מישראל לעולם השלישי: אינטרנט פלוס פייסבוק
מרכז הפיתוח של פייסבוק שקם בישראל יפתח בין השאר פתרונות טכנולוגיים ועסקיים עבור פרויקט internet.org שמיועד להנגיש את האינטרנט למדינות מתפתחות. חוץ מבעיית המחיר אומרים שם כי הבעיה בעולם השלישי שהם "לא יודעים מה זה ומה זה יעזור להם בחיים"
בחודשים האחרונים החל קרב בין ענקיות טכנולוגיה ביניהן פייסבוק וגוגל, על הקרב, מי יביא את האינטרנט למדינות העולם השלישי - כלומר לשני שלישים מאוכלוסיית העולם שלא מחוברים לאינטרנט. הצד של פייסבוק בעניין, פרויקט internet.org, מפותח בחלקו במרכז הפיתוח שמוקם בישראל, לאחר רכישת הסטרטאפ אונבו בחודש אוקטובר. את הדברים סיפר רואי טיגר, מנכ"ל מרכז הפיתוח של פייסבוק בישראל במפגש עיתונאים הבוקר.
לא יודעים מה זה
לפי עמדת פייסבוק שהציג טיגר, הבעיות בעולם השלישי ובמדינות מתפתחות נובעות משתי סיבות: מחירי הגלישה והציוד מצד אחד לעומת השכר הנמוך והעדר המודעות מהצד השני. "הם לא יודעים מה זה אינטרנט, מה הם יקבלו מזה, למה להם לשלם על זה, מה זה יתן להם בחיים".
אולי יש כאלה שלא רוצים? אולי חיבור לאינטרנט ולטכנולוגיה הוא עניין מערבי, שאלנו. "לנו ברור, בתור אנשים שמתחברים לאינטרנט כל יום, למה כדאי להיות באינטרנט ומה אנחנו מרוויחים מזה", אומר טיגר, "היום בן אדם בשווקים האלה, שאומר שלא בא לו, אני חושב שזה בגלל הסיבות שציינתי".
אונאבו תמשיך להתקיים ולהוציא את מוצריה, מתמחה בניהול חבילת הגלישה מהסלולרי, ועוזרת לצרכנים לחסוך כסף מצד אחד, ולמפתחות אפליקציות לצמצם את הנפח שהן צורכות מצד שני. טיגר לא פירט כיצד בדיוק הטכנולוגיה של אונבו ושל פייסבוק תבוא לידי ביטוי - אבל זו כנראה הסיבה שהצוות שלו נבחר לטפל בפרויקט.
טיגר ציין כי ישנם אתגרים גדולים של פיתוח רשתות, וביכולת לספק שירותים למיליארדי משתמשים, אך לא סיפר על הפתרונות הפרקטיים בשטח שהחברה מיישמת. הוא כן ציין שאחת הדרכים הן לעבוד בשיתוף עם מפעילי סלולר במדינות השונות ולהוריד מחירים.
במקביל התפרסם בחודשים האחרונים כי פייסבוק (בדומה לגוגל) תפרוש דאונים ולווינים זעירים ברחבי העולם שאמורים להנגיש את החיבור האלחוטי לאינטרנט.
בינתיים קבלו פייסבוק חינם
"יש פיילוטים בשלוש מדינות. פיליפינים, טנזניה ופרגוואי", מספר טיגר, "חיברנו מיליונים לאינטרנט. (אבל) עדיין אין לנו את כל התשובות איך לעשות את זה". הבעיה, לדבריו, היא למצוא את המודלים שיעבדו.
אחד מהדרכים שבהן נעשה שימוש בפיילוט היא לתת סל שירותים בחינם, ובהם אפליקציות השכלה ורפואה, וגם פייסבוק, כאשר הספקיות נושאות בעלות החיבור. כלומר, הגולשים יוכלו להגיע ליישומים הללו ולשוטט בפיד בפייסבוק, אבל ברגע שירצו להקליק על קישור שמוביל אותם לאינטרנט יצטרכו לשלם על חבילת הגלישה.
האם בסופו של דבר, המטרה של פייסבוק היא להביא עוד גולשים לאינטרנט כדי שיהיה לה עוד קהל שייחשף לפרסום? בסופו של דבר יש פה השקעה משמעותית של משאבים. כדאיות עסקית תגיע עוד הרב שנים ולא בטווח הקצר. בשנים הקרובות לא מסתכלים על זה כפרויקט רווח.
מגייסים עובדים
לצורך הפרויקט הזה ופרויקטים אחרים פייסבוק מגייסת 20 מהנדסים עד סוף השנה, וטיגר צופה כי עשרות מהנדסים ועובדים נוספים יגויסו בהמשך למרכז בישראל, שהוא מרכז פייסבוק השני שמקודם מחוץ לישראל (לצד בריטניה).
טיגר מספר כי בפייסבוק יש עדיין אווירה של סטארטאפ, וכי עובדים חדשים עוברים טירונות של 6 שבועות, שבמסגתרה כבר בשבוע הראשון קוד שכתבו משולב באתר, ובסופו העובדים בוחרים את הצוות אליו יצטרפו, כאשר במשך חודש בשנה אפשר לעבור לצוות אחר.