פיז'ו 308 בנהיגה ראשונה - חוזרת למרכז
מכונית השנה 2014 באירופה עומדת להגיע לישראל. פגשנו בה לראשונה, וניסינו לגלות האם היא מסוגלת להחזיר את המותג הצרפתי לצמרת הקטגוריה המשפחתית
- איפה נהגנו: נורמנדי, צרפת
- במה נהגנו: פיז'ו 308 האצ'בק וסטיישן
- מתחרות עיקריות: טויוטה אוריס, מאזדה 3, יונדאי i30, פולקסווגן גולף, פורד פוקוס
- מתי אצלנו: אוקטובר
- כמה יעלה: החל מ-125 אלף שקל (גרסה אוטומטית)
- גלריית התמונות המלאה של פיז'ו 308
בעד: עיצוב תא נוסעים, מנוע חזק ושקט
נגד: נוחות עירונית (האצ'בק), איכות הרכבה
מה חדש?
למעשה, הכל. למרות שבפעם הראשונה מקבלת משפחתית של פיז'ו את מספר קודמתה - 308 - מדובר במכונית חדשה לחלוטין מהרצפה ומעלה. כזו שגם משנה כיוון בכל הנוגע לעיצוב חיצוני ופנימי, ובמקום תכנון דמוי-מיניוואן בדור הקודם, הקריצה הפעם היא לכיוון נוסחה קלאסית של מכוניות האצ'בק. וכן, פולקסווגן גולף מהווה כאן בהחלט אמת מידה. הפרופורציות טובות מבעבר, עם גג נמוך יותר ועיצוב דינמי-ספורטיבי יחסית. נחמד.
תא הנוסעים
שינוי כיוון אפשר למצוא כאמור גם בתא הנוסעים - וזה ברור ממבט ראשון. פיז'ו זינקה לחזית התעשייה בכל הנוגע לממשק המשתמש הייחודי, המסתמך באופן כמעט בלעדי על מסך מגע גדול, ממנו ניתן לשלוט במרבית מערכות הרכב. במרכז הקונסולה ממוקמים חמישה מתגים וגלגלת אחת בלבד: אורות אזהרה, הפשרת אדים (לפנים ומאחור), נעילת דלתות, סירקולציה למיזוג וגלגלת לעוצמת שמע. מערכת המולטימדיה כוללת גם שורה של יישומונים מותקנים ולהורדה - אם כי לא ברור אילו מהם יוצעו בישראל. איכות החומרים (מעט) וההרכבה (בעיקר) שופרו ביחס לעבר, אך עדיין אינן מצטיינות ביחס לטובות בקטגוריה. המרווח טוב בסך-הכל מלפנים ומאחור, למעט מחסור קל במרווח לרגלו הימנית של הנהג. הסטיישן, שמציעה הפעם בסיס גלגלים ארוך ב-11 ס"מ מההאצ'בק, מציעה בהתאם גם מרווח רגליים טוב יותר מאחור.
מנוע ותיבת הילוכים
באירוע ההשקה העולמי ניתן היה להתרשם ממנוע הבנזין החדש שיהיה החשוב ביותר אצלנו - יחידת 1.2 ליטר טורבו עם 130 כ"ס. לצערנו, ללא התיבה שתהווה את עיקר המכירות (שישה הילוכים אוטומטית), אלא רק עם תיבה ידנית. המנוע מציע ביצועים מרשימים מאוד, בשקט מופתי וגמישות שמייתרת הורדת הילוך. לאורך מסלול באורך כ-300 ק"מ, בתנאים עירוניים ובינעירוניים ותחת מאמץ גבוה מהמקובל, נרשמה תצרוכת דלק מרשימה של 14.3 ק"מ לליטר.
בנוסף נהגנו בגרסת דיזל, שאמנם ספק אם תגיע אלינו (2.0 ליטר דיזל), אך איפשרה התרשמות ראשונה מתיבת השישה הילוכים האוטומטית שתשודך ל-1.2 ליטר בנזין. המנוע חזק וגמיש כצפוי, אך אינו שקט במיוחד - בעיקר בנהיגה עירונית. תיבת ההילוכים הציעה פעולה מהירה למדי ותגובות טובות לפקודות נהג, אך היא אינה חלקה מספיק במקרים מסוימים. בכל מקרה, התרשמות מלאה מתיבה זו תצטרך להמתין לשידוכה למנוע הבנזין (הסיבה לשמה השקת ה-308 בישראל מתעכבת).
נוחות ויכולת דינמית
פיז'ו נודעו בעבר כמכוניות נוחות במיוחד, אלא שה-308 החדשה אינה חוזרת לימים הללו. עם חישוקים גדולים (מדי) וצמיגים נמוכי חתך, נוחות הנסיעה העירונית אינה טובה, בעיקר בדגם ההאצ'בק. הנוחות משתפרת במהירות גבוהה, אך ה-308 נותרה נוקשה ולא מהטובות בקטגוריה גם בתנאים אלו. למרות הביקורת, בסך הכל מדובר במכונית המספקת נוחות נסיעה סבירה לפחות לנסיעות ארוכות. בדגם הסטיישן ובגרסאות הבנזין בפרט, נוחות הנסיעה הייתה טובה במעט מדגם הדיזל ומגרסאות האצ'בק בכלל.
היכולת הדינמית שופרה משמעותית מהדור הקודם, שהיה רך וגמלוני למדי וסבל ממרכז כובד גבוה. ה-308 החדשה מעניקה תחושה דינמית יותר, גם אם עדיין לא מדובר בחזרה לימי הזוהר. בסך הכל, עם היגוי בעל דיוק ומשקל סבירים, אחיזת כביש גבוהה ושליטה טובה בתנודות המרכב, מתקבלת מכונית הקרובה לצמרת הקטגוריה בתחום זה. גם כאן נרשמה עדיפות לדגמי הבנזין ולסטיישן על-פני גרסאות האצ'בק (ובמיוח הדיזל בעלת המנוע הכבד יותר).
סיכום
פיז'ו 308 החדשה מציעה תא נוסעים בעל עיצוב חדשני, מנוע טורבו-בנזין מרשים מאוד ושיפור מורגש במרבית התחומים. למעשה, היא לכל הפחות מאפשרת לפיז'ו לחזור למרכז השדה בפלח הסופר-חשוב של משפחתיות קומפקטיות, עם מכונית מודרנית ואיכותית בהרבה מה-308 הקודמת. בשוק המעדיף דגמי סדאן על האצ'בק, ה-308 זקוקה לתמיכה מהיבואנית, בדמות חבילת מחיר-אבזור מרשימה.
ומה על ציי הרכב הגדולים, בהם מעוניינת היבואנית לחזור ולהוות גורם בעל חשיבות? להערכתנו, דווקא ה-308 סטיישן, שתתחרה בפורד פוקוס טורר ויונדאי i30cw, עשויה לזכות שם להצלחה.
מנוע | 3 צילינדרים, 12 שסתומים, טורבו |
נפח / סוג דלק | 1,199 סמ"ק / בנזין |
הספק מרבי | 130 כ"ס ב-5,500 סל"ד |
מומנט מרבי | 23.4 קג"מ ב-1,750 סל"ד |
הנעה / תיבת הילוכים | קדמית / ידנית, שישה הילוכים |
מרכב / מספר מושבים | חמש דלתות, האצ'בק (סטיישן) / חמישה |
אורך | 425 ס"מ (458.5) |
רוחב | 180 ס"מ |
גובה | 146 ס"מ (147) |
בסיס גלגלים | 262 ס"מ (273) |
משקל | 1,090 ק"ג (1,190) |
נפח תא מטען | 420 ליטר (610) |
100-0 קמ"ש | 9.6 שניות (10) |
מהירות מרבית | 207 קמ"ש (205) |
תצרוכת דלק (ממוצע יצרן) | 21.7 ק"מ לליטר (21.3) |
פליטת פחמן דו-חמצני | 107 גרם לק"מ (109) |
מחיר משוער | 125,000 שקל (1.2 האצ'בק אוטומטי) |
אחריות | 36 חודשים |
כריות אוויר | 6 (קדמיות, צדיות, וילונות) |
בקרת יציבות? | כן (לחצו כאן להסבר) |
דירוג בטיחות | 5 כוכבים לפי Euro NCAP |
- הכתב היה אורח חברת פיז'ו