שתף קטע נבחר
 

למה חשוב לדרוש חשבונית מבעל מקצוע

רבות דובר על היקף העלמות המס בישראל והממשלה מכינה תכניות להילחם בתופעה. כמה כסף באמת מגלגל השוק השחור והאם בעלי המקצוע בישראל הם מרכז הבעיה?

לפי התוכנית הממשלתית שגובשה לאחרונה היקף העסקאות המותרות במזומן יצטמצם בקרוב ל-10,000 שקלים ולאחר מכן ירד אף ל-5,000 שקלים בלבד. הוועדה הוקמה על מנת להילחם בתופעת ההון השחור, שלפי ההערכות מגיעה לכ-20 אחוז מהתוצר. מי באמת מעלים את סכום הכסף הענק הזה מרשות המיסים ובעצם מהכיס של כולנו?

 

עוד בנושא:

המדריך לצרכן: איך לבחור את בעל המקצוע הנכון?

עשר המכות בהזמנת בעלי מקצוע

איך מקצוענים עושים את העבודה? פשוט!

 

בזמן שגם אם בעלי המקצוע בישראל יעבדו ללא הפסקה ובלי שינה הם לא יוכלו להגיע להיקף העלמת ההון של עשירי העולם. רבים עלולים לחשוב כי הבעיה טמונה דווקא שם. אך יש להודות כי תשלום במזומן ללא חשבונית היא אפשרות קוסמת ללא מעט צרכנים וכן לבעלי מקצוע.

 

"אני עשיתי את העבודה? לך תוכיח" (צילום: shutterstock) (צילום: shutterstock)
"אני עשיתי את העבודה? לך תוכיח"(צילום: shutterstock)

 

במוקד השירות של המקצוענים מספרים כי הם נתקלים במקרים שבהם בעל המקצוע לא נתן חשבונית כפי שצריך וכי התלונות בנושא מגיעות מכל רחבי הארץ.

 

"אם בשנים קודמות היקף התלונות שעסקו באי קבלת חשבונית הגיע לכ-15% מסך התלונות שהתקבלו, חל שיפור עקבי ובשנה החולפת הנושא היווה אחוזים בודדים בלבד. זה מראה שבעלי מקצוע וצרכנים בארץ מתחילים להפנים כי 'עבודה בשחור' מהווה בעיה. אם יש צורך בתיקון חוזר, במסגרת האחריות חובה להציג חשבונית. אם לא ניתנה כזו מראש זו נעשית בעיה גם של הצרכן. אנחנו מסבירים לכל בעלי המקצוע שלא רק שחובה לפי החוק לתת

 חשבונית, אלא שזה אינטרס שלהם, זה מרגיע את הלקוח שיש לו למי לפנות במקרה שמשהו משתבש וזה מראה על אמינות ומקצועיות. לפי מה שאנחנו רואים המסר מחלחל והתלונות בנושא מתמעטות", אומרים במוקד.

 

עו"ד קרין לב ממשרד עו"ד קרין לב, טל נתן מסבירה שהעלמת מס היא תופעה נפוצה ביותר: "יש עשרות אלפי תיקים בעניין שמתנהלים מדי שנה אם לא יותר. רק לאחרונה יצאה דרישה מרשות המסים ליותר מ-200 אלף איש לפתיחת תיקים (באמצעות טופס 5329) כתוצאה מהצלבות מידע כמו העברות כספים בבנקים, נסיעות לחו"ל ועוד'". לדברי עו"ד לב, כיום מגמת הענישה של בתי המשפט, בשל הסברה כי מדובר ב'מכת מדינה' וניסיון להילחם בהעלמות מס, היא מגמה מחמירה.

 

ראש צוות צפון של המקצוענים, אלי בן אלול, מסביר: "לא לתת חשבונית זו קודם כל בעיה של בעל המקצוע. המוצלחים מביניהם, לא משנה מה הלקוח רוצה, משאירים חשבונית, גם אם זו עבודה בסכום נמוך. הרי לא לתת חשבונית זו עבירה. גם ללקוח חשוב להקפיד לדרוש חשבונית כי בלי החשבונית אין לו הוכחה שבוצעה עבודה ואז לא יוכל לדרוש תיקונים במסגרת האחריות עליה".

 

רוב בעלי המקצוע נותנים חשבונית (צילום: shutterstock) (צילום: shutterstock)
רוב בעלי המקצוע נותנים חשבונית(צילום: shutterstock)

 

"אני חייב לציין", ממשיך בן אלול, "שבזמן האחרון בעלי המקצוע מודעים לזה יותר גם בגלל הביקורות התכופות של מס הכנסה. הם גם יודעים שמתישהו יגיעו אליהם לביקורת אז הם חוששים, לא עושים את זה ונותנים חשבוניות". בן אלול מספר שגם היה נוכח בעבר במהלך ביקורת: "הייתי אצל בעל מקצוע שעובד עם הבן שלו, שהוא זה שיוצא לתיקונים ולוקח איתו את ספח החשבוניות, אז האב מאוד נלחץ, אבל המפקחים היו מאד נחמדים דווקא. יש משפט נפוץ אצל בעלי מקצוע שלא משנה מה, ברגע שבודקים אותך מא' עד ת' גם אם אתה מאד מסודר וישר, אתה מסתבך עם הבירוקרטיה והחוקים. להגיד שזה לא קורה שגם מעלימים מס ולא נותנים חשבוניות? זה ברור שקורה. יש כאלה שעושים את זה, אבל בסוף הם נתפסים. מי שבתחום הזה מספיק זמן יודע שלכל אחד מגיעים בסוף לביקורת".

 

ואתם דורשים חשבונית?

מהצד הצרכני יש כאלה שאומרים שלא תמיד הם מתעקשים על חשבונית. נתן, בן 31, מדרום הארץ: "אם זה תיקון קטן אני מבקש בלי חשבונית כדי לא לשלם מע"מ. הזמנתי חשמלאי

 לפני כמה חודשים והתיקון עלה 300 שקלים. הוא שאל אם אני רוצה חשבונית, אבל זה יוסיף מע"מ כ-50 שקלים, אז לא שווה להתעקש. אם זה תיקון גדול שדורש אחריות אז חשוב להתעקש על חשבונית כי בלי זה אין לאחריות תוקף. במקרה אחר הזמנתי הובלה קטנה, בסכום דומה, ובעל המקצוע ישר הוציא חשבונית, הוא לא שאל אותי כלום".

 

אולם מסתבר שיש גם ישראלים שפועלים אחרת. אומרת סגלית, בת 29 מהמרכז: "אפילו אם אני מזמינה הביתה בעל מקצוע בסכום יחסית נמוך, אני מבקשת חשבונית. זה מרגיש לי יותר בטוח".

 

ירידה במספר בעלי המקצוע שלא נותנים חשבונית (צילום: shutterstock) (צילום: shutterstock)
ירידה במספר בעלי המקצוע שלא נותנים חשבונית(צילום: shutterstock)

 

במוקד הגישור סיפרו על תלונה שנפתרה בגלל שהלקוחה הקפידה לקחת חשבונית: "היא הזמינה בעל מקצוע מהאתר, שלא יכול היה לקחת את העבודה על עצמו והמליץ לה על בעל מקצוע אחר שלא מומלץ על ידי המקצוענים. היא

 נשמעה להמלצה ונעזרה בו, אולם לאחר זמן מה הסתבר שהעבודה בוצעה ברשלנות ויש לבצע תיקונים. היא פנתה למוקד ואז הסתבר מי באמת ביצע את העבודה, למזלה היא שמרה את החשבונית וכך ניתן היה לאתר את בעל המקצוע הנכון".

 

במוקד מסכמים: "אנחנו רואים שינוי ביחס של כל הצדדים בנושא ויש פחות תלונות על בעלי המקצוע. הם מבינים שלא לתת חשבונית זו עבירה על החוק והם רוצים לעבוד מסודר, נקי ולהתפרנס בכבוד. בנוסף מי שנותן חשבונית ותעודת אחריות מפורטת גם משדר כלפי חוץ שהוא מקצוען ולא חאפר. מצד שני מזמיני העבודות רוצים לוודא שהם מקבלים שירות טוב ואמין, וגם שיהיה תוקף לתעודת אחריות, לכן ההמלצה היא תמיד להזמין בעלי מקצוע ממקור מהימן שיהיה שם בשבילכם לכל אורך הדרך".

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
צילום: shutterstock
דרשו חשבונית. אילוסטרציה
צילום: shutterstock
מומלצים