טויס אר אס הפסיקה למכור תיקי בית-ספר
התחרות התגברה, המכס ירד, הצרכנים סירבו לשלם מחירים גבוהים והרווח על ילקוטים הצטמק. עקב כך, ברשת החליטו למכור תיקי גן בלבד ולוותר על הציוד המסורתי של חזרה ללימודים. "הבידול בין החנויות קטן מאוד, ולא יכולנו לבלוט עם מחירים תחרותיים לשוק"
רשת הצעצועים יצאה מהמשחק: התחרות עלתה, הרווחיות נשחקה וטויס אר אס החליטה שלא למכור את חלק הארי של ציוד החזרה ללימודים: ילקוטים אורתופדיים וכן צמצמה את מגוון הציוד שמתאים לתלמידי בית-ספר. זאת אחרי שהרשת (שהזיכיון שלה בארץ שייך לפישמן רשתות), מכרה ציוד חזרה ללימודים בסניפיה ב-3 השנים האחרונות.
מחירי התיקים לביה"ס ירדו ב-2013-2012 בעקבות הורדת מכס עליה המליצה ועדת טרכטנברג, שנכנסה לתוקף בפועל רק על תיקים אורתופדיים. על ילקוטים אחרים, המשווקים עדיין מחכים לקבל המחזר מהמכס. ב-2012 הספקים הורידו את המחירים לקמעונאים ב-5% וב-7%, בעוד שהמכס ירד ב-12%. לפי המשווקים, הסיבה לכך היא שהמוצרים התייקרו בגלל עליית חומרי הגלם והשכר בסין. מאז מחירי הילקוטים לא הורדו עוד אך גם לא עלו.
בפועל, המחיר ירד לא רק בשל הורדת המכס, אלא בגלל התחרות וכיוון שהצרכנים, שהפכו לרגישי מחיר, סירבו לשלם 350 שקל על ילקוט אורתופדי. כתוצאה מכך, הרווח הגולמי של הרשתות על תיקי בית-ספר נשחק והצטמק לאחוזים בודדים עד במקרה הטו - כמה עשרות אחוזים.
התחרות קשה מדי
סמנכ"ל השיווק של טויס אר אס עינת יונגר, אישרה את הדברים. "יש לנו מגוון רחב של מוצרים שכן מתאימים לבית-הספר, אבל השנה אנחנו מתמקדים בעיקר בחזרה לגן. את חלק הארי של החזרה ללימודים, תיקי בית-ספר, החלטנו שלא להביא".
למה בעצם?
מפני שאנחנו מכניסים לחנויות שלנו אך ורק מוצרים שאנחנו יודעים למכור במחירים חסרי תקדים ותחרותיים לשוק. ובתחום הזה של תיקים לבית-הספר, התחרות מאוד מאוד גדולה. הבידול בין החנויות מאוד מאוד קטן, על סף אפס ולכן היכולת שלנו לבוא ולבלוט עם מחירים תחרותיים לשוק הוא לא גדול וזאת הסיבה שהפסקנו. לעומת זאת, במחלקת הגן אפשר לראות מגוון תיקי גן במחירים נמוכים במיוחד, חלקם ייבוא שלנו. אנחנו לא מכניסים לרשת מוצרים שאנחנו לא יודעים לעשות איתם עבודה טובה ולהציע מחיר אטרקטיבי לשוק, מחיר נכון ללקוח".
החלטתם לא למכור ילקוטים כי הרווח של הרשתות היום על תיקי בית-הספר נמוך?
"במילים כאלה או אחרות, כן ואני חוששת שהיכולת של הרשתות לבדל עצמן אל מול השוק ומול המתחרים, הן מבחינת המגוון והן מבחינת המחירים, היא מאוד מאוד נמוכה. אנחנו לא נמצאים במקום הזה. ואין לזה קשר למלחמה כי זה נקבע הרבה קודם לכן: אנחנו לא במשחק הזה מסיבת המחירים והתחרות בשוק. יש רשתות אחרות שחייבות להחזיק את הסחורה הזאת כדי להתקיים, אצלנו לשמחתנו, זה לא הלחם והחמאה שלנו".
מה כן מוכרים שקשור לחזרה ללימודים?
"עטים, צבעים וטושים, תיקי גן, כלי אוכל, בקבוקי מים. כל קטגוריית הגן קיימת במלואה אצלנו. לאחרונה הורדנו את המחירים של המותג טייני לאב ב-20%, אנחנו מוכרים אותו בייבוא מקביל ושילב הגיבו והמחיר ירד עוד יותר. עשינו את זה בעבר בלגו וברבי ונמשיך לעשות את זה וזו הסיבה שאנחנו לא מכניסים לרשת מוצרים שאנחנו לא יודעים לעשות בהם את המהפכות האלה".
בשנה שעברה לא הרווחתם על מוצרים לבית-הספר?
"זה לא שלא הרווחנו, פשוט לא הצלחנו לייצר בידול ואטרקטיביות והמוצרים המבוקשים עם הדמויות המובילות עדיין יקרים לצרכנים".