שתף קטע נבחר

להגדיר מחדש את הנחש

דבר תורה לפרשת חוקת

ב"ה

 

מיכאל הולך לרופא שלו ומתלונן על כאבים בכל חלקי גופו. לאחר בדיקה יסודית, הרופא נותן לו אישור על בריאות תקינה.

 

"מיכאל", אומר הרופא, "אתה במצב מצוין לגבר בן 85. אתה יודע, אני לא קוסם. אני לא יכול לעשות אותך צעיר יותר".

 

"מי ביקש ממך לעשות אותי צעיר?" אומר מיכאל, "רק תוודא שאני מזדקן..."

 

נראה שבמהלך ארבעים השנים שבני ישראל היו במדבר לפני כניסתם לארץ, התלונות מצדם כנגד משה היו לא מעטות. בפרשת השבוע אנו קוראים על תלונה נוספת, בעקבותיה נענשו בני ישראל באמצעות נשיכת נחשים ארסיים. בני ישראל הבינו שהם חטאו, וביקשו ממשה להתפלל עבורם. הקב"ה נענה לתפילת משה, ואמר לו לעשות נחש מנחושת ולשים אותו על מוט, "והיה אם נשך הנחש את איש, והביט אל נחש הנחושת וחי".

 

הסיפור הזה מאוד מעניין. הרי הנחש הוא זה שעד עכשיו עשה את הנזק, המגיפה הנוראה, כפי שאכן נחש מייצג בדרך כלל – רוע ומוות. אז איך פתאום הנחש הופך להיות סמל לרפואה וחיים?

 

השאלה הזו נשאלה בגמרא, ושם הסבירו חכמינו, שבעצם לא הנחש ממית ולא הנחש מחיה, אלא מעשיהם של עם ישראל גורמים לכל המתרחש: "כאשר ישראל מסתכלים כלפי מעלה ומשעבדים את ליבם לאביהם שבשמים, הם מתרפאים, אבל אם לא (אם הם מסתכלים על נחש הנחושת, אבל לא משתעבדים לה'), הם ניזוקים".

 

עם זאת, עדיין ניתן לשאול: אם לא הנחש ממית ומרפא, אז למה לשים את הנחש שם בכלל? למה לא פשוט יותר שמשה יאמר לעם שרפואתם תלויה בכך שיכוונו את מבטם לשמים וישתעבדו לה', או שיתפללו לה'? למה היה זה דווקא הנחש, שעד עכשיו היה המקור למגיפה הנוראה?

 

אלא שבכך ה' לימד לקח חשוב, את היהודים במדבר, וגם אותנו כיום. כן, יש מקורות רוע בעולם, מחלות למיניהם. אבל כאשר אנו פונים לקב"ה בתפילה ותשובה, הרוע עצמו יכול להפוך לטוב. כאשר אנו הולכים לרופא, ומתפללים לה' שייתן לו את הכוח לרפא אותנו, המחלה עצמה יכולה להפוך למקור של רפואה.

 

 

ביום שלישי הקרוב יחול תאריך ג' תמוז, בו יציין עם ישראל עשרים שנה שאיננו זוכים לראות בגשמיות את הרבי מליובאוויטש. את פעולותיו הגדולות אנו רואים עד עצם היום הזה, ואדרבה, ככל שהזמן עובר, פעולותיו רק מתעצמות ומשיגות גבהים חדשים.

 

רבים שואלים ומתעניינים לדעת מהו סוד כוחו של הרבי?

 

אינני מתיימר לומר שאני יודע מהו סודו של הרבי, ואין במסגרת זו מקום לומר את שעל לבי. אבל אפשר לומר שהרעיון האמור לעיל, לקחת גם מה שנראה כעניין שלילי ולהשתמש בו – בעזרת ה' – לדבר חיובי, הוא אחד מהדברים המרכזיים שראינו אצל הרבי. קחו לדוגמא את יחסו לתנועת ה"היפים", שהוא מצא בה מעלות ובכך סחף רבים מהם, ההקפדה לכנות "בית רפואה" במקום "בית חולים" ועוד רבות.

 

התאריך הזה הוא הזמן שלנו ללמוד מהרבי וללכת בדרכו, לגלות את הטוב שבכל דבר ולהפכו למציאות חיובית.

 

שבת שלום

מוקדש לכבוד הרבי מליובאוויטש, למילוי משאלת ליבו – הגאולה האמיתית והשלימה בקרוב ממש.

 

 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
מומלצים