שתף קטע נבחר

 

הייתי שפחתו של גואל רצון: "הוא שיבש את התודעה. אם לא יורשע - המדינה נכשלה"

במשך 12 שנה הייתה מעיין סמידי נתונה לחסדי גבר בעל השפעה מאגית עליה. שבורה, פוסט-טראומטית ופושטת רגל היא מנסה לשקם את חייה. לקראת הכרעת הדין היא אומרת: "הכי חשוב שהוא יורשע בהחזקה בעבדות"

את מעיין סמידי נהוג להציג כאחת מנשותיו לשעבר של גואל רצון, אבל היא מתקוממת נגד ההגדרה הזאת. "לא הייתי אשתו, הייתי השפחה שלו", היא אומרת בראיון ל-ynet לקראת הכרעת הדין במשפטו בשבוע הבא. "אני מאחלת לו כמה עשורים בכלא בתנאים שהוא החזיק את כולנו. אם הוא לא יורשע בסעיף של החזקה בעבדות זה כישלון של המדינה ושלנו כחברה".

 

בית המשפט קבע כי הכרעת הדין בפרשה תתפצל לשניים: ביום שני 8 בספטמבר יכריע הרכב השופטים במחוזי בתל אביב את הדין בנוגע לעבירות המין שבהן הואשם גואל רצון בנוכחותו. למחרת תקריא השופטת נורית אחיטוב את פסק הדין בנושא העבדות הרוחנית, שלא בנוכחות הנאשם (יהיה זה מעמד הפרישה של השופטת מכסאה).

 

מאז שהתפוצצה הפרשה מנהלת סמידי תהליך שיקום עצמאי, והיא מגדירה אותו ניסיון להחזיר לעצמה את עמוד השדרה שרצון שבר. היא עדיין נמצאת בטיפולי לייזר להסרת הקעקועים מעל גופה ועדיין סובלת מפוסט-טראומה, אבל היא הספיקה לסיים תואר ראשון במשפטים ולחזור לגור בשכונה שבה גרה לפני פירוק בית הנשים של גואל רצון. כיום היא ממתינה לאישור התמחותה כעורכת דין, שצריך להתקבל עם סיום הליך פשיטת הרגל שאליו נקלעה, לדבריה בגלל עבדותה.

סמידי. בן חורין עם רוח של עבד (צילום: עידו ארז) (צילום: עידו ארז)
סמידי. בן חורין עם רוח של עבד(צילום: עידו ארז)

סמידי טוענת שההרשעה בסעיף העבדות היא הדבר הכי חשוב לה: "הרב קוק אמר שיש בן חורין שרוחו של עבד. כך אני מרגישה. אמנם בת חורין, אבל הזיכרונות של העבד לא נמחקו".

 

עבדות בלי אלימות

בפברואר 2010 הואשם רצון בן ה-64 מתל אביב בעבירות קשות של החזקה בתנאי עבדות, אונס, קבלת דבר במרמה, מעשה סדום, עבירות מין במשפחה ועוד. כל זאת קרה אחרי שנחשף כי הוא חי עם עשרות נשים, שהולידו לו ילדים, ונטען כי עשו זאת שלא מרצונן החופשי. המשפט התנהל בפני הרכב של שלושה שופטים. כ-40 ילדים קשורים לסיפור.

 

הרשעה של רצון תקבע בעצם את אמות המידה ומשמעות המונח "החזקה בתנאי עבדות". בשנה שעברה הורשע מנהיג כת סדיסטית באזור ירושלים באישומים של מעשי אינוס מרובים, החזקה בתנאי עבדות ועוד. ההבדל בין שני המקרים הוא האלימות הפיזית שרווחה בכת הירושלמית. במשפט רצון ייקבע אם החזקה בעבדות בישראל מורחבת גם למקרים שבהם השליטה אינה באמצעים אלימים.

 

"העבירה לא מתבצעת רק כלפי גופו של האדם אלא גם כלפי הנפש", אומרת סמידי. "לא יעלה על הדעת שבית המשפט, שיודע את כל הדברים הללו, ששמע את כל העדויות בבית המשפט, לא ירשיע אותו בסעיף החזקה בתנאי עבדות. הנפש שלנו ספגה צלקות כל אותן שנים שחיינו בצלו. לבוא ולומר שהתעללות ואלימות פיזית היא המדד האולטימטיבי לסעיף העבדות, בעיניי זה פשוט לעשות צחוק מהחוק. גואל השיג את העבדות ללא הכליאה והאזיקים הפיזיים. הנפש המצולקת שנשארה לנו, שלעולם לא תגליד, היא הנזק המשמעותי שבגינו השבי הפך להיות בלתי נפרד מזהותנו.

 

"אם גואל לא יורשע בעבדות הרי שהשיח לזכויות אדם לוקה בחסר משמעותי. מדובר בילדים רכים ובנשים צעירות, חלקן קטינות, שזכו לגזר דין מוות מגואל על בסיס יום-יומי. מי ששחררה אותנו הייתה המדינה וזה היה בכוח ונגד רצוני. זאת אומרת שהייתי תחת עבדות. הוא הועיד לנו גופות ללא נשמה, גופות שהביאו ילדים, חובות עתק לנושים, עבודות ניקיון וקשישים, פגיעה אנושה במשפחת הגרעין, שידול לאובדניות, השחתת הגוף בקעקועים וניכוס נכסים".

גואל רצון. כוח, מאגיה, הפנוט (צילום: ירון ברנר) (צילום: ירון ברנר)
גואל רצון. כוח, מאגיה, הפנוט(צילום: ירון ברנר)
.

למה את מגדירה את התקופה הזאת שבי? ניסיתן לברוח?

"לא היו ניסיונות בריחה. היו ניסיונות אובדניים של כמה נשים, אשפוזים בבתי חולים. משהו סגר על המוח - כוח, מאגיה, הפנוט. הגוף תפקד ללא נשמה, אחרת גם אנחנו היינו קורסות. חיינו על אוטומט. ההבנה הגיעה עם השחרור, וגם זה לקח זמן. אף אחד לא יכול להבין מבחוץ את התחושה שהייתה לנו שם בפנים. משהו שלט בנו והדבר הזה גרם לי, כמישהי שאפילו לא ילדה לו ילדים, להישאר שם בחוסר אונים, אז בטח נשים אחרות שכבר ילדו לו ילדים. לא ידענו באיזה מצב אנחנו נמצאות. זו הייתה שליטה טוטלית על המוח.

 

לא זיהית פתח מילוט?

"אי-אפשר היה לזהות פתח מילוט מפני שלא היה כזה. גואל כתש לנו את עולם הרגשות. הוא פירק לגורמים את המצפון. הוא שיבש את כל מערכת התודעה".

 

למה כל כך חשובה לך ההרשעה בסעיף של עבדות?

"יש לפסיקה הזו סיכוי לחולל שינוי תפיסתי ותודעתי בכל הקשור לחברה מבודלת או לקן משפחתי שמתבצעת בו פגיעה על ידי אפוטרופוסים של הקטין. בעצם במקום כזה זכויות האדם נדחקות הצידה, והאדם נופל למקום שאלמלא הכוח שנתון רק בידי המדינה, לא מן החוץ ולא מן הפנים הייתה מגיעה הישועה.

 

"המדינה היא רגולטור שאמור לשמור את חייהם של כל האזרחים. מה החבות של המדינה כלפי ילדים שגדלים במערכות מעוותות? מתי המדינה צריכה להתערב כאשר מדובר בבגירים? האם עליה להמתין לתלונה או לפעול מתוך היותה שומרת הסף?"

המתחם בשכונת התקווה בתל אביב שבו התגוררו רצון, הנשים והילדים (צילום: יריב כץ) (צילום: יריב כץ)
המתחם בשכונת התקווה בתל אביב שבו התגוררו רצון, הנשים והילדים(צילום: יריב כץ)

אם הוא לא יורשע בעבדות?

"אם הוא לא יורשע במחוזי דינו להיות מורשע בעליון. גואל ניסה שנים לחמוק מהממסד. הוא תעתע בציבור עם כתבות מבוימות. 30 שנה לקח עד ששמו עליו את הידיים. אני לא רואה מצב של אי-הרשעה. רק הרשעה כזו תאפשר את האוטונומיה של הפרט להחליט על חייו. אחרת סיטואציות דומות יכולות לחזור ולהישנות. זאת מלחמה צודקת ואמיתית למען זכויות אדם".

 

היה מחדל חמור של הרשויות

לדברי סמידי, בשנות ה-80 הוצאו שלושה מילדיו הביולוגיים של גואל רצון מחזקתו והועברו למשפחות אומנות בצו בית משפט. "מאוחר יותר הוא הצליח להחזיר חלק מבנותיו אליו, אלו הבנות שלימים ילדו לו ילדים. המדינה יודעת את כל זה, ויש פה מחדל שהושתק".

 

סמידי מזכירה שכשבוע לאחר שהתפוצצה הפרשה, בינואר 2010, התכנסה הוועדה לזכויות הילד בכנסת שעסקה בתפקוד הרשויות מול גואל רצון, ושם אמר יו"ר הוועדה דאז דני דנון: "הוועדה רואה בחומרה את העובדה שעוד בשנת 2000 נאספו ראיות ברורות על ידי משרד חקירות אשר ויצמן, ומהמסמך עולה שהתבצעה פגיעה בקטינים. חוקרים פרטיים נכנסו, צילמו, העבירו את החומרים לשירותי הרווחה, למשטרת ישראל, וגם לביטוח לאומי, ושום דבר לא נעשה עד 2010. זאת אומרת שהיינו בחזקת שבויות".

 

איך את רואה את העתיד שלך?

"אני מאחלת לעצמי לא לשכוח את העבר. לזכור איך נראים החיים כשלא בוחרים, ואז הבחירה הכי קטנה הופכת להיות כמעט גורלית בעיניי".

 

את רוצה זוגיות?

"כן. אבל אני לא בטוחה שאני יכולה לסמוך, להיפתח, לשתף, להישען. אני רואה יותר מדי. יש לי יותר מדי ניסיון וזו המתנה שתציל אותי אפילו מהצל של גואל הבא".

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
צילום: עידו ארז
מעיין סמידי
צילום: עידו ארז
מומלצים