חיל ההסברה: "לנצח בקרב התקשורתי"
"איירון מן", יוסיין בולט ואיגי אזליה הם רק חלק מהדמויות בקמפיינים אזרחיים שתומכים בפעילות הצבא. "הגיע הזמן להגיד את האמת", אמר אחד היוצרים. אתם כבר שיתפתם?
דרור אלבכר, קצין בקבע וסטודנט שנה שלישית בפרסום ותקשורת שיווקית, טוען שלא יכול היה לשבת בבית באפס מעשה. "היחידה שלי לא במערכה והרגשתי שזה בוער בי לעשות משהו, חשבתי שנוכל לתרום מהידע שלנו כדי שהלחימה תימשך וצה"ל יוכל להשלים את המשימה. אנחנו צריכים לנצח בהסברה כדי שהעולם ייתן לנו לנצח בקרב".
הסרטונים של אלבכר וחבריו הם חלק נכבד מקמפיין עצמאי של אנשי תוכן, המציפים את הרשת מאז פרוץ הלחימה בתוכן המסביר את עמדת ישראל.
בציניות רבה מותח הסרטון "no superheroes in Israel" ביקורת על אלו שמעולם לא ראו או שמעו טיל נורה לעבר ריכוז אוכלוסייה, אלא בסרטי קולנוע, ומתקשים להבין שזו המציאות הישראלית. בסרטון, שעיקרו לקוח מתוך הסרט "איירון מן", אוחז גיבור העל את הטיל ומסיט אותו מהיעד ברגע האחרון. ברקע נשמעת היטב האזעקה. "לישראל אין גיבור-על, זו המציאות", מדגישה הכתובית.
סרטון הסברה נוסף נשען אף הוא על חלון הזמן הדחוק שיש ליישובי הדרום ומגדיר את האזעקה "להיט מוזיקלי" המושמע פעם אחר פעם בישראל. לא איגי אזליה, אלא הסירנה, על פי הסרטון, היא שמככבת בראש "המצעד" הישראלי כבר 13 שנים.
זמן קצר לאחר שהחלה ההסלמה בדרום, ועוד לפני פתיחת המבצע עצמו, כבר פעלה יחידת הניו-מדיה של צה"ל ויצרה סרטוני הסברה. אחד מהם פשוט "עדכן" סרטון קיים מימי מבצע "עמוד ענן". עיקרו - לאצן יוסיין בולט נדרשו 19.30 שניות לשבור את שיא העולם ב-200 מטרים. לאזרחי ישראל יש 15 בלבד. האם יספיקו להגיע לממ"ד?
אותן 15 שניות הן מוטיב חוזר בסרטוני תלמידי מגמת השיווק בקריה האקדמית אונו, שהתגייסו אף הם למערכת ההסברה. אחד מהם מיועד לאינסטגרם, ומשווה בין 15 שניות הווידאו שעומדות לרשות משתמשיה, לעומת אותו פרק זמן שעומד לרשות תושבי הדרום.
ועוד אחד שעוסק באלו שלעולם לא יספיקו להציל את חייהם ב-15 שניות:
יוני ברק העלה סרטון מעט ארוך יותר ובו הציג את עמדתו לגבי הסכסוך הישראלי-פלסטיני. זו מסתכמת בבקשה "לא להפריע" לפעילות ישראל. "זה התחיל כסטטוס בעברית", סיפר ל-ynet. "העולם שותק על הרצח בסוריה, על הנעשה בצפון קוריאה, ורק על מה שקורה בישראל יש להם מה להגיד. אז הגיע הזמן לא להתייפייף ולהגיד את האמת. קיבלתי הרבה מאוד תגובות ורבים הציעו שאתרגם את זה לאנגלית. ערכתי את זה כווידיאו, מצאתי קריין, וכרגע אני מתרגם את הסרטון לספרדית".
סרטון קצר אחר עלה לפני שמונה חודשים לראשונה לרשת, אך מאז מבצע "צוק איתן" זוכה לעדנה מחודשת. תחת הכותרת "this land is mine" נסקר הסכסוך באופן יוצא דופן, מצמרר ובועט.