיובי בחברה. הפרויקטים נבחנו ודורגו ע"י חבר שופטים ביניהם חילי טרופר

(יועץ שר החינוך), דלית שטאובר (מנכ"לית משרד החינוך לשעבר), מיכל דליות ואנשי חינוך ועיצוב.

 

 

פרויקט נוסף שמשך את תשומת לב השופטים היה של ילדי חינוך מיוחד בבית ספר הדמוקרטי בכפר סבא שהצליחו לשפר את מעורבותם בהווי הבית ספרי על ידי הצעת תפריט בריא מותאם לקפיטריית בית הספר ובכך השתתפו בפעילות החברתית בהפסקה. הילדים שחלקם לוקים בתסמונת ASD נוטים לחוש מבודדים ומנותקים מהווי הבית ספרי. הפעילות שיזמו גרמה להם לחוש מעורבים בחייה חברה הבית ספריים ולקחת חלק בהפסקות.

 

תהליך השינוי: מיצוי הפרטים והגעה למסקנות


 

פרויקטים רבים עסקו בבעיה שמטרידה ילדים רבים - כובד ילקוטי בית הספר. כפתרון יזם בית ספר קפלן מפתח תקווה רעיון של הצבת הילדים הגדולים בקרבת המדרגות בתוך בית הספר מידי בוקר, כדי שיסייעו בהעלאת התיקים לכיתות בקומות הגבוהות. בית ספר אלומות בתל אביב הוביל פרויקט להעברת כל המידע הנדרש מהספרים לאינטרנט ובכך ביטל את הצורך בסחיבת הספרים לבית הספר מידי יום.

 

להרגיש, לדמיין, לעשות ולשתף

"יוצרים שינוי" היא תכנית חינוכית שמטרתה לטפח מעורבות חברתית אצל ילדים ונוער. בתהליך חינוכי מיוחד התכנית מקנה לילדים ונוער את המיומנויות הנדרשות לפתרון בעיות, נותנת במה לשיתוף העשייה עם אחרים ומנחה את הילדים לעצב פתרונות דרך ארבעה שלבים פשוטים: להרגיש מה באמת חשוב ומפריע להם, לדמיין ולהגדיר כיצד הם היו רוצים לראות את הדברים אחרת ליישם את הפתרונות שהם חשבו עליהם, לשתף אחרים בעשייה באמצעות תיעוד המעשה.

 

הפתרון: משמרות זה"ב, תמרורים ושינוי מודעות


 

מאחורי יוזמת תכנית יוצרים שינוי עומדת קיראן סת'י, שזכתה בפרסי חינוך יוקרתיים רבים, ביניהם Rockefeller

 Youth Innovation Award. לטענתה "יוצרים שינוי מעניקה את ההזדמנות להעביר את הכוח מהמורה לילד בדרך שנותנת לו את האמונה שהוא יכול. שהוא לבד יכול להוביל שינוי". אוניברסיטאות מובילות כהארוורד וסטנפורד מעורבות בתכנית ומכירות בחשיבותה העצומה.

 

לפרטים נוספים על התוכניות הזוכות ולקבלת מידע על הפרויקטים שהשתתפו מוצגים באתר של יוצרים שינוי .  

 

 

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
מומלצים