ספירת השמות: עץ החיים ושם האדם
בתורת הסוד ישנן שיטות חישוב רבות למציאת אופי ואישיות האדם, אחת הדרכים עוסקת בשיוך הספירה לאדם, על פי שמו הפרטי בלבד, שבכוחה לאפיין את מזלו, טבעו ומזגו של האדם. יצחק אהרון מציג שיטה לבחינת שמכם בעשר הספירות - כתבה ראשונה
על פי הקבלה, הבורא הוא אינסופי ובלתי מושג, אך למרות זאת, המקובלים מתארים את הופעתו בעולם ברמות שונות של התגלות על פי עשר הספירות. הספירות ממחישות כיצד הולך ומתגלה, כך שספירה נמוכה יותר מייצגת התגלות מוחשית וגשמית יותר.
במקומות רבים מתוארות הספירות כמעין "צינורות" שדרכן עובר ה"שפע האלוקי" ממקורו העליון. ספר יצירה מציין שעשר הספירות ביחד עם כ"ב אותיות השפה העברית מרכיבות את ל"ב נתיבות החכמה. מכאן נמצאנו למדים כי האותיות מושפעות מספירות שונות שבכוחן לבטא את העוצמות השונות והאיכויות הייחודיות לכל אות ואות.. בדברים הבאים אחשוף שיטה המעניקה קווים כלליים בלבד המתארים כיצד שמכם מושפע מהספירה בעץ החיים ואין לראות בנאמר תורה שלמה. כדי לרדת לעומקם של דברים יש להתבסס על שם האדם ושם אימו והדברים שמורים לעוסקים בקבלה בלבד.בדברים הבאים אציג את הדרך למציאת הספירה על פי שמכם הפרטי.
תחילה המירו את אותיות השם למספרים בגימטרייה מלאה ללא צמצום- גימטרייה גדולה. לאחר מכן חברו את סך ערכי האותיות והחסירו 7 בכל פעם עד שתתקבל תוצאה חד ספרתית 7 או פחות מכך. לדוגמה : שלמה – ש=300 ל=30 מ=40 ה=5 ובחיבור 375. לאחר הפחתה רצופה של 7 נקבל 4.
1. ספירת החסד
משויכת לאברהם אבינו, נמצאת בקו הימין מתחת לחוכמה. נתינה ללא גבולות מתוך אור השפע הסובב אותה ופורץ ממנה כלפי כל.
במהותה מכילה את האור הראשון לבריאה ומקרינה אנרגיה חיובית טהורה של רצון לתת בנדיבות וללא סייגים ותנאים. הביטול של הגשמיות בספירת החסד הוא עיקרון בסיסי היות שהיא אינה עוסקת בחומר ובחוויות הפיסיות. כמובן שיש בה מן האשליה והתמימות מכיוון שאין היא מייחסת חשיבות לכלל החוקים הארציים הפועלים ביקום המשמשים כלים לביטוי אישי בלמידה, תיקון וכפרה ובכך מבדילה עצמה. מייצגת נדיבות, ונתינה ללא תנאי וגבול.
שמות הספירה מעידות על מהותה, חסיד, קדוש, סולח, רב חסד, ארך אפיים. אדם בספירת חסד יהיה טוב לב , עדין, נדיב , מארח, ותרן ורואה את הטוב. מתקשה לסרב גם את זה בא על חשבונו. אברהם אבינו היה איש חסד והתייסר למשמע בקשת שרה לשלח את בן האמה, אך עשה זאת רק לאחר שקיבל ציווי מפורש מהקב"ה "כל אשר תאמר אליך שרה שמע בקולה" .
2. ספירת הגבורה
מוצבת במקביל לספירת החסד ונקראת ספירת הדין.תפקידה לשמש בלם לעוצמת השפע והנתינה היוצאים מהחסד. הגבורה מייצגת את הצמצום ונוהגת על פי צדק ועל פי דין וחשבון, השפע ניתן בהתאם לעשייה של האדם, יש שיפוט ויש גמול. רק אם האדם זכאי יקבל. ספירה זו מקושרת ליצחק אבינו הנקרא "פחד יצחק" והיא השופטת וגוזרת את כל הגזירות שבאות על העולם.
אדם בספירת גבורה עלול להיות עריץ ושתלטן, חסר רגש עקשן וכוחני. בעל בטחון עצמי גבוה, אדם שלוחם על העמדות שלו , מציב מטרות ולרוב אף משיג אותן. אומר מה שעל ליבו, ישיר וכנה. לרוב בעל חוסן גופני מפני חולי אך אינו בקו הבריאות זה לימים ארוכים. בזוגיות יהיה דומיננטי וימעט להתחשב בבן/בת הזוג. לא מומלץ ששני בני הזוג יהיו מאותה הספירה.
3. ספירת התפארת
מקשרת, מפשרת ומגשרת בין החסד (שפע) והגבורה (הגבלה). מהווה את מרכז הכובד המצפוני ומלמדת מתי לתת ולקבל. ניצבת בקו האמצע שבעשר הספירות ומייצגת את הרחמים. מלמדת על איזון, איפוק, מתינות, שיקול דעת, יציבות ותיווך בין השכל לרגש. מקושרת לדמות של יעקב אבינו,איש אמת, שהוא המרכבה לשכינה. על ספירה זו נאמר "והוא היה והוא הווה והוא יהיה בתפארה".
אדם בספירת תפארת יהיה בעל לב טוב עם ראיה רחבה, ימנע ממלחמות, יעבוד עם השכל אך יתייעץ ברגש. לא יפנה גב למצוקת הזולת וינהג בדיפלומטיות להשכין שלום בין בעלי מחלוקת. בשל האיכויות שבו יכול להגיע להישגים חומרים ורוחניים. אישיותו מורכבת ואם יבחר להחליט רק הגיון או רק על פי רגש עלול לעשות טעות מרה, אך בכל מקרה יהיה שקול ומאוזן.
4. ספירת הנצח
מיקומה על קו ימין מתחת לספירת החסד ובשל כך משקפת את הרצון להעניק. היוצא מהחסד המקבל ביטוי בספירת הנצח המשמשת צינור להעברת השפע לעולם בו אנו חיים, העולם הגשמי.
מייצגת את הפן הזכרי שתפקידו להפרות תהליכים יצירתיים כדי שיוכלו לצאת אל הפועל.מבטאת את הנצחיות ואת בסיס הנתונים הקבוע המושרש באדם. משויכת לרמת הנפש ומכילה את הפחדים, האמונה והספקות. קשורה למוטיב החומרי ולרצונות בסיפוק תאוות שונות.
ספירת נצח מקושרת למשה רבנו שהיה רחמן אבל יחד עם זאת מאוד קפדן. אדם בספירת נצח יהיה בעל כושר התמדה וידע להתגבר על מכשולים וכישלונות. אמיץ לב, יתאים את עצמו לכל סיטואציה וייעשה הכול להגשים מטרותיו. בזוגיות יהיה מעשי ותכליתי - ישאף להינשא, לקנות בית ולהתקדם.
בכתבה הבאה על הספירות הנוספות.
- יצחק אהרון, "חכמה
", מרכז לקבלה