טויוטה אייגו בהשקה עולמית - X פקטור
המכונית העירונית והמצליחה של קונצרן הרכב הגדול בעולם, פרי שיתוף פעולה יפני-צרפתי, מפנה מקום לדור חדש. נהגנו בה לראשונה, והתרשמנו
- איפה נהגנו - רוטרדם, הולנד
- במה נהגנו - טויוטה אייגו דור 2
- מחליפה של - הדור הראשון
- מתחרות עיקריות - יונדאי i10, סיטרואן C1, פיז'ו 108, קיה פיקנטו
- מתי אצלנו - אוקטובר 2014
- כמה תעלה (הערכה) - 69 אלף שקלים לידנית, 74 אלף לרובוטית
בעד: מראה ייחודי, התנהגות, אבזור
נגד: מראה לא שגרתי, רעש מנוע, תפעול תיבת הילוכים ידנית, מחיר משוער
בגדול
כמו בדור הראשון, גם הדור העדכני של טויוטה אייגו שהושק כעת, חולק מכללים זהים אך רק חלקי מרכב בודדים (בעיקר דלתות) עם התאומות ההיסטוריות - פיז'ו (107 בעבר ועכשיו 108) וסיטרואן (עדיין C1). וכמו במקרה של הדור הראשון לשלישייה המוצלחת שהוצג ב-2005, שלושתן יגיעו אלינו - אם כי הפעם לא באיחור ניכר כבעבר.
אחרי הכל, השוק המקומי משווע - לא פחות - למכוניות עירוניות קטנות עם תיבה ידנית ותג-מחיר אטרקטיבי (עוד נגיע לזה), קטגוריית מכוניות שלא קיבלה כל ביטוי בשוק המקומי עד לפני שנים ספורות, אך כעת נחשבת ללהיט הגדול. לא רק אצלנו אגב. האייגו מכרה מאז הוצגה לא פחות מ-760 אלף יחידות, והנוכחית אמורה למכור אפילו יותר.
כמה מילים על הדגם
עוד לפני שנוהגים בה, אי אפשר להתעלם מהמראה החדש של האייגו - מוחצנת, מקורית, שרירית, עם חרטום מאד נוכח, עמוק וגדול מידות. לפי מתכנני האייגו, בשוק כה צפוף ומוטה מחיר, מקוריות עשויה בהחלט לדחות חלק מהרוכשים הפוטנציאלים, אך לגרום לאחרים להתאהב. אלה אמורים לראות באייגו מכונית אותה הם רוצים במיוחד, למרות המחיר ולא בגללו.
בניגוד למקובל, האייגו החדשה אינה שונה מהותית במידותיה מהדור הקודם. בסיס גלגלים (234 ס"מ) נותר אפילו ללא כל שינוי, למרות שממד האורך נדיב יותר ב-2.5 ס"מ, ומציע בין פגוש לפגוש 345.5 ס"מ בסך הכל, ממד הגובה למשל צנוע ב-5 מ"מ לטובת יעילות אווירודינמית - אם כי מרווח הראש מלפנים גדל במידה דומה. וכן, זה אומר שהיא נותרה מהקטנות בקטגוריה.
תוספת הגודל הקלה הזו אמורה לסייע בהפיכת תאי הנוסעים (תוספת של 9 מ"מ לאורך) והמטען (168 ליטר, תוספת של 29 ליטר), למרווחים במעט מבעבר. עם זאת, עדיין מדובר במידות צנועות כמובן - גם ביחס למתחרות הישירות.
חשוב להזכיר כי האייגו החדשה מתגאה ביכולתה לשנות מראה חיצוני ופנימי על-ידי החלפת יותר מעשרה חלקים שונים במרכב ובתא הנוסעים, בדרך ליצירת מראה ייחודי ואישי לחלוטין. אלינו תגיע גרסה אחת סופר-מאובזרת, אותה ניתן יהיה להתאים באופן אישי - ומאד צבעוני - על-פי הזמנה בשלב מאוחר יותר.
תא הנוסעים
האייגו החדשה - כמעט בכל הגרסאות ובכל מקרה זו שתגיע אלינו - מציעה מסך מולטימדיה גדול מידות ("7) נוח למדי לתפעול מערכות הרכב, לרבות קישוריות בלוטות', יישומי טלפון נייד מתקדמים, הטמעת מסך הסלולרי האישי, מצלמת נסיעה לאחור לסיוע בחנייה, מחשב תצרוכת דלק מפורט ועוד.
בתיבה הרובוטית מצוידת האייגו במערכת לסיוע בזינוק בעלייה ומתגי תפעול תיבה מההגה, ובבית ידית הילוכים זולה במיוחד למגע. אבזור הבטיחות בכל הגרסאות כולל מלבד מערכות חובה - ABS ו-ESP למשל - גם מערכת לניטור לחץ אוויר בצמיגים ואפשרות להגבלת המהירות המרבית. מושב הנהג סוף סוף מתכוונן גם לגובה, ההגה אמנם לא מתכוון למרחק, אך יש חיווי להעלאת הילוך (עם עידוד מוגזם לכך, החל מ-2,000 סל"ד ואף פחות) ומד מהירות גדול עם חיווי סל"ד צדי ומידע דיגיטלי במרכז. על ההגה ממוקמים מתגי הפעלת מכשיר סלולרי מקושר, כמו-גם שליטה על מקור מערכת השמע ועוצמת הקול.
המראה הכללי של תא הנוסעים מרשים בעיקר בגרסאות המאובזרות הצפויות להגיע אלינו, אם כי לא כל אחד יאהב את עודף הפלסטיקה המבריקה והצבעונית. המושבים מעניקים תמיכה סבירה ולא יותר, ולא נראה כי יהיו נוחים לנהיגה ארוכה. המקום מאחור מספק בקושי לנוסעים, ואפילו ילדים במושב בטיחות עשויים להתקל בבעיית מרווח רגליים. גם נפח האחסון בתא - תא הכפפות למשל - מצומצם למדי.
כדאי לזכור כי השינויים בתא הנוסעים - מבחינת מידות ותכנון לפחות - אינם עצומים, וזו נקודה מאכזבת קלות. אחרי הכל, תא הנוסעים היוצא היה כבר בן 10, ועולם הרכב ולא במקרה בקטגוריה הזו - עבר שינויים מפליגים המתבטאים בין היתר במתחרות קוריאניות מצוינות (ומרווחות).
מנוע ותיבת הילוכים
טויוטה אייגו מציעה את אותו מנוע 1.0 ליטר עם שלושה צילינדרים והספק מרבי של 69 כ"ס ומומנט מרבי של 9.5 קג"מ - שיפור קליל לעומת המנוע הקודם. זאת תודות, בין היתר, ליחס דחיסה גבוה יותר וניהול מנוע שונה, המסייעים גם לתצרוכת דלק טובה במעט - 19.6 ק"מ לליטר במהלך ההשקה בגרסה הידנית (עם עצור-סע, שינויים אווירודינמיים ויחסי העברה ארוכים שלא יוצעו בישראל), 16.1 ק"מ לליטר בגרסה הרובוטית (במפרט דומה לישראלי). לטענת היבואנית, הסיבה לוויתור על המערכת הנחשבת כמעט מחויבת במכוניות חדשות, היא מגבלת החום בקיץ הישראלי, וניתוק המזגן בעת פעולת המערכת - למרות שניתן כמובן לנטרל את המערכת בלחיצת כפתור ולמנוע את הפסקת המיזוג.
המנוע צנוע הנפח מציע יכולת נאה, אם כי כרגיל - כמעט ללא יוצאת דופן במכוניות מקטגוריה זו - אין מה לתכנן על יכולת שאינה עונה על ההגדרה "התניידות סבירה". אפשר היה גם לוותר על חלק ניכר מצליל המנוע (המהונדס חלקית, כך טויוטה) המטרטר ולא-מזמין, שמצטרף לרעש כביש רב.
את הכוח מעבירה לגלגלים הקדמיים תיבת חמישה הילוכים - ידנית או רובוטית. מהלך הבורר בתיבה הידנית צריך להיות קצר יותר, התנועה מדויקת יותר ויחסי ההעברה פחות ארוכים - מאכזב מעט. התיבה הרובוטית מוסיפה נוחות מסוימת וחלקה בהעברה עם מנופי התפעול הידני, אך פחות ביתר הזמן. היא גם מעבירה להילוך גבוה מוקדם מהרצוי ופוגעת כך בביצועים.
נוחות נסיעה
מסלול המבחן של האייגו כלל כבישים מהירים עם מהירות מרבית של 130 קמ"ש, כבישים כפריים ותנועה עירונית - כולל רחובות מרוצפים המעניקים חיים קשים לכל מערך מתלים. האייגו קלה בכמה עשרות קילוגרם, ובמקביל עבר מערך המתלים כיול מחודש, כולל הורדת משקל מאחור, כיול קפיצים ומשככים ושינויי גיאומטריה קלים.
התוצאה מרשימה. האייגו הקטנטנה מסתדרת לא רע עם כמעט כל סוג כביש, אם כי במהירות ממש גבוהה היא מתחילה בכל זאת להפגין אי נוחות. בכל כביש אחר, לרבות רחובות משובשים, היא עושה רושם ראוי ויותר מכך.
יכולת דינמית
הנוחות המשופרת של האייגו מסייעת לה גם בצד הדינמי-אקטיבי. היא אמנם אינה אמורה לשעשע את הנהג חובב ההגה, למרות הצהרות מתכנניה, אך היא מצליחה להוכיח כי גם מכונית קטנה במיוחד, מסוגלת להעניק תחושה טובה ונינוחה מאחורי ההגה. בתחום זה יש לה אגב מתחרות מבית פולקסווגן, ולא רק בתחום זה כמובן. ההגה החשמלי סביר ולא יותר, וקוטר הסיבוב - למרות הצהרות גאות מפי טויוטה - יכול וצריך להיות מעט טוב יותר.
נו ו...
האייגו תגיע לישראל ברבעון האחרון של השנה הנוכחית, ותתחיל להמכר כנראה בסביבות אוקטובר. המחיר - כמו הדגם היוצא. אלה חדשות טובות יחסית, אך בכל זאת כאלה המעמידות אותה מול היקרות ביותר בקטגוריה. למשל פולקסווגן אפ! האיכותית והמאד מאובזרת. המשמעות היא כי האייגו לא תוכל להתמודד על תואר "הנמכרת ביותר", ותכנע כנראה מבחינה זו גם לאחיותיה התאומות מבית פיז'ו וסיטרואן.
לפי אנשי טויוטה, כבר השנה יימכרו כ-400 יחידות בישראל, ובמהלך 2015 צפויות כ-900 מכוניות אייגו לעבור ללקוחות חדשים. 80% מהן יהיו רובוטיות להערכת טויוטה, ו"כל מכונית שנקבל מהיצרנית נצליח למכור כאן". לטעמנו נשמע כמו הצהרה ריאלית, ומוצדקת.
מנוע | שלושה צילינדרים, 12 שסתומים |
נפח / סוג דלק | 1.0 ליטר / בנזין |
הספק מרבי | 68 כ"ס ב-6,000 סל"ד |
מומנט מרבי | 9.5 קג"מ ב-3,600 סל"ד |
הנעה / תיבת הילוכים | קדמית / ידנית, חמישה הילוכים |
מרכב / מספר מושבים | חמש דלתות, האצ'בק / ארבעה |
אורך | 345.5 ס"מ |
רוחב | 161.5 ס"מ |
גובה | 146.5 ס"מ |
בסיס גלגלים | 234 ס"מ |
משקל | 830 ק"ג |
נפח תא מטען | 168 ליטר |
100-0 קמ"ש | 14.2 שניות |
מהירות מרבית | 157 קמ"ש |
תצרוכת דלק (ממוצע יצרן) | 22.7 ק"מ לליטר |
פליטת CO2 (ממוצע יצרן) | 102 גרם לק"מ |
מחיר | לא נקבע |
כריות אוויר | 6 (קדמיות, צדיות, וילונות) |
בקרת יציבות? | כן (לחצו כאן להסבר) |
דירוג בטיחות | 4 כוכבים לפי Euro NCAP |
- הכותב היה אורח חברת טויוטה