כך תנהגו בגשם הראשון - 5 עצות חשובות
אספלט רטוב כתוצאה מגשם סוחף ראשון בעונה, תפס את מרבית הנהגים בהפתעה. איך מתמודדים בכל זאת, כיצד נמנעים מהחלקות מסוכנות ובעיקר - איזה טעויות אסור לכם לעשות
הגשם הראשון כאן. במפתיע אמנם, אבל כולנו יודעים שכביש רטוב ראשון בסתיו, לעולם יהיה מסוכן ולא צפוי גם אם הקשבנו היטב לתחזית. כך גם השנה, עם גשם שוטף מפתיע ממש לפני כניסת החג: בחיפה והצפון, בגליל ובכנרת. כבישי הארץ - בשלב זה רק בחלקה היותר צפוני של המדינה - נאלצו להתמודד עם ממטרים עזים. וכמו שאנחנו כבר יודעים, לא תמיד הם מסוגלים לעשות את בהצלחה. לא רק שהניקוז לא תמיד מתפקד, אלא שכל הלכלוך שהצטבר על האספלט במשך חודשי האביב והקיץ הארוכים, לרבות השוליים ומעבר לכך, הופך במקרים מסוימים את פני הכביש לשכבה חלקלקה בה לצמיגים יש - במקרה הטוב - אחיזה מועטה בלבד. המשמעות פשוטה: יכולת האצה נמוכה יותר, יכולת שינוי כיוון מוגבלת ובעיקר כושר בלימה מופחת, בעיקר אגב בתנועה עירונית.
כביש רטוב, מה עושים
- החורף הגיע: האם המכונית שלכם מוכנה לקראתו?
מה זה אומר? בעיקר שצריך לנהוג בזהירות מוגברת, לקחת בחשבון שהמכונית עשויה שלא להגיב כפי שאנחנו מצפים ורוצים בעיקר במצבי קיצון. וחשוב לא פחות - לזכור היטב שגם כלי הרכב מסביב מתמודדים עם בעיות דומות. זה טוב ויפה ומאד אחראי מצדנו להצטייד בצמיגים חדשים עם לחץ אוויר מתאים ובעיקר להתאים את הנהיגה לתנאים הקשים, אבל מה עם השכן על הכביש בסובארו, שהקפיד פחות ונוסע כעת על ארבע פיסות גומי חלקות לגמרי? הוא מסוכן עבורנו לא פחות - ואולי אפילו יותר - מכל פעולה לא נכונה שנבצע. שימו לב.
ומה בכל זאת מומלץ לעשות, כיצד להתאים את הנהיגה לתנאים האלה?
1. שמרו על ראות טובה. הכביש מטונף ואתם צפויים להתמודד עם מטחי זוהמה אימתניים על השמשה הקדמית. דאגו שהמגבים יעבדו וינקו כשורה, והקפידו על מיכל נוזל שמשות מלא. כך תוכלו לא רק ל לוודא שאתם יודעים לאן אתם נוסעים, אלא גם תוכלו לזהות טוב יותר לאן נוסעים האחרים.
2. תאורה, ושוב תאורה. פנסים חודרי ערפל אסור להפעיל שכן ספק אם תפגשו בו, אבל נוריות בלם ותאורה קדמית חייבות להיות תקינות. ואם אתם לא בטוחים שהפלסטיק נקי - הקדישו לו 20 שניות ונקו אותו בכל ארבע הפינות. באותה הזדמנות העבירו סמרטוט רטוב על המראות ועל הפסים הזוהרים מאחור. לא יכול להזיק.
3. אל תזחלו, אבל שמרו על מהירות נמוכה מהרגיל. כביש חלק יאריך את מרחק הבלימה הרגיל שלכם, ואין שום דרך למנוע זאת. מה שאתם כן צריכים למנוע הוא מרחק בלימה ארוך מהמתוכנן והרצוי. ולכן אתם חייבים לשמור על מהירות נסיעה נמוכה יותר, על כל צרה שלא תבוא. וגם, להגדיל את המרחק מהמכונית שנוסעת לפניכם. מאותה סיבה בדיוק.
4. בולמים חזק, ובשום אופן לא מפמפמים. בעבר נדרשנו לעצור באמצעות מערכות בלימה פשוטות. ה נהג נדרש "לעזור" למערכת בחיפוש אחר אחיזה, והבלימה לסירוגין הייתה פתרון מסוים. לא תמיד יעיל, אבל בכל זאת. כיום יש לחלק הארי של המכוניות מערכות ABS, שמבצעות את אותה פעולה בדיוק רק בקצב גבוה משמעותית ודיוק חסר תחרות. היא מתוכננת כך שבלחיצה חזקה מאד על דוושת הבלם, חיישנים קטנים ומוח מרכזי ממוחשב ידאגו לבלימה מיטבית על סף הנעילה ויעניקו לכם היגוי לצורך התחמקות ממכשול. בפשטות - אם אתם צריכים לבלום בחוזקה, עשו זאת... בחוזקה מרבית.
5. בערנות. חוזרים מהצפון למרכז אחרי ארוחת חג עם שמונה מנות וקינוח מוס שוקולד עשיר? תנו לעצמכם עוד חצי שעה של מנוחה והתרעננות לפני הנהיגה. שתיתם שתי כוסות יין במפגש המשפחתי ויש לפניכם דרך ארוכה צפונה? קחו את הזמן והמתינו, והמתינו עוד קצת. תנאי כביש בעייתיים דורשים ריכוז גבוה יותר מהנהג. בטן מלאה וראש סחרחר הם מתכון בטוח לאובדן ריכוז ויכולת מופחתת להתמודד עם הפתעות על הכביש. זכרו זאת והקפידו גם על מנוחה בדרך.
לסיום, מדינת ישראל אינה מלמדת אותנו כיצד לנהוג בתנאי כביש בעייתיים. הוסיפו לכך מספר ימי גשם נמוך יחסית, ותקבלו נהג ישראלי בפאניקה ממספר טיפות גשם. זה רע לא פחות מנהג ישראלי מלא ביטחון עצמי, שאינו מודע למשמעות הכביש החלק. ובמילים אחרות, גשם ראשון הוא מתכון לכביש מסוכן. קחו זאת בחשבון ונהגו בהתאם.