הושק מטוס הלביא: "יכולות וירטואליות, כמו ב-waze"
מטוסי הסקייהוק שעליהם התאמנו דורות של טייסים מפנים את מקומם ל-30 דגמי המטוס האיטלקי, שישמשו את חניכי בית הספר לטיסה של חיל האוויר. מפקד החיל אלוף אשל: "מדובר במטוס האימון הטוב ביותר בעולם"
מטוס אימון הקרב החדש של חיל האוויר הושק באופן רשמי בבסיס חצרים: מטוס הלביא החדש של חיל האוויר, המיועד לחניכי מגמת הקרב, נחנך היום (ה') בבית הספר לטיסה הסמוך לבאר שבע בטקס חגיגי שנערך בנוכחות מפקד חיל האוויר, שגריר איטליה בישראל ומנכ"ל יצרנית המטוס האיטלקי, איירמאקי.
המטוס נחת בבסיס לאחר שהמריא אתמול מדרום איטליה, ביצע נחיתת תדלוק ביוון והצטרף בכך לארבעת המטוסים שכבר פועלים בבית הספר לטיסה בחודשיים האחרונים ושהגיעו במהלך מבצע "צוק איתן". בסך הכול יגיעו בשנתיים הקרובות כ-30 מטוסי לביא, בעסקה משולבת בהיקף של שני מיליארד דולרים, ובתום תהליך קליטתם יחליפו את מטוסי העיט (סקייהוק) שעליהם התאמנו דורות של טייסי קרב משנות ה-60.
הלביא יהפוך למטוס האיטלקי השני בהיסטוריה שמשרת את חיל האוויר, אחרי המטוס הקל פיאג'ו ששימש את הטייסים הישראלים בשנות ה-70. המטוס החדש "ניצח" במכרז של מערכת הביטחון את מטוס האימון הדרום קוריאני, למרות שורה של תקריות בטיחות ובכללן התרסקות של דגם מקביל בשנתיים האחרונות.
בנוסף, הוא "סובל" ממיעוט של שעות טיסה בעולם בניגוד למטוסים אחרים שרכש חיל האוויר באופן בטוח יותר ושצברו ניסיון של יותר ממיליון שעות טיסה בצבאות זרים. כמו כן, בטייסת החדשה של הלביא נרשמה תקרית בטיחות כבר בשבועות הראשונים לאחר שהוקמה, כששניים מכלי טיס זה התקרבו זה לזה.
עד כה מכרו האיטלקים את המטוס לחיל האוויר של מדינתם ולזה של סינגפור. פרחי הטיס הראשונים שיתאמנו על הלביא מהקורס המתקדם יעשו זאת החל מסוף חודש ינואר, מאחר שבשלב זה הוא משמש ללמידת וחניכת המדריכים בבית הספר לטיסה. הלביא נקרא על שמו של פרויקט מטוס הקרב הישראלי, שייצורו הופסק בשנות ה-80 בעקבות לחץ שהפעילה ארצות הברית.
מפקד חיל האוויר אלוף אמיר אשל אמר בטקס היום כי מדובר במטוס האימון הטוב בעולם ושהוא יסייע לטייסי החיל להגיע לכל נקודה במזרח התיכון ולפעול בה. גורם בכיר בבית הספר לטיסה של חיל האוויר אמר כי "זה מטוס ההדרכה הכי נוח שראיתי בכל האספקטים האפשריים של הטיסה. בתא האחורי שבו יושב המדריך ניתן לשלוט לחלוטין על הטיסה ולחנוך תוך כדי את החניך".
היתרון המרכזי של מטוס האימון החדש, הנע על בסיס שני מטוסי סילון, הוא ביכולותיו הטכנולוגיות המתקדמות המאפשרות תרגילי קרב מורכבים בלי לירות או להטיל טילים ופצצות. "למטוס יש יכולות חימוש וירטואליות מדהימות עם עמדות לייזר, ואני מרגיש איתו באוויר כאילו אני טס על מטוס קרב חמוש לגמרי", סיפר קצין מחיל האוויר, "אין ללביא מכ"ם והוא מתבסס על דאטאבייס ותקשורת רשת מיוחדת שרואה את יתר הלביאים באוויר, מלבד מטוסים 'אדומים' שלנו שמדמים מטוסי אויב, שנעלמים עם תחילת התרגיל.
"היכולות הווירטואליות מאפשרות בתרגיל אמיתי לשגר טיל וירטואלי מחד ומאידך לקלוט איום של האויב ולשגר נורים משבשים, גם הם וירטואלים. בתרגיל במבנה עם מטוסים נוספים התמונה שמקבל הטייס על הצג בתא שלו נראית כמו אפליקציית waze".
הלביא צפוי לצמצם בעשרות אחוזים את כמות הגיחות והטיסות של חניך בקורס, בעיקר בשל הסימולטורים המתקדמים שנבנו לו על ידי חברת אלביט. "התאונה של המטוס האיטלקי נבעה מכשל טכני במערכת בקרת הטיסה והאיטלקים עצרו למשך כמה חודשים את הייצור לצורך בחינה ובדיקה שלה היינו שותפים של כל המערכות", אמר קצין בחיל בנוגע לחששות מבטיחות המטוס, "מהלך זה לא עיכב את מסירת
המטוסים לישראל".
מפקד בית הספר לטיסה, אלוף משנה ש', אמר כי "המטוס בטוח לחלוטין ועשינו על החברה האיטלקית עבודה מצוינת שמורגשת כבר כעת על ידי הצוותים".
מטוס הלביא דומה בתצורת תא הטייס שלו ל-F16I – הדגם הנפוץ כיום ממטוסי הקרב של חיל האוויר – ויספק הכשרה יעילה יותר לטייסי העתיד שיטיסו את מטוס החמקן F35 שיגיע בעוד כשנה וחצי. הלביא שוקל 6 טון, יכול לטוס 55 דקות במהירות מקסימלית של 1,255 קמ"ש, בגובה של עד 45 אלף רגל ולטווח של 1,890 ק"מ. גובהו 4.76 מטרים, אורכו 11.49 מטרים, ושטח כנפו 23.52 מטרים עם מוטת כנפיים של 9.7 מטרים. הוא מונע על ידי שני מנועי סילון מסוג האניוול.