מכונית מתקפלת? זה לא מדע בדיוני
מכונית שמתקפלת רגע לפני החנייה, רכב במשקל נוצה וגלגל שממציא מחדש את הגלגל. מה עוד מחכה לכם בתערוכת החדשנות שתשנה את מה שידעתם על תחבורה?
מאז הסוסיתא ועד ימינו הפכה לאומת הסטרטאפ והחדשנות, ורוח היזמות הזו לא פסחה גם על עולם התחבורה והרכב. בישראל פועלת כיום קהילה של אלפי יזמים, שמקדישים את חייהם לחיפוש דרכים לשפר את כלי הרכב שלנו, לייעל את התחבורה הציבורית, ולגרום לכך שבעוד שנים לא רבות כל כך - נוכל להתנייע בצורה חכמה והרבה פחות מזהמת.
- ערוץ תחבורה נקייה
את הסטארטאפים והיזמים הישראליים תוכלו לפגוש בשבוע הבא, בכנס החדשנות בתחבורה שייערך ב-3-4 בדצמבר ברחבת תיאטרון הבימה בתל אביב. התערוכה תתקיים כחלק מוועידת תחליפי הדלקים לתחבורה - Fuel Choices Summit, אירוע בינלאומי בן יומיים שבמהלכו חוקרים ובכירים מתעשיית הרכב העולמית יציירו את החזון שלהם בתחום התחבורה. התערוכה נערכת בשיתוף מנהלת תחליפי הדלקים לתחבורה במשרד ראש הממשלה, וקהילת היזמים אקומושן (EcoMotion). תוכלו למצוא בה, בין היתר, את המיזמים הבאים:
רכב גוזל מכם הרבה כסף ואופניים מקשים עליכם בנסיעות ארוכות ובשימוש בתחבורה הציבורית? מסתבר שיש פתרון ביניים, אותו מציגה חברת MUVe שתיקח חלק בתערוכת החדשנות בתחבורה של משרד ראש הממשלה. החברה מפתחת כלי התחבורה חשמלי בעל שלושה גלגלים המאפשר נסיעה בטוחה ושימוש בעת הצורך בתחבורה הציבורית. ברגע שתרצו לעלות לאוטובוס או לרכבת תוכלו לקפל את כלי התחבורה לתצורת מזוודת טרולי ופשוט לגרור אותו. הפיתרון הזה אפשרי גם אם אתם מעוניינים להכניס את הפיתוח הזה לתא המטען ברכב. הפיתרון שנחשב לפורץ דרך ונועד לסייע בהתנהלות בעיר צפופה, מוגן בפטנט.
כלי רכב במשקל נוצה
מה הדבר הקטן ביותר שאפשר להוסיף למנוע, גלגל ובטרייה כך שעדיין יהיה אפשר לנסוע בעזרתם - במגוון דרכים גדול ובצורה בטוחה? ייתכן והתשובה לכך היא ה"תלת". התלת הוא רכב חשמלי קטן וספורטיבי במשקל 18 ק"ג, בעל יכולות שטח ותמרון. יתרון משמעותי נוסף של כלי הרכב הוא עלותו הנמוכה שאמורה לשנות את שוק התחבורה.מאחורי המיזם הזה עומד אייל אלוני, מהנדס מכונות מפרדס חנה.
המכונית המתקפלת
מכונית מהווה את הסמל המוחלט לחופש, היא מעניקה לנו את היכולת לנהוג לאן שנחפוץ מתי שנחפוץ ועם מי שנרצה – כל עוד אנחנו לא נוהגים בעיר. חברה ישראלית פיתחה מכונית חדשה אשר אמורה להחזיר את תחושת החופש גם כאשר נוהגים בלב תל אביב. למכונית הקרויה ״סיטי טרנספורמר״ יש את אותם היתרונות כמו של כלי רכב רגיל: הרכב הוא בעל ארבעה גלגלים ושומר על בטיחות הנהג ועל בטיחות הולכי הרגל.
תוך כדי נהיגה הרכב תופס מסלול נהיגה בדומה לרכב רגיל, אך בזמן החנייה הרכב מתקפל ותופס מקום של אופנוע. הרכב מאפשר נסיעה בטוחה ונוחה ובנוסף נותן את היכולת ליהנות מהיתרונות של אופנוע ברגע שצריכים לחנות. יצרני ה״סיטי טרנספורמר״ מאמינים כי היא תשנה את הרגלי הנהיגה והחניה בעיר ובעקבות כך אולי גם את מרקם התנועה העירונית. ה״סיטי טרנספורמר״, פותחה בישראל על ידי: ד"ר אסף פורמוזה, ארז אברמוב וד"ר גדעון גולדויין.
להמציא את הגלגל
סופטוויל ממציאה את הגלגל מחדש בכך שהיא מציגה מערכת שיכוך סלקטיבית וסימטרית שנמצאת בתוך הגלגל. המערכת מאפשרת בלימת זעזועים אופטימלית בשילוב יעילות אנרגטית, ומקסום השליטה בתנועה.
כיום, הטכנולוגיה של סופטוויל מסייעת לנכים בכסא גלגלים לרדת במדרגות או לרדת מהמדרכה מבלי לגרום להם לפגיעה גופנית, על ידי מזעור הזעזוע בגלגלים בעת הירידה. הגלגל מכיל מנגנון פנימי שסופג את הזעזוע. החברה עושה לגלגל התאמות גם לאופניים, ועתידה להוציא את הגלגל לשוק בשנה הקרובה.
מתכת, חמצן וריאקציה כימית - אלו המרכיבים שעשויים לעמוד במרכז אחד השינויים המשמעותיים שיעברו על עולם הרכב. חברת פינרג'י פיתחה סוללות בטכנולוגיה חדשנית המאפשרת הפקת חשמל מהריאקציה הכימית בין מתכת לבין החמצן באוויר. למערכת האלומיניום-אוויר של פינרג'י יתרונות משמעותיים: קבולת אנרגיה גבוהה, זמן תדלוק קצר במקום טעינה ממושכת, מחזוריות חיים של אלפי שעות שימוש ללא פגיעה בביצועים, עלות מופחתת ואפשרות למיחזור מלא. החברה הדגימה את הטכנולוגיה ברכב חשמלי המשלב סוללה מסורתית ומערכת אנרגיית אלומיניום-אוויר שמאריכה את חיי הסוללה. הטכנולוגיה החדשנית מאפשרת לרכב חשמלי טווח נסיעה משמעותי ארוך מהקיים היום. חברת פינרג'י תציג בתערוכת החדשנות בתחבורה של משרד ראש הממשלה, מכונית ההדגמה שלה: רכב חשמלי המשלב סוללה מסורתית ומערכת אנרגיית אלומיניום-אוויר המשמשת כמאריכת טווח.
האירוע פתוח לקהל הרחב ללא תשלום, בתאריכים 3-4 בדצמבר ברחבת הבימה.