פולקסווגן חיפושית במבחן: דרוש נהג נוסטלגי
החיפושית החדשה קורצת לראשונה לא רק לאוהדי המכונית הקלאסית האדוקים, אלא גם לצרכן עם מודעות אסתטית מתקדמת. האם מחיר אטרקטיבי מבעבר יהפוך אותה באמת ללהיט?
- שנת השקה: 2011
- קטגוריה: משפחתיות קומפקטיות קופה / רטרו
- מתחרות עיקריות: יונדאי ולוסטר, קיה פרו-סיד, רנו מגאן קופה / מיני One
- מחיר התחלתי: 135 אלף שקל
- מחיר לרכב המבחן: 146 אלף שקל
- גלריית התמונות המלאה של פולקסווגן חיפושית
1. תא נוסעים ותפעול
בניגוד לעיצוב החיצוני המוכר, שימשוך בבירור חובבי חיפושית מכורים ומי שממש מעוניין ב"משהו שונה", תא הנוסעים של החיפושית החדשה אינו מיוחד מספיק. רכב המבחן, ברמת הגימור הבסיסית (ליוקרתית קונסולה בצבע המרכב), הציע לטעמנו פשוט סתמי. ובניגוד לגולף המצוינת, איכות החומרים וההרכבה כאן אינן מהשורה הראשונה. גילה של החיפושית ניכר בכל פינה, כמו-גם הניסיון לחסוך בעלויות.
למרות שהחיפושית גדולה במעט מהגולף באורך הכללי, בגובה וברוחב, התשלום עבור עיצוב הרטרו מגיע בדמות תא נוסעים צפוף - במיוחד בשני מקומות הישיבה מאחור (שיספיקו לכל היותר לילדים) ובתא מטען קטן יחסית. אחרי הכל, בסיס הגלגלים כאן קרוב יותר למקובל בקטגוריית הסופר-מיני. המרווח לנהג טוב לכתפיים ולראש, אך הקונסולה המרכזית מפריעה מעט לרגל ימין. כמקובל בפולקסווגן, הנדסת האנוש טובה מאוד, עם מתגים ומנופים נוחים לתפעול - למעט מתג כיוון מראות הצד.
2. נוחות נסיעה ונהיגה
כיול המתלים של החיפושית נוקשה ואינו מעודן מספיק בעיר. המצב משתפר משמעותית ככל שהמהירות עולה, ובנסיעות בינעירוניות ומסלולים ארוכים הנוחות הכללית טובה. מושב הנהג נוח (גם אם מעט נוקשה) ומספק תמיכה סבירה לגב. היגוי המכונית מעט כבד מהרצוי בתמרוני חנייה ומהירות איטית. חסרון נוסף הנרשם לחובת העיצוב המיוחד - ראות מוגבלת לאחור. הראות לפנים טובה מאוד, וכך גם כושר התמרון העירוני. בידוד רעשי כביש ורוח אינו טוב, בידוד רעש המנוע מצוין.
3. מנוע ותיבת הילוכים
החיפושית מוצעת בישראל עם מנוע אחד - 1.2 ליטר טורבו עם 105 כ"ס, המשודך לתיבת שבעה הילוכים רובוטית כפולת-מצמד. עם משקל עצמי גבוה ב-80 ק"ג מהגולף ומנוע שמייצר את שיא ההספק והמומנט בסל"ד גבוה יחסית לגולף, לא מפתיע לגלות ביצועים מעט מאכזבים. לכך תורמת גם תחושת "החלקה" מסוימת של תיבת ההילוכים, בעיקר ביציאה מהמקום המלווה ברעידה קלה. כדאי להזכיר גם עצלות באופי אספקת הכוח מתחת לסל"ד בינוני. תיבת ההילוכים מהירה יחסית ומציעה העברות הילוכים כמעט-לא-מורגשות במרבית הזמן, והביצועים בהחלט מספקים בנהיגה רגילה. תצרוכת דלק במסלול מבחן המדמה תנאי אמת (עירוני ובינעירוני) עמדה על 10 ק"מ לליטר - מאכזב בהתחשב בנפח המנוע, הספקו המרבי ואופי המבחן.
4. התנהגות ואבזור בטיחות
היכולת הדינמית של החיפושית החדשה אינה גבוהה במיוחד, גם אם לא בוחנים אותה באופן ספורטיבי אלא רק בשימוש מקובל. למכונית אחיזת כביש נמוכה מהמקובל בהשוואה ליותר-טובות בין המשפחתיות-קומפקטיות, ובכל מקרה לעומת זו שמציעה הגולף גם בגרסה מקבילה. ההיגוי הכבד מהרצוי בזחילה, הופך במפתיע לקל מדי, לא מדויק ומעט עצבני במהירות שיוט נינוחה. התוצאה: יותר תיקוני היגוי מהרצוי ופגיעה מסוימת בתחושת הבטחון.
כושר הבלימה של החיפושית טוב, וכך גם תחושת הבלימה. מערכת בקרת יציבות תקנית שנכנסת לפעולה מוקדם למדי מכפרת, במידת מה, על חסרון האחיזה המורגש. למכונית שש כריות אוויר, ובמבחן הבטיחות של ה-Euro NCAP זכתה לציון חמישה כוכבים המרבי.
5. אבזור ומחיר
שיווק החיפושית החדשה - שנמצאת בדור השני שלה - הופסק בעבר בגלל תג-מחיר גבוה שפגע במכירות. כעת נראה שצ'מפיון מוטורס מנסה להרחיב משמעותית את קהל הרוכשים הפוטנציאלים, ולהחזיר את החיפושית לאזורי המיינסטרים הרווחיים יותר. בהתאם, התמחור הגיוני הרבה יותר, 135 אלף שקל לדגם המבחן (130 אלף למספר עשרות מכוניות ראשונות), תמורתם תקבלו מערכת מולטימדיה עם מסך מגע וחיבור AUX (ללא USB), בקרת אקלים מפוצלת וחישוקים קלים. זהו אבזור סביר - אך ביחס למכוניות "סטנדרטיות", המחיר בפירוש אינו זול. רכב המבחן צויד בנוסף בפריטים בהתקנה מקומית: חיבור בלוטות', חיישני חנייה, מצלמת נסיעה לאחור, מערכת ניווט ווייז עם חבילה סלולרית ותושבת לטלפון נייד. אבזור זה מעלה את מחיר הרכב ל-146 אלף שקל.
ציון כולל וסיכום
+ עיצוב חיצוני מקורי, נוחות בינעירונית, מחיר הגיוני
- מרווח, איכות תא נוסעים, אחיזת כביש, היגוי
ולבסוף: אם אתם מאוהבים בעיצוב החיפושית, אתם יכולים להפסיק כאן. בחרו צבע ורכשו אחת. המחיר כיום אטרקטיבי מבעבר, והרכישה ממילא אינה רציונאלית-טהורה. כמכונית בעלת מראה מקורי וייחוד, היא בהחלט מספקת.
עבור שאר רוכשי הרכב, המעוניינים במכונית איכותית כמה שניתן תמורת הכסף שהשקיעו בה, החיפושית פחות מתאימה. שכן אחותה הסטנדרטית מבית, פולקסווגן גולף וקומפקטיות מודרניות ומצליחות אחרות מציעות הרבה יותר, תמורת מחיר דומה. הן אמנם פחות מעוצבות ומקוריות, אך בכל אספקט אחר - איכות, נוחות, יכולת דינמית - הן עדיפות בבירור.
מנוע | ארבעה צילינדרים, 16 שסתומים, טורבו |
נפח / סוג דלק | 1.2 ליטר / בנזין |
הספק מרבי | 105 כ"ס ב-5,000 סל"ד |
מומנט מרבי | 17.8 קג"מ ב-1,500 סל"ד |
הנעה / תיבת הילוכים | קדמית / רובוטית מצמד כפול, שבעה הילוכים |
מרכב / מספר מושבים | שלוש דלתות, האצ'בק / ארבעה |
אורך | 429 ס"מ |
רוחב | 181 ס"מ |
גובה | 149 ס"מ |
בסיס גלגלים |
254 ס"מ |
משקל | 1,307 ק"ג |
נפח תא מטען | 310 ליטר |
100-0 קמ"ש | 10.9 שניות |
מהירות מרבית | 180 קמ"ש |
תצרוכת דלק (ממוצע יצרן) | 16.9 ק"מ לליטר |
תצרוכת דלק (ממוצע מבחן) | 10 ק"מ לליטר |
פליטת CO2 (ממוצע יצרן) | 139 גרם לק"מ |
קבוצת מיסוי ירוק | 5 |
מחיר לגרסה שנבחנה | 146,000 שקל |
אחריות | 24 חודשים |
כריות אוויר | 6 (קדמיות, צדיות, וילונות) |
בקרת יציבות? | כן (לחצו כאן להסבר) |
דירוג בטיחות | 5 כוכבים לפי ה-Euro NCAP |