לקסוס NX 300h בנהיגה ראשונה: יוקרה מקורית
רכב הפנאי קומפקטי-חדש של לקסוס אמור לסייע ליפנים בתכניתם ארוכת השנים - משיכת לקוחות מותגי יוקרה גרמנים בעזרת עיצוב נועז והנעת כלאיים. לקחנו אותו לסיבוב בכורה
- איפה נהגנו: וינה, אוסטריה
- במה נהגנו: לקסוס NX 300h
- מתחרים עיקריים: אודי Q5, ב.מ.וו X3
- מתי אצלנו: הזמנות מדצמבר, שיווק מפברואר 2015
- מחיר משוער: החל מ-300 אלף שקל
- גלריית התמונות המלאה של לקסוס NX 300h
בעד: עיצוב ייחודי, תצרוכת דלק, אבזור בדגם ההשקה
נגד: נוחות, רעש מנוע, ביצועים
מה חדש?
הכל. ה-NX הוא רכב פנאי ראשון של לקסוס בפלח קומפקטי-יוקרתי וכן, זו אכן כניסה מאוחרת במיוחד לפלח שוק שהתפתח לממדי ענק (ריווחיים) כבר לפני שנים, ולאחרונה צבר תאוצה גם אצלנו. ה-NX מבוסס על פלטפורמת הראב4 של טויוטה, אך בלקסוס מדגישים כי לפחות 90% מהרכיבים חדשים - מהעיצוב ועד לאחרון הברגים, כמעט.
תא הנוסעים
בדומה לעיצוב החיצוני הנועז, שמותח קו-מפריד ברור בין לקסוס למתחרותיה הגרמניות, גם תא הנוסעים ייחודי. שפת העיצוב מזכירה מאוד את דגמי לקסוס העדכניים וזו בהחלט מחמאה, החל בבחירת החומרים ועד לפרטי עיצוב קטנים - השעון האנלוגי במרכז הקונסולה הדו-מפלסית למשל, המתגים השונים וכדומה. אם יש לכם כבר לקסוס, זמן ההסתגלות יהיה קצר. אם יש לכם אודי או ב.מ.וו, אתם צפויים להפתעה.זה גם אומר כי הנדסת האנוש טובה למדי, עם הסתגלות קלה יחסית למיקומי המתגים השונים - רבים מדי במספר. משטח שליטה-במגע למערכת המולטימדיה מציע פעולה אינטואטיבית וקלה. המרווח בתא הנוסעים נדיב למדי, אך הקונסולה המרכזית הרחבה פוגמת במרווח הרגליים מלפנים, ומשענת היד המרכזית תפריע לחלק מהנהגים. תא המטען מספק בגודלו אך סף ההטענה גבוה (אלא אם היבואנית תוותר על גלגל חלופי מלא).
מנוע ותיבת הילוכים
ה-NX הגיע להשקה עם מנוע אחד מהשניים שיוצעו בישראל. בעוד דגם הטורבו (2.0 ליטר) לא היה זמין וגם יגיע אלינו מעט מאוחר יותר, דגם הכלאיים דווקא התייצב - ומשלב מנוע 2.5 ליטר עם מנוע עזר חשמלי. יש גרסאות הנעה קדמית או כפולה (בהן מנוע חשמלי אחורי מניע את הגלגלים האחוריים). התרשמנו רק מזו האחרונה.
המנוע מספק ביצועים סבירים ולא יותר מכך, ומרעיש יחסית עקב אופייה של תיבת ההילוכים הרציפה. נהיגה רגועה תניב אמנם רמות רעש נמוכות במיוחד, אך גם קצב התקדמות איטי למדי. המעבר בין מנוע בנזין למנוע חשמלי כמעט בלתי מורגש, והמנוע החשמלי מסוגל להניע את הרכב לטווח מצומצם גם במהירות גבוהה יחסית, כל עוד תהיו עדינים במיוחד עם המצערת.
נהיגה רגועה גם מתגמלת בתצרוכת דלק - בחלקו הראשון והמאומץ יחסית של המסלול (שהיה לכל אורכו בעיקר בינעירוני) רשם ה-NX תצרוכת דלק ממוצעת של 11.9 ק"מ לליטר, בחלק השני 14.5 ק"מ לליטר.
נוחות ויכולת דינמית
כיול המתלים של ה-NX נוקשה יחסית, כפי שבא לידי ביטוי בכבישי אוסטריה הטובים בדרך כלל. מושבים טובים ובעלי תמיכה אמנם מאפשרים לנסוע מרחקים בנוחות מכובדת, אך במפתיע - לפחות במכוניות שנכחו בהשקה - זו אינה מהנוחות שיש ללקסוס להציע בארסנל.
היכולת הדינמית הייתה סבירה, ובכבישי השקה לא מאוד מאתגרים ה-NX הציע היגוי מדויק למדי ועם משקל סביר - לפחות כל עוד לא דוחקים ברכב יותר מדי. אחיזת הכביש הייתה מכובדת, כושר הבלימה היה מספק אך עם תחושת דוושה לא אחידה. גרסה שנייה בה נהגנו, "F-Sport" (רמת גימור הכוללת גם מתלי ספורט משודרגים אך ללא תוספת כוח), הציעה נוחות בינונית בתמורה לאופי מעט ספורטיבי, אך היכולת הדינמית בכלל וההיגוי במיוחד היו סבירים בלבד.
סיכום
הכניסה הראשונה של לקסוס לקטגוריית רכבי פנאי קומפקטיים יוקרתיים עוברת בהצלחה. ה-NX מציע עיצוב ייחודי, אבזור עשיר (ברכבי ההשקה), חסכנות בדלק וכמובן - בחירה פחות שגרתית. מאידך, היא אינה מהנוחות בקטגוריה, ביצועי הגרסה בה נהגנו אינם מרשימים, והיא רועשת מהרצוי. אם היינו צריכים להמר, ה-NX צפוי להצלחה, ולו רק מכיוון שהוא ממוקם בקטגוריה אופנתית, ומציע בדיוק את מה שצריך בה. במילים אחרות - אנשי המכירות של אודי וב.מ.וו צריכים בהחלט להתחשב ב-NX.
מנוע בנזין | 4 צילינדרים, 16 שסתומים |
נפח / סוג דלק | 2.5 ליטר / בנזין |
הספק מרבי | 155 כ"ס ב-5,700 סל"ד |
מומנט מרבי | 21.4 קג"מ ב-4,200 סל"ד |
מנועים חשמליים | מצבר ניקל-מטאל (Ni-MH) |
(הספק / מומנט) | קדמי עם 143 כ"ס / אחורי עם 68 כ"ס |
הספק משולב | 197 כ"ס |
הנעה / תיבת הילוכים | כפולה / אוטומטית רציפה |
מרכב / מספר מושבים | חמש דלתות, האצ'בק / חמישה |
אורך | 463 ס"מ |
רוחב | 184.5 ס"מ |
גובה | 164.5 ס"מ |
בסיס גלגלים | 266 ס"מ |
משקל | 1,785 ק"ג |
נפח תא מטען | 555 ליטר (בלי גלגל חלופי) |
100-0 קמ"ש | 9.2 שניות |
מהירות מרבית | 180 קמ"ש |
תצרוכת דלק (ממוצע יצרן) | 19.6 ק"מ לליטר |
פליטת פחמן דו-חמצני | 117 גרם לק"מ |
מחיר משוער | 300,000 שקל |
כריות אוויר | שמונה (קדמיות, צדיות, וילונות, ברכיים) |
בקרת יציבות? | כן (לחצו כאן להסבר) |
דירוג בטיחות | לא נבחן |
- גלריית התמונות המלאה של לקסוס NX 300h
- הכתב היה אורח חברת לקסוס