"משרד התחבורה לא באמת מחובר למה שקורה בשטח"
את הדברים האלה אמרה לא אחרת מאשר סגנית שר התחבורה, ציפי חוטובלי, בדיון שנערך במליאת הכנסת. איך ולמה התבטאה סגנית השר בצורה כה חריפה? מערכת היחסים בינה ובין שר התחבורה, ישראל כץ, החלה ברגל שמאל, נמשכה בהשפלה פומבית – וכנראה נמצאת כרגע בדרך לעימות נוסף. לשכת שר התחבורה: אין תגובה
לאחר תקופת רגיעה מסוימת ביחסים המתוחים שבין שר התחבורה, ישראל כץ, וסגניתו, ציפי חוטובלי, מוצאים השניים עצמם שוב במסלול התנגשות. בדיון שנערך אתמול (ד') במליאת הכנסת, הגיעו הדברים לכדי רתיחה: בזמן שהשיבה לשאילתות שהגישו חברי כנסת, מצאה עצמה סגנית השר מובכת פעם אחר פעם כאשר נאלצה להגיב בתשובות שלא תאמו את המציאות. העניינים הידרדרו במהירות, חוטובלי הבינה את מצבה, ובסופו של יום הצהירה מעל דוכן הנואמים במליאה כי לא תענה עוד על שאילתות בשם המשרד - חלק מתפקידה הבכיר.
- כתבות נוספות של שחר הזלקורן? בקרו ב-TheCar
"אני רוצה שהשר יטפל בעניין הזה ואני פונה היום - עוד היום - לשר, (ו)בעצם אומרת לו שכרגע המשרד שלו מחליט שהוא לא מכבד שאילתות של חברי הכנסת", הבהירה חוטובלי הזועמת לחברי הכנסת הנדהמים. "אם בסופו של יום הפקידות, היועצים המשפטיים, לא נותנים תשובות הולמות, בסופו של יום אני לא מוכנה להיות הפנים של משרד התחבורה שנתקל בחוסר כבוד לחברי הכנסת".
כיצד הידרדרו הדברים לכדי כך? כדי להבין את זאת, צריך לחזור לחודש מרץ 2013. קבלו את סיפורה של מערכת היחסים העכורה (והמוזרה) בין השר כץ וסגניתו.
הדיבורית שהכעיסה את השר
מערכת היחסים בין השר כץ וסגניתו החלה ברגל שמאל, ולאחר מכן רק הידרדרה. מקורבים לשניים הודו שמינויה לתפקיד סגנית השר - לאחר בחירות 2013 - לא שימח את שר התחבורה שנאלץ "לבלוע" את ההחלטה עקב מעמדה הבכיר של חוטובלי במפלגת הליכוד, ודרישת ראש הממשלה למנותה.
המתח בין השניים התפרץ מוקדם מהצפוי. שעות ספורות לאחר שהודיעה חוטובלי (יולי 2013) על כוונתה לקדם הצעת חוק שתאסור על צעירים להשתמש בדיבורית בזמן נהיגה, פרסם השר כץ הודעה חריפה באופן חריג: "כל יוזמה בתחום עיסוקה של סגנית השר, ובכלל זה הצעות חוק, צריכה לבוא לאישור שר התחבורה, וזאת לאחר עבודת מטה כמקובל". למכה המילולית על היד שקיבלה חוטובלי, צירף השר ביטול לאלתר של יוזמת החקיקה בעניין הדיבורית, ובדוברות משרד התחבורה הוסיפו שמן למדורה תוך הצהרה כי "היא (חוטובלי, ש.ה) אמורה לפעול על-פי המדיניות שהתווה השר כץ".
כל המעורבים בתחום העריכו כי השר בחר בהשפלה פומבית שלא במקרה. שכן למעט מקרים מאד יוצאי דופן, עניינים שכאלה "נסגרים" בשיחות אישיות, מאחורי דלתות סגורות בלשכת השר. בוודאי כאשר מדובר בשר וסגנית הנמנים עם שורות מפלגה אחת. לאיש לא היה ספק כי החלטתו של השר כץ ליירט את יוזמת סגניתו, נועדה להבהיר לחוטובלי הנמרצת מי בעל הבית, וכי תפקידה המיועד הוא "לפעול על-פי המדיניות".
אלא שחוטובלי החליטה כי היא אינה מתכוונת להבליג. מקורבים לה הבהירו לכל מי שרצה לשמוע כי סגנית השר אינה מתכוונת "לחמם את הכיסא"., ואמרו בשיחות זועמות כי אם שר התחבורה לא יעניק לסגניתו סמכויות של ממש, היא לא תהסס ותשוב אל תפקידה כח"כית. לאחר כמה שבועות מתוחים הושגה רגיעה מסוימת במערכת היחסים. סגנית השר החלה לקדם הצעת חוק להחמרת הענישה של עברייני תנועה, הצעת חוק שקודמה על-ידי שר התחבורה עצמו בזמן ממשלת נתניהו הקודמת. "נקודות החיכוך" בין השניים הצטמצמו.
עם זאת, יש מי שטוען כי בשלב זה עבר השר כץ לאסטרטגיה של "מלחמת פרוקסי", מלחמה באמצעות שליח. חוטובלי, שנזקקה לשיתוף פעולה מצד הרשות הלאומית לבטיחות בדרכים, מצאה שכמה מבכיריה אינם ששים לשתף עמה פעולה. חוסר ההתלהבות שגילו אותם בכירים, כך נטען, לא היה מקרי והגיע "בהשראת" לשכת השר.
"אני הייתי בשביתת שאילתות"
הרגיעה שהושגה לא הפכה את השר וסגניתו לחברים, אך לידת ביתה הבכורה של חוטובלי וחופשת הלידה אליה יצאה לאחר מכן, מנעו כנראה חיכוכים חדשים. כעת, לאחר שחזרה לתפקידה במלוא המרץ, נראה שסבלנותה שוב פקעה. בדיון שנערך אתמול במליאת הכנסת, ביקשה חברת הכנסת עדי קול (יו"ר ועדת פניות הציבור) לדעת מדוע לא הוטמע פטור מתשלום לעיוורים וכבדי ראייה במערכת הרב-קו בכל אמצעי התחבורה הציבורית. חוטובלי אמרה כי "התשובה המשמחת שלי היא שכיום, המערכת מוטמעת בכל הארץ, והתקלות תוקנו. המערכת עובדת". אלא שח"כ קול ענתה והסבירה כי בדקה את הנושא בבוקר הישיבה כדי לוודא שהשאילתה רלוונטית - "זו רק לא פעם ראשונה שאת ואני עומדות ככה ומקבלות תשובה לא מספקת", העירה לחוטובלי.
סגנית השר איבדה את שלוות רוחה בשלב זה. "רק שתדעו שאני הייתי בשביתת שאילתות", גילתה לחברי הכנסת המופתעים במליאה, "במשך חודש, בגלל שהתשובות של המשרד לא היו מספקות, ואמרתי שאם יש בעיה מבחינת הפקידות לתת תשובות רציניות, שיתכבד השר ויעמוד כאן וייתן את התשובות ולא יפיל את זה על הסגנית שלו". להצלתה של חוטובלי נחלצה ממלאת יו"ר הכנסת, ח"כ גילה גמליאל. "אני חושבת שאני אפסיק את המעמד המביך הזה, ברשותכן", אמרה גמליאל, והחליפה את נושא הדיון במליאה.
אלא שזו לא הייתה הפעם האחרונה בה הובכה חוטובלי אתמול. בהמשך הדיון במליאה הציג ח"כ באסל גטאס שאילתה בעניין עבודות בכביש 544, בין טירה ושדה ורבורג. "הפרויקט צפוי להסתיים בחודש אוגוסט 2014", השיבה סגנית השר לשאילתה, "כלומר, זה תוקצב, וב-2014 זה יסתיים. זו תשובת המשרד". בשלב זה שוב התערבה ממלאת מקום יו"ר הכנסת, ח"כ גמליאל: "רגע, העבודה עוד לא החלה ביולי, ואומרים שיסיימו באוגוסט ? איך תסתיים אם עוד לא התחילו?".
מצב העבודות המדויק בכביש 544 אינו רלוונטי, שכן גם אם יצליח המשרד לעמוד ביעד שהוצג בתשובה של חוטובלי, נראה שסגנית השר לא תהיה זו שתברך על כך. "יש לי אמירה עקרונית", הצהירה בכעס בפני חברי הכנסת במליאה, "אני ברגע זה - אני מצהירה את זה על הדוכן - מפסיקה לתת תשובות... חברי הכנסת בעצם מביאים את המצב בשטח וכרגע המשרד נראה שלא באמת מחובר למה שקורה בשטח. זה מה שיש לי לומר בעניין".
את הפרק הבא במערכת היחסים בין שר התחבורה וסגניתו צפוי לכתוב כעת השר כץ, שוודאי לא רווה נחת כאשר שמע את חוטובלי מותחת ביקורת גלויה - וחריפה - על תפקוד המשרד שבראשו הוא עומד. בינתיים לפחות אומרים בלשכת השר כי אינם מעוניינים להגיב בנושא.