שתף קטע נבחר

 

על איזו חברת ביטוח התלוננו הכי הרבה?

8,478 תלונות הוגשו בשנת 2013 כנגד חברות הביטוח, עליה של 10% בהשוואה לשנה הקודמת. זינוק של 33% במספר התלונות המצודקות. שירביט, דקלה והפניקס קיבלו את מספר התלונות הגבוה ביותר. סך דמי הביטוח שנגבו מהציבור בשנה שחלפה בתחום הביטוח הכללי וביטוחי הבריאות: 26.7 מיליארד שקל

הבטיחו כיסוי: בשנת 2013 הוגשו לפיקוח על הביטוח 8,478 תלונות, עליה של כ-10% בהשוואה לשנת 2012, כך עולה מהדו"ח השנתי של אגף שוק ההון ביטוח וחיסכון במשרד האוצר שפורסם היום (א').

 

 

מהדו"ח עולה, כי בשנה שחלפה הוגשו 6,070 תלונות בתחום הביטוח, 1,464 תלונות בתחום הפנסיה ו- 944 בתחום הגמל. מספר הפניות שהגיעו אל הפיקוח, הסתכם ב- 10,925 גידול של כ-7% בהשוואה לשנה הקודמת.

 

מהנתונים עולה כי סך התלונות שנמצאו מוצדקות וטופלו על ידי המפקחת או על ידי חברות הביטוח, זינק ב – 33% לעומת השנה הקודמת והסתכם ב- 1,637. באוצר מציינים כי ב- 4,837 תלונות הוחלט שלא להתערב מסיבות שונות. בין היתר, מכיוון שהטיפול אינו בסמכות הפיקוח, או בשל חוסר פעילות של המתלונן, או שלא היתה מחלוקת על עמדת חברת הביטוח, או שלא ניתן היה להכריע.

 

יש לציין כי המספרים הללו אינם מייצגים את העוולות בפועל, שכן תלונות רבות כלל אינן מגיעות לידיעת הפיקוח והן נגמרות בייאוש מראש של המבוטח, בבתי המשפט, או בהסדרי פשרה.

 

5 מיליון שקל קנסות

כמדי שנה הדו"ח מפרט גם את מדרג חברות הביטוח - תחשיב מיוחד הבוחן את מספר התלונות שהוגשו למפקח על חברות הביטוח בהתאם לגודלה של החברה ולהיקף הפרמיות המשולמות לה (ככל שהניקוד גבוהה יותר- כך מספר התלונות גבוה יותר).

 

על פי המדרג, בכלל ענפי הביטוח קיבלה חברת שירביט את כמות התלונות הגבוהה ביותר, אם כי חל שיפור בהשוואה לנתוני השנה הקודמת. עוד צויינו לרעה בכמות התלונות - דיקלה (מקבוצת הראל ביטוח), הפניקס וכלל. בכמות התלונות הקטנה ביותר צויינו: שומרה, ביטוח חקלאי, הראל ומגדל.

 

יש לציין כי בעוד במרבית החברות נרשם שיפור בהשוואה לשנה הקודמת, בחברות הביטוח כלל, AIG ודקלה נרשמה הרעה קלה בנתונים.

 

בתחום ביטוחי החיים בלטו לטובה הראל ומגדל לטובה ולעומתם, בלטו לרעה מנורה והפניקס. בתחום ביטוחי דירה ורכב רכוש (מקיף) בלטו לטובה שומרה מנורה וביטוח חקלאי ולעומתם בלטו לרעה שירביט, הפניקס וביטוח ישיר. בתחום ביטוחי הבריאות בלטו לטובה AIG וביטוח ישיר ולעומתם בלטו לרעה דקלה וכלל.

 

7 מיליארד שקל פרמיות על ביטוחי בריאות בשנה

מהדו"ח עולה כי בשנת 2013 הטיל הפיקוח קנסות בסכום כולל של כ-5 מיליון שקל, על חברות ביטוח וסוכנויות. בין הייתר, על חברת הביטוח שירביט הוטל עיצום כספי בסך כ- 3 מיליון שקל בגין אי קיום הוראות הדין בנושא שמאי רכב, וכן עיצום בסך של כ- 500 אלף שקל שהוטל על סוכנות הביטוח נטו משווקים פיננסים (לשעבר מור קורן) ועל בעלי הסוכנות, בגין הפרת הוראות בנושא הליכי שיווק פנסיוני.

 

הכשרה ביטוח נקנסה ב- 525 אלף שקל על הפרת הוראות חוזר בנושא איתור מוטבים של בעלי חסכונות. הראל נקנסה ב-474 אלף שקל על הפרה של הוראות בתחום מתן הלוואות לתאגידים ומגדל מקפת קרנות פנסיה וגמל, נקנסה בסכום של 150 אלף שקל על אי מימוש זכויות עמיתים.

 

סך דמי הביטוח שנגבו בשנת 2013 (פרמיות) בתחום ביטוח כללי וביטוחי בריאות (לא כולל ביטוח חיים) עמדו על 26.7 מיליארד שקל, מתוכם 18.7 מיליארד שקל בביטוח כללי, כ-7 מיליארד שקל ביטוחי בריאות וכמיליארד שקל ביטוח תאונות אישיות.

 

על פי הנתונים, בהשוואה בינלאומית הפרמיה המשולמת בביטוחי בריאות וכללי בישראל (ללא ביטוח חיים) עומדת בבממוצע על 745 דולר בשנה לנפש, כאשר ממוצע מדינות ה OECD עומד על על 1,353. בהקשר זה יש לציין כי קיים שוני רב ברמת השירות וההיקף הביטוחי הניתן בין המדינות (או במילים אחרות - התמורה למחיר המשולם), הן בשירותים הממלכתיים (הניתנים על ידי המדינה) והן בשירות הפרטי (הניתן על ידי חברות הביטוח). 

 

מחברת שירביט נמסר בתגובה לנתוני המדרג: "על פי נתוני הדו"ח חל שיפור משמעותי בביצועי החברה לעומת 2012, כאשר נרשמה ירידה של עשרות אחוזים בכמות התלונות נגד החברה. הסיבות לכך טמונות הן בשינויים פרסונאליים שערכנו, והן בהטמעת מערכות טכנולוגיה חדישות ומתקדמות אשר הביאו לשדרוג הטיפול בפניות מבוטחי החברה. שיפור זה אף זיכה את שירביט בפרס המחשוב לשנת 2013 על הקמת מערכת ניהול תוכן והטמעתה במהירות שיא. שירביט משוכנעת כי כבר בדו"ח המפקחת לשנת 2014 יהיה ביטוי ליכולות אלה".

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
צילום: רועי צוקרמן
תאונה. טיפול ראוי בתביעה?
צילום: רועי צוקרמן
מומלצים