מרצדס S-קלאס במבחן: המכונית הטובה בעולם
מכונית הפאר הגרמנית מתיימרת להיות הטובה שבטובות ביותר, הקצפת שבפסגת העוגה המוטורית - עד שהיא אפילו נוסעת (כמעט) אוטונומית. לקחנו אותה בגרסה מפוארת במיוחד למבחן האלפיון העליון בישראל
- שנת השקה: 2013
- קטגוריה: מכוניות פאר
- מתחרות: אודי A8, ב.מ.וו סדרה 7, לקסוס LS
- מחיר התחלתי: 1,015,000 שקל (S 500)
- מחיר לרכב המבחן: 1,328,000 שקל (Long Edition 1)
- גלריית התמונות המלאה של מרצדס S-קלאס
1. תא נוסעים ותפעול
מרצדס S-קלאס התייצבה למבחן באחת מגרסאותיה המהודרות-חזקות-יקרות ביותר: S 500 עם בסיס גלגלים ארוך בגרסת "Edition 1". גרסה זו מוסיפה על האבזור הסופר-עשיר במקור, עוד פריטים יוצאי דופן גם בקטגוריית "תפתיעו אותי" קיצונית זו. מה למשל? דיפוני עור באיכות קיצונית בשני גוונים מנוגדים עם תפרים מעויינים. מושבים מתכווננים חשמלית לכל כיוון אפשרי (ועוד), ממוזגים מלפנים ומושב ההופך לכורסת נוחות אה-לה מחלקת עסקים מאחור. האיכות בתא הנוסעים - הן מבחינת בחירת החומרים והן מבחינת הרכבה - היא מהטובות ביותר שמציעה כיום תעשיית הרכב (אם לא הטובה מכולן) בכל מחיר. החל במתגים משניים ועד לאחרון המנופים - בין אם מדובר בפלסטיק, מתכת, עץ או ציפוי עור.
הנדסת האנוש אף היא מהשורה הראשונה. למרות כמות אבזור כמעט בלתי-נגמרת, ההתמצאות במערכות השונות פשוטה יחסית. גם הבחירה המסורתית של מרצדס במתג איתות-מגבים משולב, שלא תמיד מתקבל באהדה, עובדת כאן טוב מתמיד - וכמוה מנוף בקרת השיוט האדפטיבית, השליטה במערכות השונות בעזרת גלגלת ומסך מידע ענקי ועוד.
המרווח ליושבים מלפנים טוב בכל המדדים, מאחור המרווח אדיר כמצופה מרכב גדול, אם כי כמקובל בספסל האחורי עדיף להסיע רק שניים. המושבים המתכווננים מאחור כוללים כיוון לזווית משענת הגב ולמושב הימני הדום לרגליים ואפשרות לנסיעה כמעט בשכיבה. נפח תא המטען עצום, כצפוי.
2. נוחות נסיעה ונהיגה
נוחות נסיעה מצוינת היא לא דבר חריג בפלח מכוניות הפאר. ובכל זאת, מרצדס מצליחה להתעלם מהאופנה להפוך אפילו את המכוניות הללו למעט נוקשות בעיר, ומציעה ב-S 500 - עם מתלי האוויר - נוחות נסיעה מרשימה במיוחד. בין אם זו נסיעה עירונית, ובין אם נסיעה בינעירונית - בכל מהירות מצליחה ה-S להעלים כמעט כל שיבוש שכבישי ישראל הידועים לשמצה מצליחים להעמיד בפניה. למתלי האוויר שני מצבים - נוחות או ספורט - שניהם מעניקים נוחות מצוינת. לכך תורמים אותם מושבים מצוינים הכוללים בין היתר אפשרות כיוונון תמיכה צדית, משענות צד אקטיביות שנעות לפי כיוון הפנייה ופעולת עיסוי מלפנים. אפשר לכוון גם את התמיכה לגב התחתון והעליון ועוד. גם היושבים מאחור נהנים מאפשרויות כיוונון רבות (ארבעת המושבים חשמליים עם זכרונות).
בהתחשב באורך (525 ס"מ) ורוחב (190 ס"מ) ה-S קלאס שבחנו, רדיוס הסיבוב היה מצוין. יחד עם היגוי קל ומדויק ומערכת לסיוע בחנייה שמסוגלת גם לצאת חזרה לכביש, כושר התמרון העירוני טוב מאוד. גם בידוד הרעשים מרשים - את המנוע כמעט ולא ניתן לשמוע, רעשי צמיגים ורוח מינימליים מצליחים לחדור במהירויות גבוהות מאוד.
3. מנוע ותיבת הילוכים
רכב המבחן היה בגרסת ה-S 500. לדגם זה מנוע V8 בנפח 4.7 ליטר עם 455 כ"ס ו-71.3 קג"מ ב-1,800 סל"ד, והוא משודך לתיבת שבעה הילוכים אוטומטית שמעבירה את הכוח לגלגלים האחוריים. המנוע שקט, חזק וגמיש, ויחד עם תיבת הילוכים יעילה מציע ביצועים מצוינים אפילו במכונית כה גדולה וכבדה. למעט מצבים קיצוניים, תיבת ההילוכים מציעה העברות הילוכים חלקות ומהירות, ומנצלת היטב את המומנט הרב של יחידת הכוח.
לרכב מערכת עצור-סע מהטובות בנמצא, שפעולתה כמעט ואינה מורגשת והשפעתה על המיזוג מינימלית. תצרוכת הדלק במסלול מבחן ארוך עמדה על 7 ק"מ לליטר.
4. התנהגות ואבזור בטיחות
היכולת הדינמית של ה-S קלאס מצוינת, לא פחות. היא מציעה רמה גבוהה מאוד של אחיזת כביש, ההיגוי מדויק ונוסך בטחון (גם אם מעט קל מעט לטעמנו) ובסך הכל ניתן לצבור מרחקים בנינוחות מרשימה. כושר הבלימה אף הוא מצוין, אם כי היינו שמחים לדוושה בעלת תחושה אחידה יותר ותגובה מעט נחושה מהקיים.
לרכב המבחן היו שלל מערכות בטיחות אקטיבית מתקדמות - החל בבקרת שיוט שיודעת לבלום לעצירה (ופועלת באופן חלק למדי אפילו כשהיא נתקלת בנהג שנדחף בלי לשמור מרחק), מערכות המזהות סיכון לתאונה ומכינה את הנוסעים (למשל על-ידי כיוון המושב), סיוע בהיגוי, התראה נגד סטייה מנתיב, שמונה כריות אוויר, מכסה מנוע אקטיבי להגנה על הולכי רגל ועוד. לצערנו מכוניות פאר אינן נבחנות על-ידי ה-Euro NCAP.
5. אבזור
באופן טבעי, תמורה למחיר אינה רלוונטית באמת בפלח בו מחירי המכוניות חוצים את המיליון שקלים. על כן נותר בעיקר להתרשם מרשימת התוספות המרשימה איתה הגיעה ה-S 500 Edition 1 (אדישן 1 הוא שם מהדורות ההשקה המיוחדות של מרצדס). החל במסך המולטימדיה הצבעוני עם רזולוציה גבוהה במיוחד וגודל חריג - "12.3 - כולל מצלמת נסיעה לאחור, חיישנים היקפיים, מערכת לסיוע בחנייה שגם עוזרת לצאת חזרה לכביש, וילונות חשמליים לנוסעים מאחור - כולל לחלונות הקטנים ולשמשה האחורית, פתיחת וסגירת תא מטען חשמלית מבחוץ או מתא הנוסעים, חלון גג כפול, בקרת אקלים עם ארבעה אזורים, מעבר אוטומטי מאורות גבוהים (דרך) לרגילים (מעבר) וצמד מסכי מולטימדיה ליושבים מאחור. רשימה חלקית בלבד שמייצגת את המיטב והמתקדם ביותר בנמצא.
ועוד ראוי לציון: ל-S-קלאס שורת עזרי נהיגה, שמצביעים על כיוון ברור בדרך למכוניות אוטונומית. בקרת השיוט יודעת לשמור מרחק מהרכב מלפנים, מאיטה ומאיצה בהתאם לקצב התנועה ואף יודעת לעצור לעמידה. ביחד עם היגוי המסייע לשמור על מרכז הנתיב ושורה של מערכות התראה - זוהי מכונית שמסוגלת (כמעט) לנסוע בלי מעורבות נהג.
ציון כולל וסיכום
+ נוחות, איכות, טכנולוגיה, אבזור מותרות ובטיחות
- יש מחיר מבצע?
ולבסוף: מרצדס S-קלאס מבטאת - באופן הברור ביותר - את המיטב שיש לתעשיית הרכב כיום להציע. רמות האיכות, נוחות, טכנולוגיה, יכולת דינמית וביצועים שהיא מציעה, כולן בשורה הראשונה. ובעוד שיש מכוניות מהירות ממנה, או מהנות יותר לנהיגה, אין דרך נעימה, אלגנטית ואיכותית יותר להגיע מנקודה לנקודה בכבישי ישראל. מרצדס S-קלאס היא, לטעמנו, המכונית הטובה ביותר שנמכרת כיום, והראשונה שזכאית - ומקבלת ללא היסוס - ציון 10 במבחן ערוץ הרכב של ynet.
מנוע | שמונה צילינדרים, 32 שסתומים, טווין-טורבו |
נפח / סוג דלק | 4,663 סמ"ק / בנזין |
הספק מרבי | 455 כ"ס ב-5,250 סל"ד |
מומנט מרבי | 71.33 קג"מ ב-1,800 סל"ד |
הנעה / תיבת הילוכים | אחורית / אוטומטית, שבעה הילוכים |
מרכב / מספר מושבים | ארבע דלתות, סדאן / חמישה |
אורך | 525 ס"מ |
רוחב | 190 ס"מ |
גובה | 149 ס"מ |
בסיס גלגלים | 316.5 ס"מ |
משקל | 2,015 ק"ג |
נפח תא מטען | 530 ליטר |
100-0 קמ"ש | 4.8 שניות |
מהירות מרבית | 250 קמ"ש (מוגבל אלקטרונית) |
תצרוכת דלק (ממוצע יצרן) | 11.6-11 ק"מ לליטר (תלוי באבזור) |
תצרוכת דלק (ממוצע מבחן) | 7 ק"מ לליטר |
פליטת פחמן דו-חמצני | 213-199 גרם לק"מ (תלוי באבזור) |
קבוצת מיסוי ירוק | 15 |
מחיר לגרסה שנבחנה | 1,328,000 שקל |
אחריות | 36 חודשים |
כריות אוויר | 8 (קדמיות, צדיות, וילונות) |
בקרת יציבות? | כן (לחצו כאן להסבר) |
דירוג בטיחות | לא נבחן |