אסורים לילדים, ובכל זאת שוברי קופות
אחרי קיץ שחון בבתי הקולנוע בארצות הברית, אוקטובר התחיל בסערה עם שני שוברי קופות רווחיים: המותחן "נעלמת" (83 מיליון ד' בסוף שבוע היציאה שלו), וסרט האימה "אנבל" (37.2 מיליון ד'). ביחד עם "נקודת שיוויון" הם יוצרים שלישייה שכולה אסורה לצפייה מתחת לגיל 18. הוליווד בשוק
דבר ידוע הוא בהוליווד, שכדי להצליח בקופות חייבים לשמור על שפה נאותה, להימנע מסצנות סקס בוטות מדי, וגם לשמור על רף אלימות וזוועה סביר. הכל כדי לרצות את ועדת המדרוג של ה-MPAA - משטרת הצניעות של הקולנוע האמריקני, הבוחנת את הסרטים ומסמנת אותם לפי התאמתם לצפיית ילדים ונוער. ההנחה המוקדמת היא שדירוג R - המוגבל לצפיית בני 18 ומעלה - משמעותו אסון תדמיתי ומסחרי לסרט. אבל הנה, עם בוא אוקטובר, לא פחות משלושה סרטים שדורגו R - "נעלמת", "אנבל" ו"נקודת שיוויון" - מובילים את טבלת שוברי הקופות השבועית.
"נקודת שיוויון" בכיכובו של דנזל וושינגטון - העיבוד הקולנועי של אנטואן פוקואה לסדרת הטלוויזה משנות ה-80 "The Equalizer" - היה הראשון להפתיע בשבוע שעבר. מילא העובדה שסרט האקשן שופע האלימות הפיזית חסרת הרחמים גבר במירוץ למקום הראשון בטבלת שובר הקופות על סרט האנימציה לילדים "הקופסונים" ועל פנטזיית המדע הבדיוני לנוער "הרץ במבוך", מנת המזומנים המכובדת שגרף כ-34.1 מיליון דולר קבעה שיא חדש לסרט שמדורג R בחודש ספטמבר.
ואז הגיע לו חודש אוקטובר - חודש שבאופן מסורתי נחשב לתקופת פריחה עבור סרטי אימה קודרים - ואיתו שני שוברי הקופות החדשים, "נעלמת" של דיוויד פינצ'ר ו"אנבל" של ג'ון ר. לאונטי, שנאסרו על צפיית ילדים ונוער ולמרות זאת סחפו את הצופים לבתי הקולנוע. "נעלמת" הוא עיבוד של הבמאי המוערך פינצ'ר לרב מכר של ג'יליאן פלין על פרשת העלמותה המסתורית של אשת איש הנחשד ברציחתה. "אנבל" לעומת זאת הוא זוועתון די שגרתי ובמרכזו בובה רצחנית, הזכורה מתוך להיט האימה "לזמן את הרוע" של ג'יימס וואן, וזכתה בסרט משלה.
הטריילר של "אנבל"
"אנבל", בו מככבים שחקנים לא מוכרים במיוחד כמו וורד הורטון ואנבל ווליס, סחף את חובבי האימה כבר בליל יציאתו (גרף כשני מיליון דולר עם יציאתו בהקרנות חצות) וצבר מומנטום במהלך בשבת. בסופו של דבר גרף "אנבל", שהפקתו עלתה כ-6.5 מיליון ד', רווחים 37.2 מיליון ד' (כמעט פי שש מהתקציב של הסרט) בסיכום סוף שבוע היציאה שלו. הישג מכובד שדחק ב"נעלמת" (שתקציבו עמד על 61 מיליון ד'). אולם היוקרה של פינצ'ר ושחקניו ניל פטריק האריס, טיילר פרי, רוזמונד פייק וכמובן בן אפלק (שיש מי שמעיד שאפשר לחזות באיבר מינו בסרט) הביאה לניצחון עם 38 מיליון ד'.
התחזיות הפתיעו את המפיצים, במיוחד אחרי חודש ספטמבר השחון שעבר על הוליווד (הרווחים הנמוכים ביותר לחודש זה בשש השנים האחרונות), שממשיך את הקיץ המדאיג מבחינת האולפנים. "נעלמת" ו"אנבל" התמקמו במקומות 10 ו-11 בטבלת שוברי הקופות בכל הזמנים לחודש אוקטובר (לפניהם שלושה סרטים המדורגים בדירוג R - "פעילות על-טבעית" 2 ו-3 ו"ג'ק-אס 3").
"היינו מוכנים לפריצות הללו. לשוק יש יכולת להתפשט אם יש שני סרטים איכותיים בתוכו, אפילו אם מדובר במותחנים שדירוג R", טוען פיל קונטרינו, האנליסט הראשי של אתר BoxOffice.com, למגזין וראייטי. אבל בוודאי שגם מר קונטרינו הופתע מפילוח הנתונים שהעידו על כך למשל שכ-51 אחוזים מצופי "אנבל" היו נשים, וכי כ-54 אחוזים מהם היו בגילאים שבין 18 ל-25.
אז מה זה אומר בעצם? עם שלושה בלוקבאסטרים שנפסלו לצפיית בני 18 ומטה, אפשר אולי בחון מחדש את השמרנות ההוליוודית, והנחת העבודה כי ללא שוק הילדים והנוער הסרטים נדונו לכישלון קופתי. כנראה שפשרות בתסריט ובאימפקט של המתח, האקשן והזוועות רק יכול לפגוע בסרט, כפי שלמד על בשרו סילבסטר סטאלון וחבריו בהפקת "בלתי נשכחים 3".
הפעם הם הקפידו כי הסרט מרובה הכוכבים יהיה פחות מדמם, אלים וקיצוני כדי שיתאים לדירוג PG-13 המאפשר לנערים בני 13 לצפות בו. התוצאה: אכזבה גדולה בבתי הקולנוע עם 15.9 מיליון ד' בסוף שבוע הפתיחה, 39 מיליון ד' סך הכל עד היום. כבר הערב, הן "נעלמת" והן "אנבל" כבר עשו יותר ממה מהתלת האקשן הנוסטלגית עשתה בשבעה שבועות.