שתף קטע נבחר

הלחץ עבד: 4 מוצרי מזון יפוקחו בנתב"ג

רשות שדות התעופה נענתה לבקשת הוועדה לפניות הציבור: תגיש הצעה לחייב את זכייני המזון בנתב"ג למכור 4 מוצרים בסיסיים – קפה, מאפה, כריך ושתיה – במחירים עממיים. ההתחייבות תופיע בחוזים עתידיים עם הזכיינים

רשות שדות התעופה תגיש לכנסת בתוך שבועיים הצעה לחייב את זכייני המזון בנתב"ג למכור 4 מוצרים בסיסיים – קפה, מאפה, כריך ושתיה – במחירים עממיים מפוקחים. ההתחייבות תעוגן בחוזים עתידיים שיחתמו עם זכיינים.

 

 

מנכ"ל רשות שדות התעופה יעקב גנות נענה בכך לבקשת יו"ר הוועדה לפניות הציבור, ח"כ עדי קול (יש עתיד) בסיכום דיון שנערך על המחירים הגבוהים שנגבים מהנוסעים בהמתנה לטיסות שהוגדרו בדיון כ"לקוחות שבויים". קול דרשה שהמחירים בשדה יהיו זהים לאלה שגובות הרשתות בחוץ.

 

קול אמרה על סמך פניות רבות לוועדה כי מדובר ב"פערים עצומים" בין המחירים בשדה לאלה שבחוץ ודרשה ללכת בעקבות הזכיינים באוניברסיטאות שמציעים לסטודנטים מספר מוצרים בסיסיים במחירים נמוכים. "הציבור נדרש להגיע לשדה 3-2 שעות לפני הטיסה ועובר זמן עד שיקבל אוכל במטוס. המחירים שהוא נדרש לשלם הם עושק אמיתי. משפחה שקונה מזון מוציאה עליו לפעמים כמו על כרטיס הטיסה".

 

סמכות הרשות לחייב את הזכיינים במחיר מסוים מעוגנת בנוהל המכרזים על הזכיינות כשהצעות המתמודדים חייבות לכלול גם את מחירי המזון.

 

משולש פיצה ב-18 שקל

מנתונים שפורסמו בשבוע שעבר במוסף "ממון" של "ידיעות אחרונות" עולה, כי כריך בדוכן של ארקפה עלה 36 שקל וקפה 15 שקל; מחיר בקבוק מים מינרליים בגודל חצי ליטר נע בשדה התעופה בין 9 ל-12 שקלים; ומחיר שתייה חמה היה בין 17 ל-19 שקל.

 

ח"כ קול הציגה בדיון נתונים לדוגמא, לפיהם משולש פיצה ב"פיצה האט" בשדה עולה 18 שקל לעומת 12 שקל בחוץ וקפה בארומה עולה 18 שקל לעומת 13 שקל בחוץ. נתון אחד הפתיע במיוחד לפיו על קבבוני טלה ב"שיפודי התקווה" בנתב"ג משלמים 120 שקל לעומת 69 שקל ברמת גן, "הבדל של 74%" התפלאה קול. אבל ברשות שדות התעופה מיהרו לציין כי נפלה טעות שטופלה, והמחיר בשדה גם הוא 69 שקל.

 

מנכ"ל חברת הדקה ה-90, שחר תורג'מן, טען: "כשהנוסעים נדרשים לבוא 3 שעות לפני הטיסה, אין סיכוי שהם לא יבקשו משהו לאכול ולשתות, וכשהם נכנסים לשרוול שלפני העלייה למטוס הם לקוחות שבויים. אין להם חלופה אחרת ואיפה שיש מונופול יש כשל שוק וצריך פיקוח על המחירים".

 

הוא הציע לקבוע סל מוצרי יסוד מפוקחים, "כמו שמפקחים על מחיר הלחם", ולחייב במכרזים את הרשתות המתמודדות להציג "מחירי מטרה" שלפחות לא יהיו יקרים ממה שהם מוכרים מחוץ לשדה. הוא ציין את הטיסות המוזלות שבהן בוטלו הארוחות, שמאלצות את הנוסעים להזדקק לשירותים בשדה. בדיון התברר כי בחלק מטיסות אלה מוצעים לנוסעים סנדוויצ'ים במחיר זול מהמוצר שנמכר בשדה.

 

מנכ"ל המועצה הישראלית לצרכנות, עו"ד אהוד פלג, אמר שאכן מדובר במחירים יקרים שמוסכמים עם רשות שדות התעופה, אבל הכנסת צריכה להזכיר לה - כמו לגופים ציבוריים אחרים - כי הם בראש ובראשונה נאמני ציבור ולא שותפים עסקיים של הזכיינים, החולקים איתם ברווחיהם על גב הציבור.

 

מנהל נתב"ג: הנוסעים לא מגיעים בשביל סנדוויצ'ים

סמנכ"ל המסחר של הרשות, יורם שפירא, ציין שכל עודפי הכנסותיה, גם מתמלוגי הזכיינים המסחריים, מושקעים בפיתוח השדה. לדבריו, התמלוגים אמנם גבוהים משדות אחרים בחו"ל, אבל אגרת הנוסעים בישראל נמוכה פי כמה.

 

מנהל נתב"ג, שמואל זכאי, אמר: "הנוסעים מגיעים לשדה לא בשביל לקנות סנדוויצ’ים או שתייה אלא כדי לטוס". זכאי אישר את סמכות הפיקוח שלהם על מחירי המזון. "הזכיין לא רשאי להעלות מחירים ממה שהציע במכרז בלי לקבל אישור", אמר, "הוא רשאי לבקש העלאה רק אם מדד המחירים של המסעדות עלה מעל 5%".

 

זכאי הדגיש: "השוואת המחירים בין נתב"ג למחירים שבחוץ היא כמו להשוות את מחיר המלפפונים למחירי הדירות. האם אפשר להשוות את הוצאות התפעול של חנות שמחויבת להיות פתוחה 24 שעות ביממה, 7 ימים בשבוע, ולהסיע עובדים בלילה, לחנות בתל-אביב שנסגרת ב-7 בערב ובשבתות וחגים"?

 

זכאי ציין כי המוצרים הכי נמכרים הם קפה, מים ומאפה "ועצם העובדה שאנו קובעים מחיר במכרז אומר שהמחיר מפוקח. יתכן שהמחירים שאנו מפקחים עליהם גבוהים מדי. אבל בעקבות הורדת מחירי הטיסות, מחיר המזון לא גבוה והוא בגדר הנורמלי. בשדה גם יש מגוון של אפשרויות לקנות כוס קפה ב-9 שקל וב-18 שקל".

 

מנכ"ל הרשות, יעקב גנות, העיר כי "בישראל זה המקום היחיד שניתן להיכנס לשדה עם סנדוויץ'. יש במקום מתקנים למים קרים כולם יכולים לשתות. יש בנתב"ג גם מכונות קפה ושתייה". תורג'מן מהדקה ה-90 שאל בתגובה: "אתה ממליץ לנוסעים שיבואו עם צידניות"?

 

מנכ"ל ארקפה: סתם השמיצו אותנו

בדיון הציגו זכיינים אחרים מחירים שונים. מנכ"ל רשת ארקפה, נאור אשכנזי, טען כי המספרים הגבוהים שהוצגו אינם מדויקים ו"סתם השמיצו אותנו". לדבריו, מחיר הקפה שלהם בשדה גבוה רק ב-2 שקלים מהמחיר של הרשת בחוץ, ומחיר כריך שעולה ברשת 29 שקל נמכר בנתב"ג ב-30 שקל.

 

המשנה למנכ"ל פיצה האט, ניב זילברשטיין, הציג זווית אחרת של הפער בין הוצאות הזכיין בשדה לעסק דומה בחוץ. לדבריו, "בנתב"ג אנחנו משלמים דמי שכירות והוצאות תחזוקה פלוס מינוס פי 6 מחנות ממוצעת, "ואנחנו לא מוכרים בשדה פי 5-6. רוב השנה אין בנתב"ג יותר מדי עבודה. זו לא מציאה גדולה. את הכסף שהשקענו בשדה הייתי משקיע ב-4 חנויות. בדיעבד הכניסה לשדה לא הייתה החלטה הכי טובה בעולם".

 

זילברשטיין הוסיף, כי לפי חישוביו, רק 40% מהמוצרים יותר יקרים בנתב"ג ב-5%-6% מאשר בכל הארץ. 44% מהמוצרים נמכרים באותו מחיר וב-16% מהמוצרים המחיר זול יותר בנתב"ג".

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
המקצוענים
צילום: עידו ארז
נוסעים בנתב"ג
צילום: עידו ארז
מומלצים