השקה: פולקסווגן פאסאט - בדרך לאודי
קונצרן הרכב הגרמני משיק דור חדש ושמיני במספר לפאסאט המשפחתית, אשר הפכה יוקרתית מבעבר וקרובה מאי פעם לאודי A4. נהגנו בה לראשונה בכבישי סרדיניה
- איפה נהגנו: סרדיניה, אטליה
- במה נהגנו: פולקסווגן פאסאט דור 8
- קטגוריה: משפחתיות גדולות
- מתחרות עיקריות: הונדה אקורד, מאזדה 6, פורד מונדיאו, פיז'ו 508
- מתי אצלנו: בסביבות מרס 2015
- מחיר משוער: החל מ-200 אלף שקל
בעד: עיצוב, תא נוסעים, חומרים
נגד: מנוע 1.4 עם תיבה רובוטית, תג-מחיר
מה חדש?
מה לא. הדור השמיני של הפאסאט מציע חוץ מעיצוב אטרקטיבי, גם שלל מערכות עזר מתקדמות: חלקן בטיחותיות שכבר למדו להעריך כמו בלימה אוטומטית בעת סכנה במהירות עירונית, דרך בקרת שיוט אדפטיבית וניהול תנועה אוטומטי בפקקים, ועד מערכות נוחות דוגמת זו שמסייעת בהחניית הקרוואן שלעולם כנראה לא יהיה לכם. אבל יש אירופאים שכן מחזיקים אחד.
היא מבוססת על הפלטפורמה המודולרית של הקונצרן הגרמני, מידותיה החיצוניות דומות לדגם היוצא (דור 7 בשבילכם) למעט צמיחה קלה ברוחב, אך בסיס הגלגלים גדל בלא פחות משמונה ס"מ (279 ס"מ) לטובת מרחב פנים משופר. בתחילת הדרך היא תוצע במרכב סדאן וסטיישן, שניהם עם תא מטען גדול מבעבר. היא קלה מהדגם היוצא בכמעט 100 ק"ג, בין היתר תודות למנועים חדשים וקטנים יותר, חומרים קלים ושיפורי תכנון. בהתאם, תשעה מנועים - כולל גרסת כלאיים - שיעמוד לרשות המשפחתית הגדולה יציעו תצרוכת דלק נמוכה בכ-20% מהחלש מכולם (120 כ"ס) ועוד החזק ביותר (280 כ"ס).
תא הנוסעים
סביבת הנהג והנוסעים בפאסאט החדשה תמיד היה מקום נעים לשהות בו, וכעת הוא עוד יותר. לוח המחוונים מרשים ואפקטיבי בגרסאות האנלוגית והדיגיטלית. זו האחרונה נחשפה בעבר באודי TT הנוכחית, וכוללת גם מסך מגע גדול ("12.3) ותצוגה עילית מול פני הנהג. המושבים מרגישים מצוין ומערכת השמע בה צויידו מכוניות ההשקה הרשימה מאד. כרגיל, חלקו הקדמי של התא מרשים עוד יותר, אך אם תתעקשו משום מה לשבת מאחור, תגלו מרווח ראש מצוין למרות הצללית הנמוכה. פולקסווגן תציע את הפאסאט בארבע רמות גימור.
מנועים ותיבות הילוכים
כמעט כרגיל בהשקות, המכונית הראשונה בה נהגנו צפויה ליהנות אצלנו מפופולאריות דומה לזו של פרארי קליפורניה: מנוע 1.4 ליטר (150 כ"ס, 25.5 קג"מ )בשילוב עם תיבת הילוכים ידנית, שלהפתעתי דווקא הרגיש דינמי דיו. המספרים - 8.4 שניות ל-100 קמ"ש, 220 קמ"ש מהירות מרבית. ה-1.4 עם תיבת DSG רובוטית כפולת-מצמד הרגיש מעט אנמי. אחרי הכל, מדובר במשפחתית גדולה ועמוסת כל טוב.
פולקסווגן תציע מעבר לאלה גם גרסת כלאיים שתשלב בין מנוע בנזין (1.4 ליטר מוגדש עם 156 כ"ס) למנוע חשמלי (109 כ"ס), עם טווח נסיעה חשמלי מוצהר של 50 ק"מ מרשימים. סיכויי הגעתה ארצה - קטנים. הספקי מנועי הטורבו-בנזין ינועו בין 125, 150, 180, 220 ל-280 כ"ס, ואילו הדיזלים יציעו 150, 190 או 240 כ"ס בהתאם לנפח.
נוחות ויכולת דינמית
הפאסאט, כאמור, היא מכונית נוחה. נוחה מספיק כדי להסתדר עם הכבישים הדי-ממוצעים באיכותם של סרדיניה, יעד ההשקה המועדף על פולקסווגן. יש להניח שגם כביש 1, כביש 6 ואפילו כביש 2 לא יאתגרו אותה יותר מדי. איך היא תהיה בעיר נאלץ לגלות כבר כאן. כצפוי, מבחינת שיכוך היא מציגה "אופי גרמני" קלאסי, שמשמעותו זווית גלגול עדינות יחסית, תחושה מוצקה ועבור נהגים מאד רגישים, אולי קצת נוקשות-יתר. יכולת דינמית? לא התאפשר לבדוק אותה באופן מקיף ומעמיק דיו, אבל ספק אם למי מרוכשיה יהיהו טענות בתחום זה.
סיכום
על קופסת הפלסטיק שבתוכה הדיסק עם תמונות הפאסאט החדשה מופיע טיזר טקסטואלי שנראה ככה: !P_ss_t. הטיזר הזה, משחק-אותיות שמדלג בין הדגם הוותיק ל"פססססט" העתיק, מסמל את השורה התחתונה של המכונית הזאת, שהשילה מעצמה חלק ניכר מסממני השמרנות הפולקסווגנית. בדרך היא גם הספיקה לצמצם משמעותית את הפער בינה למקבילה היוקרתית בקונצרן, אודי A4 הצפויה לקבל מחליפה חדשה תוך שנה. לפחות כרגע, ספק אם מישהו שאינו מכיר את לוגו היצרניות, ידע להבחין מי המשפחתית-עממית שמכרה עד היום 22 מיליון יחידות, ומי היוקרתית.
מצד שני, עם תג מחיר שמתחיל ב-200 אלף, הפאסאט כבר מזמן אינה משחקת בליגה בה מתחרות מאזדה 6 והונדה אקורד. עם מחיר שנמוך רק ב-10% מב.מ.וו סדרה 3 למשל, היא קרובה הרבה יותר לקטגוריית היוקרה בכל מקרה.
מנוע: נפח / סוג דלק | 1,399 סמ"ק / בנזין, מגדש |
הספק מרבי | 150 כ"ס ב-4,500 סל"ד |
מומנט מרבי | 25 קג"מ ב-1,500 סל"ד |
הנעה/תיבת הילוכים | קדמית/רובוטית, כפולת-מצמד, 7 הילוכים |
מרכב | ארבע דלתות |
אורך | 477 ס"מ |
רוחב | 183 ס"מ |
גובה | 145 ס"מ |
בסיס גלגלים | 279 ס"מ |
משקל | 1,287 ק"ג |
נפח תא מטען | 586 ליטר |
100-0 קמ"ש | 8.4 שניות |
מהירות מרבית | 220 קמ"ש |
תצרוכת דלק (ממוצע יצרן) | 20.4 ק"מ לליטר |
מחיר משוער | החל מ-200 אלף שקל |
הכתב היה אורח חברת פולקסווגן