אופניים חשמליים - בעתיד רק עם רישוי וביטוח?
המשטרה טוענת כי במהלך שנתיים אירעו רק שתי תאונות בין אופניים חשמליים להולכי רגל. נתוני אמת מגלים כי מספר התאונות גדל דווקא פי 10, ונרשמו גם הרוגים. הפתרון המוצע שעשוי להתקבל: חובת רישוי וביטוח לכלי הרכב
לפני כחודש ערכה ועדת הכלכלה של הכנסת דיון בעניין הסדרת השימוש באופניים חשמליים. בפתח הדיון הקריא יו"ר הוועדה, ח"כ אבישי ברוורמן, מכתב שקיבל מתושבת תל-אביב: "...ב-11 במארס 2014 פגע בי נהג אופניים חשמליים בעת שחציתי מעבר חצייה... הוא נהג בכביש במהירות שאינה ידועה לי ופגע בי... בנפילה קשה גולגולתי נשברה וסבלתי מדימום חריף שפגע במוחי. הכרתי חזרה אלי לאחר ניתוח נוירו-כירורגי... שלושה שבועות לאחר הניתוח התחלתי בשיקום רפואי הנמשך עד היום. אני בת 34, נשואה ואימא לבנות בגילאי 3 ו-5. התאונה פגעה בכולנו... המחשבה להתיר לילד בן 14, חסר רישיון, שאינו מכיר את חוקי התאונה, שאין לו אחריות פלילית, שאין לסמוך על שיקול הדעת שלו לנהוג באופניים חשמליים, היא חמורה... בעיני לא רק הרוכב פגע בי, אלא גם המדינה בחקיקה החסרה ובפיקוח הירוד".
- לכתבות נוספות של שחר הזלקורן ואחרים - TheCar
- רוכבי אופניים חשמליים: רדו לנו מהמדרכות
השפעת המכתב על חברי הוועדה הייתה קשה, ובצעד חריג החליטו לדחות תקנות להסדרת השימוש באופניים חשמליים שהוגשו על-ידי משרד התחבורה. תקנות שאמורות היו להחליף תקנות קודמות, שתוקפן פג לפני יותר משלוש שנים. "נוכח הנתונים (ו)הדברים הקשים שהוצגו, הוועדה מבקשת ממשרד התחבורה ושר התחבורה שיפעילו את כל יכולתם וסמכויותיהם ויעבירו לוועדה נוסח מתוקן של התקנות ומסמך המבהיר את כל הסוגיות", אמר ברוורמן, "הסוגיות שיש להתייחס אליהן כוללות את נושא הביטוח, היכן ירכבו באופניים - על הכביש, על המדרכה - אכיפה, האם יהיה צורך ברישיון כלשהו באופנים חשמליים, התייחסות לקורקינט החשמלי... ונושא הגיל".
האם מדינת ישראל עומדת לחייב רוכבי אופניים חשמליים לקבל רישיון ולרכוש ביטוח חובה? למרות שהמהלך עלול להעלים מהרחובות את האופניים החשמליים, ובכך יפגע השימוש באמצעי תחבורה "ירוק" במיוחד, יותר ויותר אנשי מקצוע מביעים בו תמיכה גלויה.
שתי תאונות בשנתיים?
אופניים חשמליים הפכו בשנים האחרונות למחזה שכיח ברחובות הערים, ובמיוחד בתל-אביב. בשנים האחרונות זינק מספר הרוכבים, ובשנה שעברה נמכרו - על-פי הערכות - כ-30 אלף זוגות אופניים חשמליים. במשרד התחבורה היטב מכירים את הבעיות הכרוכות בשימוש בהם, אך ניסיונות הסדרה נכשלו בעבר או התבררו כקצרי-מועד. כך למשל, תוקפן של תקנות שאושרו ב-2010 והסדירו את השימוש באופניים חשמליים פג ב-2011, ומאז לא הצליח המשרד להסדיר את התחום.
כדאי להזכיר בהקשר זה כי במדינה קטנה וצפופה כמו ישראל - ובעיקר בערים הגדולות הסובלות מזיהום אוויר חמור, עומסי תנועה מתסכלים ותחבורה ציבורית מקרטעת - האופניים החשמליים מהווים תחליף מצוין לרכב פרטי: הם קטנים, זריזים, אינם פולטים זיהום ולא דורשים מקום חנייה. אלא שללא הסדרת השימוש בהם, נוצרו בעיות בטיחות המוכרות היטב להולכי הרגל על מדרכות העיר - בעיות שמתבטאות לעתים בתאונות דוגמת זו המוזכרת בתחילת הכתבה. בעיות בטיחות קיצוניות, שעוררו לאחרונה ויכוח עז בדיון בוועדת הכלכלה.
בדיון שנערך אמרה נציגת אגף התנועה של המשטרה, כי במהלך שנתיים (2011 ו-2012) אירעו רק שתי (2) תאונות בין הולכי רגל ואופניים חשמליים בכל אזור תל-אביב. נתונים אלה עוררו את חמתו של פרופסור קובי פלג, מנהל המכון הלאומי לחקר הטראומה אשר מחובר ישירות לכל מאגרי המידע בבתי החולים ומחזיק ללא ספק בנתונים המשקפים במדויק את המציאות הקשה. פלג לא הסתיר את כעסו על הנתונים שחלקה המשטרה עם הוועדה, והבהיר לוועדה (ההדגשות לא במקור):
"יש עלייה של פי 10 בנפגעים קשים שאושפזו. כ-40% (מהנפגעים) עם פגיעות ברמה בינונית ומעלה. ב(רמת פגיעה של) בינוני ומעלה אצלנו, יש היבט של סכנת חיים. קטיעה יכולה להיות מצב בינוני. יש הולכי רגל ורוכבים שנפטרו לנו במיון. לא יעלה על הדעת שיגידו שהיה אחד או שניים". מיטל להבי, סגנית ראש עיריית תל-אביב שהשתתפה בדיון, הבהירה אף היא כי נתוני המשטרה אינם קשורים כלל למציאות בשטח - "יש לי את כמות האנשים שהגיעו למיון בעקבות תאונות אופניים. מדובר על מעל 1,000 בשנה שעברה. (ו)כבר השנה יש מעל ל-1,000".
למרות הערכת-חסר קיצונית באשר להיקף הבעיה, נדמה כי במשטרה מודעים לצורך בהגברת האכיפה נגד רוכבי אופניים חשמליים, בעיקר העוברים על חוק. ובאותה נשימה, גם למשטרה לא ברור איזה חוק בדיוק צריך לאכוף, שכן מדובר (כאמור) בתקנות שתוקפן פג לפני יותר משלוש שנים. את המצב תיאר בתמציתיות היועץ המשפטי של הרשות הלאומית לבטיחות בדרכים: "זאת המציאות - האופנים קיימים. אכיפה לא קיימת".
"שיעשו מבחן רישוי"
ראוי בנקודה זו להזכיר שקיימים שני סוגי אופניים חשמליים: Pedelec, אופניים שבהם מותקן מנוע-עזר חשמלי המופעל באמצעות הדוושות, ולמעשה מסייע בתגבור הכוח המיוצר על-ידי הרוכב. הסוג השני הוא ה-e-bike - בהם הרכיבה יכולה להתבצע באמצעות לחיצה על מתג וללא שימוש בדוושות. וכמובן, קיימים גם קורקינטים חשמליים בהם אין דוושות כלל, והשליטה במהירות הנסיעה נעשית אך ורק באמצעות מצערת ידנית.
בחודשים האחרונים ניסו במשרד התחבורה לקדם תקנות שעוסקות רק באופניים חשמליים מהסוג הראשון (מנוע ודוושות), ובנוגע לסוג השני ולקורקינטים נשקלה הסדרה נפרדת - שתכלול בין השאר קביעת גיל מינימאלי שונה (16 לעומת 14 באופניים מסוג Pedelec). בהתייחסו לסוגיה לפני כחצי שנה, הסביר המדען הראשי של משרד התחבורה, ד"ר שי סופר, כי אופניים מסוג e-bike וקורקינטים חשמליים "יהיו לטעמנו בדיוק כמו אופנוע עד 125 סמ"ק".
אחד הפתרונות המוצעים כעת להסדרת השימוש באופניים חשמליים הוא קביעת חובת רישוי וביטוח. "צריך שיהיה מבחן רישוי על מנת שכל שנה תראו שלא העלו את רף המהירות", הסביר פרופסור פלג. "צריך ביטוח, אכיפה ורישוי תקופתי. אם לא יהיה רישוי תקופתי, הם (הרוכבים) יעלו את המהירות. אנחנו מכירים את הדברים האלה. אם אנחנו רוצים לתת להם לרכב על הכביש או על המדרכה... שיעשו מבחן רישוי, בדיוק כמו שכל נהג אחר נדרש לעשות".
ואולי נשאיר את המצב ללא שינוי?
בנייר עמדה שהועבר לוועדת הכלכלה על-ידי משרד התחבורה בסוף יוני, מוצע להשאיר את המצב ללא שינוי: רוכבי אופניים חשמליים לא יחויבו ברישוי, גיל הרכיבה המינימאלי יהיה 14, וכל רוכב יחויב לחבוש קסדה. עם זאת, במשרד כי ציינו כי הם "בוחנים" את סוגיית הביטוח, והמליצו להרחיב את סמכויות הפקחים העירוניים, כך שיוכלו לאכוף עבירות תנועה של רוכבי אופניים. ואיפה ירכבו כל אותם רוכבים? במשרד התחבורה אומרים שמקומם של אופניים חשמליים - כמו אופניים רגילים - הוא בכביש, ורק בפרויקטים חדשים אפשר לסלול מסלולים ייעודיים לרוכבים. האם הצעת המשרד תפתור את בעיות הבטיחות?
"בתור רוכבת אופניים רגילים, לא חשמליים, אני יכולה לספר לכם שהאופניים החשמליים הפכו למכה במרכז תל-אביב... זה מסוכן לנו ומסוכן להולכי הרגל", הסבירה ח"כ תמר זנדברג בדיון של ועדת הכלכלה. "זה לא נעים וזה מאיים על המדרכות, אבל צריך להניח את זה במדרג הנכון. לנו יש אינטרס לעודד כמה שיותר הליכה ברגל ולהגן על הולכי הרגל, אחר כך על רוכבי האופנים, אחר כך על רוכבי האופניים החשמליים, אחר כך על רוכבי הדו-גלגלי הממונע, אחר כך על התחבורה הציבורית ובסוף על הרכב הפרטי".
כיצד אם כן אפשר לפתור את הבעיה - מבלי לסבך את הרכיבה על אופניים חשמליים באמצעות קביעת חובות לרישוי וביטוח? "צריך לסלול שבילי אופניים ולעודד את האכיפה בשבילי האופניים, על מנת שנוכל לנסוע באופניים בבטחה וכמו שצריך, (ו)לא לעשות הפרד ומשול בין החלשים שבעיר, שאלה הולכי הרגל והאופניים", סיכמה ח"כ זנדברג.
ונקודה חשובה לסיום, לעיני שר התחבורה. מי שהיה אחראי במשך שנים על הסדרת השימוש באופניים חשמליים במשרד הוא מי שעומד כיום בראשו: המנכ"ל עוזי יצחקי שימש במשך שנים רבות כסמנכ"ל בכיר, והיה אחראי מתוקף תפקידו לתחום רישוי כלי רכב. כך שאם השר כץ יחפש אחראים לעיכוב בהסדרת הנושא הטעון, כל שעליו לעשות הוא לשאול את שכנו ללשכה.