הישראלים החדשים: נעם קפלן על "מנפאואר"
לצורך צילומי "מנפאואר", הבמאי נעם קפלן לא היה צריך ללכת רחוק: הלוקיישנים היו אלו המוכרים לו כל כך משכונת מגוריו בדרום בתל אביב. קשה יותר היה ללהק שחקנים ראויים מקהילת המהגרים ולעבוד איתם על הסט. "המציאות בשטח התערבבה עם הסרט", הוא מספר למדור הערות הבמאי
כבר עשור שנעם קפלן גר באזור דרום תל אביב - בואכה שכונת התחנה המרכזית - וצופה מהצד בשינויים שעוברים על האוכלוסייה שלה. ברוח זו יצא לצילומי סרטו "מנפאואר", המביא את המציאות כפי שהוא מכיר אותה דרך סיפוריהם של ארבעה גברים ישראלים - צברים וכאלו שהיגרו הנה מאפריקה והפיליפינים. בימים אלה, כשהשיח הפוליטי נחלק באופן גס בין התושבים הוותיקים לחדשים, בין שחור ולבן, מנסה קפלן לצבוע דווקא את גווני האפור שבין לבין.
גיבורי "מנפאואר" הם ארבעה גברים המתגוררים בדרום תל אביב ושמרכז חייהם הוא שכונות מגוריהם העניות והמוזנחות. מאיר (בגילומו של יוסי מרשק) הוא שוטר במשטרת ההגירה, במבה (בגילומו של פמפס אודי שמעון) הוא מהגר עבודה מניגריה ומועמד פוטנציאלי לגירוש, ארז (סאן אינטוסאפ) הוא נער פיליפיני שנולד בישראל ומתעקש להתגייס לצה"ל, וחיים (שמוליק קלדרון) הוא נהג מונית ותיק שבנו הנשוי לפיליפינית עומד לרדת מהארץ.
מי שקושרים בין ארבעת הגברים הללו הם המרחב המשותף שהם חולקים, ומאבק ההישרדות התמידי והמתיש שלהם להביא פרנסה הביתה ולהתקבל כחלק מן הישראליות החדשה. הסיפורים האישיים העצובים, המטרידים והמשעשעים לעתים של כל אחד מהם יוצרים את הפסיפס הכולל שלה. "הסרט מציג תמונת פולארויד עצבנית ודחוסה, אבל גם אוהבת ורחומה של החברה הישראלית - כאן ועכשיו, בדרום תל אביב. אני מאמין שבסופו של דבר, אנשים רוצים לראות את התמונה הזאת, במידה והיא נכונה ואמינה, ושיש בה אמת", אומר קפלן למדור הערות הבמאי.
כדי לשמור על אותה רמה של אמינות, הצילומים נערכו בדרום תל אביב, בשכונת נווה שאנן באזור התחנה המרכזית. הוא הגיע אל הלוקיישנים באופניים - מה שהקל על העבודה, אולם בשטח היו לא מעט אתגרים. "לצלם בנווה שאנן זה לא דבר קל", הוא אומר, "קודם כל זו שכונה שנמצאת בסכסוך בין האזרחים הוותיקים הישראלים לבין המהגרים. יש גם הרבה שיתוף פעולה בין האזרחים הוותיקים למהגרים, והקולות חצויים לכאן ולכאן".
תגובות הציבור - מכאן ומכאן - באו לידי ביטוי למשל בצילומי סצנת מעצר של אחת הדמויות האפריקאיות בסרט. עוברים ושבים שצפו במרשק וחבריו "השוטרים" מובילים את החשוד (בגילומו של מייקל קקה) אל הניידת, הריעו להם על מעשיהם, בעוד שאחרים התנגדו. בכלל, נוכחות השחקנים במדים יצרה אשליה בקרב חלק מתושבי השכונה שמדובר בשוטרים אמיתיים. לא פעם פנו אליהם אנשים בבקשת עזרה, כשמנגד ברוב המקרים התלוננו על כך שהם חוסמים את הכביש.
בעוד שליהוקם של מרשק וקלדרון נעשה באופן שגרתי פחות או יותר, המשימה המסובכת יותר היתה ליהוקם של השחקנים האפריקאים והפיליפינים. קפלן מספר שתחילה נשקלה האפשרות לייבא שחקנים מארצות המוצא שלהם, אך לבסוף הוא יצא עם המלהקת בן שחר לסרוק את דרום תל אביב בחיפוש אחר מועמדים פוטנציאלים. הם חיפשו אחריהם ברחוב, בתור לבנק ובכנסיות.
את פמפס אודי שמעון מצאו באחת הכנסיות הניגריות כשהופיע בפני קהל. הוא הגיע לאודישן באיחור, כשהוא אוחז בטוסט ובשני מכשירי טלפון ניידים. הוא סירב לנתק את השיחות במהלך האודישן, ובכל זאת הכריזמה שהפגין שכנעה את קפלן שכדאי לצרפו לפרויקט. הרושם הראשוני שהשאיר אינטוסאפ הצעיר היה של "ערס פיליפיני מרעננה", אולם הוא כבש את הבמאי בקסמו והצדיק את הבחירה בו.
בין המשתתפים ב"מנפאואר" גם ותיקי איגוד העובדים האפריקאים בישראל, שהפסיק את פעילותו וחודש לרגל צילומי סצנה בסרט. בעקבות המפגש המחודש החליטו הנוכחים לדון מחדש בסוגיה שעמדה על הפרק בעלילה, וגם לחדש את פעילותם להמשך. "הושבנו אותם בתפקיד עצמם, ובעצם לאשרר החלטה שהם אישררו בעבר. זה היה מרגש", מספר קפלן, "המנהיגים האפריקאים אוהבים לדבר ולהתווכח אחד עם השני. הסצנה נשמעה ונראתה פחות או יותר אותו הדבר. כשסיימנו את צילומי הסצנה, המנהיגים החליטו בינם לבין עצמם להמשיך להיפגש, ולקיים את הישיבות".
"הרבה פעמים שואלים אם קולנוע יכול לשנות מציאות. זה לא חייב להיות שינוי גדול, אבל זה שינוי, זה משהו. הסרט נוגע ועושה משהו באנשים שבאים איתו במגע", הוא מסביר, ומודה: "אני מקווה שהצופה יצא מהסרט בתחושה של מועקה מהולה בתקווה. אני מקווה שהוא יביט על חייו באופן טיפה שונה, שהוא יכיר את ארצו ואת עצמו קצת יותר טוב, אבל בעיקר שהוא יחשוב".
עוד על ליהוקי השחקנים, הצילומים בדרום תל אביב ותגובות הקהל והסצנות שהתערבבו במציאות בשכונה - בכתבת הווידאו.