אתגר דלי הקרח: האם הוא משיג את המטרה?
כשח"כ קארין אלהרר, המתמודדת עם מחלת ניוון שרירים, שמעה בתחילה על "אתגר דלי הקרח" היא התרעמה על זילות הרעיון, אבל אז היא הבינה שמדובר ברעיון שיווקי גאוני שהצליח בסופו של דבר לגייס עשרות מיליונים לחקר המחלה וקוראת לכל מי שלא עשה את זה למהר ולשפוך על עצמו מים קפואים
בימים חמים וסבוכים אלה, אין כמעט אדם שלא נחשף לטרנד הכי לוהט ברשת- 'אתגר דלי הקרח'. הרי מה משעשע יותר מלראות מפורסמים, מעונבים או סתם אנשים שאנחנו מכירים עושים מעצמם צחוק מפעם לפעם. אין ספק שמדובר בבידור להמונים בשיא הדרו, יצרן תנועה ויראלית מובטחת, במיוחד בחודש אוגוסט הלוהט.
עוד סיפורים חמים - בפייסבוק שלנו
כחולת ניוון שרירים התחבטתי לא מעט בנוגע לקמפיין הזה, שבינו לבין המחלה, תסמיניה, ומשמעותיה אין הרי כלום ושום דבר. האינסטינקט הראשוני שלי היה כמובן כעס וזלזול.
מה בין המעשה הדבילי הזה שמספק למפורסמים עוד כמה לייקים, לבין אותה מחלה ארורה וחשוכת מרפא, שאת שמה חלקם, למרבה המבוכה, אפילו לא מצליחים לבטא כמו שצריך?
האם הרצון להעלות את המודעות בכל מחיר לא מעוות את המשמעות? הניתוק הרעיוני שבאקט שפיכת המים כסמל הקמפיין מגיע לשיאו כשמבינים שרבים מחולי ה-ALS כלל לא יכולים, פיסית, להשתתף בו.
קיראו עוד על ניוון שרירים
ניוון שרירים ו-ALS: הטיפול שמשמר את השרירים
פריצת דרך: חוקרים ישראלים הצליחו לעצור ALS
איך הצליחה הרפואה הסינית לתת תקווה לחולי ALS
מהלך גאוני - לא פחות
אבל בואו נודה על האמת. בעולם שבו זמן הוא המשאב היקר ביותר שיש לנו, שתשומת הלב שלנו היא דבר שכל מפרסם יהיה מוכן להרוג עבורו, לבקש דקה מזמננו בשביל לספר לנו על סבלם של אנשים שאנו לא מכירים זו בקשה גדולה מנשוא.
לאותו אדם שיתדפק על דלתנו או יעצור אותנו ברחוב רובנו היינו שולחים חיוך מנומס עם "לא תודה" או "תרמנו במשרד", אולי זורקים 10-20 שקלים בשביל שהוא והמצפון יניחו לנו לנפשנו.
לא מדובר באצבע מאשימה. כולנו כאלה. לרובנו קצב החיים של היום פשוט לא מאפשר את הפריבילגיה של לעצור ובאמת להקשיב. הרי לכל אחד מאתנו יש את הצרות שלו ולמי שאין הורה, אח או אחות, חברה או בן דוד שחולה במחלה אין לרוב את הרצון או הסבלנות להבין מה אומרים כל צירופי האותיות הללו. מה שנקרא-שנ"צ (שלא נדע מצרות).
בדיוק בגלל זה קמפיין "אתגר דלי הקרח" הוא מהלך שיווקי גאוני, שמציב רף חדש לעולם החברתי ומהווה לראשונה תחרות חסרת תקדים לעולם המסחרי על תשומת הלב הציבורית. האתגר עושה שימוש במאפייני העולם של היום: ויראליות, פופוליזם וכמובן תאווה בלתי נלאית לראות את עצמינו על המסך ולקבל פידבקים מהסובבים אותנו.עם כל הציניות, השורה התחתונה היא שהוא עושה את העבודה.
"דלי הקרח" גייס בשבועות עשרות מיליוני דולרים למחקר ה-ALS. יותר מכפול מהכספים שגויסו בשנת 2013 כולה. מיליוני אנשים שמעו לראשונה על המחלה, אמרו את שמה ותרמו כמה דולרים או שקלים לשם קידום המחקר, או סתם כדי להתחמק ממקלחת קרה במיוחד.
חלקם הקטן מהם טרח אולי אפילו לבצע בדיקה מעמיקה קצת יותר על המטרה הנעלה שבשמה הוא סיפק לעצמו רגע של מבוכה צוננת אל מול המצלמות.
לשווק מטרות חברתיות
אז אם מותר לעשות את זה כדי למכור בגדים, משקאות או מוצרי היגיינה, למה לא לשם קידום של מטרות חברתיות? היכולת לשווק רעיונות היא הכלי החשוב ביותר כיום בקידום כל מוצר או מטרה. אם נותיר את העולם הוויראלי בידיהם של מפרסמים מסחריים עתירי תקציבים, אין לנו סיכוי. כי בעולם החברתי רעיונות יצירתיים הם כמעט כל מה שיש.
התרומות הרבות שגייס האתגר יגדילו משמעותית את משאבי המחקר בשנים הבאות. ייתכן שיהיו אלה השנים שיביאו לפריצת דרך משמעותית. מה שבטוח הוא שביום שתמצא סוף סוף התרופה למחלה הנוראית הזו, לחולים כנראה לא ישנה שמיליוני אנשים שפכו על עצמם מים קפואים מבלי לדעת למה. הם יקבלו את חייהם במתנה.
אז לכל המבקרים ומעקמי הפנים אני אומרת שזה הזמן לשתף, לתרום, לאתגר ופשוט לשפוך על עצמכם דלי של מי קרח ויפה שעה אחת קודם, כי אוגוסט לא יהיה כאן לנצח.