סקודה פאביה בנהיגה ראשונה: שמרנות מתקדמת
הדור השלישי של סקודה פאביה לא מחדש בכל הנוגע לעיצוב, אבל מציע שיפור באיכות ובאבזור. נהגנו בו לראשונה
- איפה נהגנו: ליסבון, פורטוגל
- במה נהגנו: סקודה פאביה דור שלישי
- קטגוריה: סופר-מיני
- מתחרות עיקריות: אופל קורסה, טויוטה יאריס, יונדאי i20, פורד פיאסטה, פיז'ו 208
- מתי אצלנו: אפריל 2015
- מחיר משוער: החל מ-78 אלף שקל לידנית, החל מ-100 אלף שקל לרובוטית
- גלריית התמונות המלאה של סקודה פאביה החדשה
בעד: איכות, נוחות, עידון
נגד: רעש מנוע, היגוי
מה חדש?
כמעט הכל. סקודה פאביה החדשה מתבססת על פלטפורמת MQB העדכנית של פולקסווגן (גם אם עדיין לא באופן מלא), ומציעה יחידות כוח חדשות או מחודשות, משקל עצמי מופחת בעד 65 ק"ג, עיצוב חדש בחוץ ובפנים ושורה של שיפורים טכנולוגיים. בהם תוספות אבזור-מותרות שלא הוצע בעבר, כמו אפשרות שיקוף אפליקציות מטלפון נייד תואם על מסך מערכת המולטימדיה. היצע הדגמים בישראל צפוי להתבסס על גרסת ה-1.2 ליטר טורבו-בנזין (110 כ"ס) ותיבת שבעה הילוכים רובוטית כפולת-מצמד. הדגם הידני יציע כנראה גרסה מוחלשת של אותו מנוע (90 כ"ס).
תא הנוסעים
בעוד העיצוב החיצוני של הפאביה נותר כמעט זהה לעבר, בתא הנוסעים ניכר ניסיון להציע מעט שאר רוח. לכך מסייעים בין היתר חלקים שונים בתא שצבועים בגוון שונה - אם כי לא ברור אם אפשרות זו תגיע לישראל ומה יהיה מחירה. המרווח בתא הנוסעים אינו שונה מהותית. ברכי הנוסעים מאחור לא נהנות ממרווח נדיב במיוחד, וגם מלפנים אין תחושת מרחב. הנדסת האנוש בתא טובה, וכך גם איכות החומרים וההרכבה בחלק ניכר מהאזורים.
מנוע ותיבת הילוכים
הגרסה החשובה לישראל היא כמובן זו המצוידת במנוע 1.2 ליטר מוגדש עם תיבת ההילוכים רובוטית. מנוע הטורבו גמיש ובעל אופי רגוע ומרשים, ומקנה תחושת כוח טובה במיוחד בסל"ד נמוך. בידוד רעשי המנוע אינו מרשים במיוחד, ובאופן טבעי הוא הופך למטריד בסל"ד גבוה. שם גם מרגיש המנוע לא במיטבו. תיבת המצמד הכפול תפקדה היטב, אך מסלול נהיגה בינעירוני רגוע במיוחד - ללא נהיגה עירונית או מאמץ משמעותי - לא אפשרו התרשמות אמיתית מיחידת הכוח בכלל והתיבה בפרט.
בגרסה השנייה בה נהגנו, מנוע זהה בהספק מופחת (90 כ"ס) ותיבת הילוכים ידנית, הוצע מסלול נסיעה מאתגר יותר. המנוע מספק ביצועים נאותים ורמת עידון כללית מספקת. בורר ההילוכים היה מדויק ונוח לשימוש, והמצמד מדויק ונעים לתפעול.
נוחות ויכולת דינמית
כיול המתלים של הפאביה החדשה הרשים לטובה, הגם שכבישי פורטוגל לא הציבו את אותם אתגרים להם הורגלנו בישראל. הכיול רך יחסית, ויחד עם מושבים טובים - נוחים ותומכים - הציע חווית נסיעה טובה. היכולת הדינמית של הפאביה מרשימה, עם אחיזת כביש טובה ותחושה של מכונית גדולה מכפי שהיא בנהיגה זריזה. עם זאת, ההיגוי קל ומעט לא מדויק.
סיכום
סקודה פאביה החדשה דומה - מעט יותר מדי לטעמנו - לדור היוצא, לפחות בכל הנוגע לעיצוב החיצוני. שמרנות שלמדנו כבר לקבל ממותגי פולקסווגן אחרים, ולצערנו הגיעה גם למותג הצ'כי. ובכל זאת, עם חווית נהיגה נעימה, מעודנת ונוחה, נראה כי סקודה הפיחה בסופר-מיני שלה חיים חדשים, שיאפשרו לה להמשיך ולהוות שחקנית מרכזית בפלח השוק הפופולרי.
גרסה | 110 כ"ס רובוטית (מצמד כפול) | 90 כ"ס ידנית |
מנוע | 4 צילינדרים, 16 שס', טורבו | 4 צילינדרים, 16 שס', טורבו |
נפח / סוג דלק | 1.2 ליטר / בנזין | 1.2 ליטר / בנזין |
הספק מרבי | 110 כ"ס ב-4,600 סל"ד | 90 כ"ס ב-4,400 סל"ד |
מומנט מרבי | 17.8 קג"מ ב-1,400 סל"ד | 16.3 קג"מ ב-1,400 סל"ד |
הנעה / תיבת הילוכים | קדמית / רובוטית מצמד כפול, 7 הילוכים | קדמית / ידנית, 5 הילוכים |
מרכב | חמש דלתות, האצ'בק | חמש דלתות, האצ'בק |
אורך | 399 ס"מ | 399 ס"מ |
רוחב | 173 ס"מ | 173 ס"מ |
גובה | 147 ס"מ | 147 ס"מ |
בסיס גלגלים | 247 ס"מ | 247 ס"מ |
משקל | 1,154 ק"ג | 1,109 ק"ג |
נפח תא מטען | 330 ליטר | 330 ליטר |
100-0 קמ"ש | 9.4 שניות | 10.9 שניות |
מהירות מרבית | 196 קמ"ש | 182 קמ"ש |
תצרוכת דלק (ממוצע יצרן) | 21.3 ק"מ לליטר | 21.3 ק"מ לליטר |
פליטת CO2 (ממוצע יצרן) | 109 גרם לק"מ | 107 גרם לק"מ |
מחיר לגרסה שנבחנה | 100,000 שקל (הערכה) | 78,000 שקל (הערכה) |
כריות אוויר | 6 (קדמיות, צדיות, וילונות) | 6 (קדמיות, צדיות, וילונות) |
בקרת יציבות? | כן (לחצו כאן להסבר) | כן |
דירוג בטיחות | 5 כוכבים לפי Euro NCAP | 5 כוכבים |
- גלריית התמונות המלאה של סקודה פאביה החדשה
- הכתב היה אורח חברת סקודה