סיטרואן C1 במבחן דרכים: חסכונית, קטנה, מבריקה
העירונית הקטנה של סיטרואן זוכה לעיצוב חדש, איכות משופרת ויותר אבזור, לצד תצרוכת דלק מצוינת. האם היא שייכת כעת לטובות שבקטגוריה?
- שנת השקה: 2014
- קטגוריה: מיני
- מתחרות לדוגמה: יונדאי i10, פולקסווגן אפ!, קיה פיקנטו, שברולט ספארק
- מחיר התחלתי: 67 אלף שקל
- מחיר לרכב המבחן: 67 אלף שקל
1. תא נוסעים ותפעול
סיטרואן ביצעה קפיצת מדרגה משמעותית בכל הנוגע לתא הנוסעים של ה-C1. הדור החדש שודרג מבחינת איכות החומרים, וכעת מציע תא מודרני שלא מקנה תחושה זולה ופשוטה כבעבר. לכך תורמת גם החלפת מערכת השמע הבסיסית בעבר, במערכת מולטימדיה חריגה לטובה בקטגוריה מבחינת תכונות ונוחות תפעול, כולל אפשרות לשיקוף הטלפון הנייד על המסך. יש לציין בהקשר זה כי המערכת סובלת עדיין מתמיכה במספר מכשירים מצומצם, אך ביבואנית מבטיחים עדכון בקרוב.
הנדסת האנוש טובה מאוד - למעט מיקום לא נוח של מתגי מחשב הדרך. תנוחת הנהיגה אינה מושלמת, בעיקר מכיוון שההגה ניתן לכיוון רק לגובה. למרות השיפור באיכות, ה-C1 עדיין סובלת מחסכנות במקומות מסוימים, למשל חלונות אחוריים שנפתחים רק לחרך צר כלפי חוץ, ופתח מיזוג מרכזי עילי שאינו מתכוונן.
מידותיה של ה-C1 עדיין מהקטנות בקטגוריה, ועובדה זו מתבטאת בתא נוסעים צפוף יחסית, בעיקר ליושבים מאחור. שני נוסעים ממוצעי גובה יוכלו לשבת מאחורי נהג ונוסע ממוצעים, אך לא הרבה יותר מכך. גם תא המטען קטנטן, ובעיקר לא נוח לשימוש בגלל מבנה הדלת (למעשה רק החלון האחורי נפתח) וסף הטענה גבוה.
2. נוחות נסיעה ונהיגה
גם בסעיף זה, ה-C1 החדשה מציגה שיפור מוחשי מבעבר. בעיקר בולט שיפור בבידוד רעשי כביש ורוח במהירות גבוהה, אם כי בעיר ותחת עומס רעשי המנוע עדיין חזקים מהרצוי. כיול המתלים שופר, וה-C1 מציעה כעת נוחות נסיעה טובה מאוד בעיר, וטובה למדי בנסיעה בינעירונית - שם נטייה לקופצנות מעייפת בנסיעות ארוכות. מושב הנהג נוח ומציע תמיכה סבירה לגב. המידות הזעירות שפוגמות במרווח, משלמות דיווידנדים בנוחות הנהיגה העירונית - ה-C1 מציעה ראות ורדיוס סיבוב טובים, היגוי קל ומדויק וכושר תמרון מרשים באזורים צפופים.
3. מנוע ותיבת הילוכים
ה-C1 אותה בחנו צוידה במנוע שלושה צילינדרים בנפח 1.0 ליטר, עם 69 כ"ס ו-9.7 קג"מ ב-4,800 סל"ד, ותיבת חמישה הילוכים ידנית. המנוע רועש ביציאה מהמקום ותפעול המצמד אינו מהנוחים. יחידת הכוח גם חובבת סל"ד גבוה, ומעניקה תחושה מעט חלשה אם לא דוחקים בה. עם זאת, הביצועים בסך הכל יותר מתחרותיים לקטגוריה - בעיקר תודות למשקל עצמי נמוך. במהירויות ביניים ה-C1 זריזה למדי, אז גם תפעול המצמד ובורר ההילוכים נוח יותר.
תצרוכת הדלק שרשמה ה-C1 במסלול המבחן הרגיל שלנו, מעט יותר מ-300 ק"מ של נהיגה מעורבת, הייתה לא פחות ממרשימה: 20.8 ק"מ לליטר, נמוך ב-15% בלבד מנתון המעבדה (24.4 ק"מ לליטר). וכן, מדובר באחד הנתונים הטובים ביותר שהושגו במבחן דרכים בערוץ הרכב, לבטח לרכב ללא הנעת כלאיים.
4. התנהגות ואבזור בטיחות
יכולת דינמית גבוהה היתה נקודת אור בדור הקודם של ה-C1, והדגם החדש לא נופל מהמוחלף. ביחס לקטגוריה, המכונית הקטנה מציעה עדיין היגוי בעל משקל טוב ודיוק מרשים, אחיזת הכביש גבוהה ונטיית המרכב לרכון בפניות ("זווית גלגול") נמוכה. בסך הכל מתקבלת מכונית שמקנה לנהג תחושת בטחון בנהיגה בינעירונית. כושר הבלימה אף הוא מרשים, עם יציבות גבוהה גם תחת בלימה בסיבוב ועמידות גבוהה של הבלמים לעומס.
רכב המבחן צויד בשש כריות אוויר ובבקרת יציבות אלקטרונית. במבחן הבטיחות של Euro NCAP זכה לציון ארבעה כוכבים עם ניקוד גבוה (הכוכב החמישי נשלל בגלל תקן הדירוג החדש למערכות בטיחות אלקטרוניות).
תוצאות המבחן תקפות לסיטרואן C1, פיז'ו 108 וטויוטה אייגו (2014 ואילך)
5. אבזור ומחיר
תג המחיר של ה-C1 ממקם אותה מעל הממוצע בקטגוריית המיני הידניות. בתמורה ל-67 אלף שקלים, תקבלו חלונות חשמל קדמיים, מראות חשמליות, מערכת מולטימדיה עם אפשרות לשיקוף טלפון נייד, חיבורי USB ו-AUX, קישור בלוטות', תפעול מההגה, מערכת לסיוע בזינוק בעלייה ושני עוגני איזופיקס בספסל האחורי. בסך הכל, האבזור עומד בציפיות המחיר ואף מעט גבוה, אך בקטגוריה רגישה לכל שקל בה חלק מהמתחרות כבר זולות מ-60 אלף שקלים, התמורה בסעיף זה ממוצעת בלבד.
ציון כולל וסיכום
+ תצרוכת דלק, יכולת דינמית, נוחות נסיעה
- מרווח, מחיר
ולבסוף: סיטרואן C1 החדשה ביצעה זינוק מרשים באיכות ואבזור. לפני רכישה כדאי לשים לב לסוגיית המרחב לנוסעים ולמחיר, אך תודות לתצרוכת דלק מרשימה ויכולת דינמית גבוהה, היא מסוגלת כעת להתחרות על תואר הטובה בקטגוריית מכוניות המיני הזולות.
מנוע | 3 צילינדרים, 12 שסתומים |
נפח / סוג דלק | 998 סמ"ק / בנזין |
הספק מרבי | 69 כ"ס ב-6,000 סל"ד |
מומנט מרבי | 9.7 קג"מ ב-4,800 סל"ד |
הנעה / תיבת הילוכים | קדמית / ידנית, חמישה הילוכים |
מרכב / מספר מושבים | חמש דלתות, האצ'בק / ארבעה |
אורך | 347 ס"מ |
רוחב | 161.5 ס"מ |
גובה | 146 ס"מ |
בסיס גלגלים | 234 ס"מ |
משקל | 840 ק"ג |
נפח תא מטען | 196 ליטר |
100-0 קמ"ש | 14.3 שניות |
מהירות מרבית | 155 קמ"ש |
תצרוכת דלק (ממוצע יצרן) | 24.4 ק"מ לליטר |
תצרוכת דלק (ממוצע מבחן) | 20.8 ק"מ לליטר |
פליטת פחמן דו-חמצני | 95 גרם לק"מ |
מחיר לגרסה שנבחנה | 67 אלף שקל |
אחריות | 5 שנים |
כריות אוויר | 6 (קדמיות, צדיות, וילונות) |
בקרת יציבות? | כן (לחצו כאן להסבר) |
דירוג בטיחות | 4 כוכבים לפי Euro NCAP |