מה קורה באוויר? כיסי אוויר גרמו לפציעת 14 נוסעים והנחתת מטוס ביפן. צפו ברגעי האימה
מספר המקרים של סערות הגורמות לרעידות קשות במטוסים ולהנחתתם - בעלייה. חמישה מ-14 נוסעי "אמריקן איירליינס" פונו לבית החולים ביפן. רק לאחרונה קרה מקרה דומה בדרום אפריקה. החזאים: המצב באוויר רק יחמיר. צפו ברגעי החרדה
מטוס בואינג 777-200 של חברת אמריקן איירליינס שהמריא מסיאול בדרום קוריאה לכיוון דאלאס שבטקסס, כשעליו 240 נוסעים, הונחת אמש (ג') בנמל התעופה נריטה הסמוך לטוקיו ביפן. 14 נוסעים ואנשי צוות נפצעו כתוצאה מכיסי אוויר ותנאי מזג אוויר קשים ששררו במקום.
טיסה 280 של אמריקן איירליינס המריאה אתמול משדה התעופה אינצ'ון בסיאול, כשזמן קצר לאחר ההמראה הרעידה סופה קשה את המטוס ומיד גרמה לפציעת הנוסעים ואנשי הצוות. בשל כך אולץ הטייס כאמור לנחות בשדה של טוקיו, כאשר צוותים רפואיים נרחים כבר המתינו על הקרקע לאחר שהודעה על מצב הטיסה נמסרה להם בעודה באוויר.
הצוותים פינו ארבעה נוסעים ואיש צוות אחד לבתי חולים עם פציעות בדרגות בינוניות, ואילו הנוסעים שנפצעו קל קיבלו טיפול במקום. עם את, לא נשקפת סכנה לחייהם של איש מהנפגעים.
על פי הודעת דוברות אמריקן איירלינס, הטיסה לא תמריא שוב והנוסעים פוזרו לטיסות חלופיות. על פי דיווחים ביפן, מדובר בסופה חריגה באזור, ולדברי גורמי תעופה במדינה פורסמו אזהרות שלא לטוס באזור אתמול, אך טרם ברור אם אלה הגיעו אל צוות אמריקן איירליינס.
השמיים רועדים
שינויי מזג האוויר לא מחממים רק את תחתית האטמוספירה אלא גם מחוללים שינויים באוויר. הטמפרטורה ומהירות הרוח בגובה הטיסה משתנות, וזרמי הרוח נעשים חזקים יותר. "הדבר גורם לאטמוספירה להיות סוערת יותר ולטיסות להיות קופצניות יותר כתוצאה מכך", אמר ל-CNN המדען ד"ר פול וויליאמס, מומחה לענייני אטמוספירה, שחקר את הנושא.
"אי אפשר לומר שטיסה קופצנית ספציפית נגרמה בגלל שינויי מזג האוויר בעולם", הוא סייג את דבריו, "אבל בהחלט אפשר לומר ששינויי מזג האוויר בשנים אחרונות גורמים לריבוי הסערות והתנאים הקשים בגובה טיסה".
העניין נפוץ יתר ויותר. רק לאחרונה נפצעו כ-20 נוסעים בטיסה מיוהנסבורג להונג קונג, שניים מהם באורח קשה, כתוצאה מרעידות על סיפון מטוס של "סאות' אפריקן".
גם טייסים מעידים על סערות מרעידות-מטוסים יותר ויותר לאחרונה, וגם הטכנולוגיה המתריאה מפני תנאי מזג אוויר קשים - שמשתדרגת עם השנים - לא מצליחה לגמרי למנוע את המצב. הדבר נכון בעיקר כשמדובר ב"סערות אוויר נקי", כאלה שאינן מתרחשות בתוך עננים ואינן ניתנות לניטור.
ומה בעתיד? התחזיות לא אופטימיות. עד אמצע המאה, תנאי מזג האוויר הקשים עלולים להחמיר עוד יותר. החזאים האופטימיים טוענים שבאופן כללי החודשים הנוכחיים - מנובמבר ועד פברואר הם הקשים יותר לטיסה, ושהעניין ישתפר עם בוא האביב. הפסימיים טוענים כי מקרים כגון זה שאירע בטיסה 280 של אמריקן איירליינס, יוכפלו עד אמצע המאה. עם זאת, הטכנולוגיה שממשיכה להתפתח עשויה להצליח "לנצח את הסערות" ודווקא להפחית את מספר הנפגעים במקרים שכאלה.