טיסות מהדרין: הפתרון והעתיד של אל-על
ההתפרעות המביכה של נוסעי אל-על החרדים בטיסה מניו-יורק, צריכה לפקוח את עיני חברת הדגל של ישראל. על החברה לקחת אחריות, לעשות סוף לפחד הקיומי שלה מפני החרדים בדמות קווי מהדרין אוויריים - ולהביט אל העתיד
חשיפת ynet בערב החג, אודות החרדים שהתפרעו על סיפון המטוס מניו יורק בדרך לישראל וסירבו לשבת ליד נשים, עוררה סערה גדולה בתקשורת העולמית.
כזכור, נוסעים חרדים עיכבו את הטיסה, הם עצמם הציעו לשלם כסף כדי להזיז מיוזמתם חלק מהנוסעים וגם במהלך הטיסה חסמו את המעברים בשל תפילות. וושינגטון פוסט, והדיילי ניוז של ניו יורק, הטלגרף, הגרדיאן, הדיילי מייל וה אינדיפנדנט בבריטניה סיקרו בהרחבה את הפרשה, וכמותם גם אתרי חובבי תעופה ברחבי העולם.
הסיקור היה, מטבע הדברים, מביך. אם אנחנו ב-ynet הואשמנו בשנאת חרדים עקב הפרסום עצמו, הרי שבכלי התקשורת בחו"ל האהדה כלפי העם היושב בציון כל כך בשפל גם כך, עד שניתן לומר שריח קל של שנאת יהודים דבק בדיווחים.
וזה מובן וטבעי. אף אחד בעולם, כולל בישראל, לא צריך לשלם את המחיר על ההעדפה המובנית באל-על לקהל שמהלך איימים עליה ומאיים בחרם בערך מיום היווסדה.
את תגובת אל-על לתקרית (אותה תוכלו לקרוא בידיעה המקורית) אפשר לסכם במילה אחת: "נבדוק". אבל זה לא רחוק מלהספיק במקרה הזה. חברת הדגל של ישראל יכולה וצריכה להסיק מסקנות, להרים את הכפפה ולהתחיל לפעול למציאת פתרון לעניין, לפחות בקווים המרכזיים והעמוסים מארצות הברית ומאירופה.
הפתרון היחיד, שיהיה מקובל על הישראלים כולם, הוא טיסות מהדרין. כן, אותו פתרון מזעזע ומפלה שהחרדים יישמו בתחבורה הציבורית בישראל, יפתור את בעיית השמיים אחת ולתמיד. בשנת 2011 כבר קרה שחברת סאן דור, חברת הבת של אל-על, החכירה מטוס לספק פרטי שהפעיל טיסות בהפרדה, בעיקר לפולין. אז, כמה מפתיע, חלק מהנוסעים לא ידעו על כך מראש ונאלצו לשבת בנפרד מנשותיהם ובני משפחותיהם. הפתרון הפעם צריך להיות פחות מטופש ויותר מסודר.
איך עושים את זה?
על אל-על לדאוג להפעלת קווים נוספים, נפרדים, בהם יישומו כמה עקרונות שיהיו ידועים לכל מראש, שלא כמו במקרה של סאן דור או בטיסה של אל-על מניו יורק בשבוע שעבר. כך, יוכל נוסע חילוני לבחור להימנע מטיסות כשרות.
א. הטיסות יהיו מופרדות: שורות מסוימות יוקצו לגברים, ואחרות לנשים, וכך גם תאי השירותים.
ב. בטיסות יוגש אך ורק אוכל כשר למהדרין, ללא צורך הזמנת מנות מראש.
ג. במהלך הטיסות יתקיימו תפילות מסודרות, ואולי אף ניתן לצרף לטיסה רב מטעם חברת התעופה.
ד. השירות יתבצע על ידי דיילים שומרי מצוות בעזרת הגברים של המטוס, ואת החלק הנשי ישרתו נשים.
סעיף חשוב נוסף לא פחות, הוא התאמת שעות הטיסה למניעת כל סכנה לחילול שבת על ידי הנוסעים, כלומר נחיתות לא בסמוך לכניסת שבת והמראות בזמן סביר אחרי צאת השבת, על מנת שכל הנוסעים יוכלו להגיע לטיסה מבלי צורך "לטוס" לשדה התעופה.
אבל אלה לא כל הבשורות שאל-על יכולה להפיק מהתקרית האחרונה. הסדרת קווי המהדרין האוויריים יכולה להוות את תחילתו של עידן חדש עבור החברה, שנמצאת במצב כלכלי לא פשוט כבר תקופה ארוכה.
הפרדת הקווים בהסכמה מלאה עם החרדים, אולי אפילו בצורת תת-חברה נוספת כמו סאן דור או UP הלואו-קוסטית יכולה להחזיר בשאלה את שאר הטיסות האחרות של אל-על,
ואחרי 66 שנה אולי סוף סוף תשכיל החברה להפסיק להיות היחידה בעולם שלא טסה יום אחד בשבוע (שבת) וכך מפסידה לא מעט כסף.
אם הדברים ייעשו כמו שצריך, תוך הבנה ואי-התפרסות כלפי הקהל כולו, גם איומי החרדים להחרמת החברה לא יתממשו, וכולם יהיו מרוצים מהסידור החדש.
יכול להיות שמדובר בחלומות פנטזיונריים קשים להגשמה, אבל אם באל-על לא יתעוררו, בעיות התדמית הקשות שיוצרות הטיסות כפי שהן נראות כיום, עוד עלולות לפגוע בה ולנחות עליה כמו בומרנג. הגיע הזמן להפסיק לראות שחורות, שאל-על תתחיל להביט אל העתיד.