דמעות של שמחה ועצב - דקאר 2015 הסתיים
את קו הסיום של מירוץ השטח הקשה בעולם, הצליחו רק מחצית המשתתפים לחצות בנסיעה. קבלו את הסיפור מאחורי אחד המירוצים המותחים והמפתיעים בהיסטוריה העשירה של הדקאר
אחרי שבועיים של מרתון מתמשך, במהלכו חלפו משתתפיו על-פני כ-9,000 ק"מ בתנאי שטח קשים ומשתנים, הסתיים הדקאר של 2015. חציית הרי האנדים, התמודדות עם דיונות החול של צפון צ'ילה ומדבר המלח בדרום בוליביה, טמפרטורות שנעו בין מינוס 5 לפלוס 40 מעלות, בגבהים שנשקו לחמישה ק"מ מעל פני הים. לא מפתיע היה לגלות כי רק מחצית מ-400 המזנקים למירוץ לפני כשבועיים, הצליחו לסיים אותו בנסיעה וחצו את קו הסיום בבואנוס איירס. קבלו את אחד הדקארים הקשים, המותחים ובעיקר המפתיעים ורבי התהפוכות בהיסטוריה האדירה של האירוע.
- לכתבות ספורט מוטורי נוספות - מגזין שטח
נהגים קדימה
קטגוריית המכוניות תיזכר השנה כזו בה נפלו גיבורים. קרלוס סיינז התהפך ופרש, סיריל דספרה התקשה לספק את הסחורה וסטפן פטרהנסל, מי שאמור היה לנסות ולהתמודד על הניצחון, סיים רק במקום ה-11 שהצליח לצמצם פערים לקראת סיום. הנהג והרוכב יוצא הדופן מצא בכל זאת נקודת אור. "במהלך השבועיים האלה אספנו הרבה מידע על התנהגות המכונית ובחודשים הקרובים ננתח אותו ונבוא מוכנים הרבה יותר בשנה הבאה".
גם עבור נאני רומה, מנצח שנה שעברה, לא מדובר היה באירוע משמח במיוחד. לאחר בעיה במשאבת השמן כבר ביום המרוץ הראשון הפך רומה לרכב סיוע מהיר עבור חבריו בקבוצת "מיני X-raid". אלא שבניסיון להחזיר לעצמו מעט כבוד פתח רומה מבערים ובקטע ה-10 התהפך ופרש סופית.
אבל היו גם סיפורים מעודדים יותר. למשל זה של יזיד אל-ראג'י, הפתעת המירוץ. נהג הראלי הסעודי שהשתתף לראשונה בדקאר התברג למקום השלישי במרחק של כ-20 דקות מהמוביל, עם סיכויים ריאלים לזכות. לאחר שניצח את קטע הדירוג ה-8 גם מצא מספיק ביטחון כדי להצהיר כי "המירוץ הזה קל מידי. אני מגיע ממדינה מדברית, יש לי שליטה טובה ברכב ואני חושב שאני יכול לנצח". שלושה ימים מאוחר יותר הוא פרש עם בעיית חשמל בקטע קישור שאינו דורש כל היכרות עם תוואי מדברי. מי שנהנה מפרישתו של הסעודי הוא כריסטוף הולוצי'ץ, בעבר חבר פרלמנט באיחוד האירופאי, שסיים שלישי בפעם העשירית בה הוא לוקח חלק במירוץ.
הקרב על הניצחון התנהל בין ג'ינל דה-וויליה בטויוטה לנאסר אל-עטייה במיני. הדרום אפריקאי ניסה לקצר דרך בקטע הדירוג התשיעי, אך המהלך גרם לו לאבד זמן יקר ולפער לצמוח ליותר מ-20 דקות. אל-עטייה שהוביל את המירוץ מקטע הדירוג השני וניצח בחמישה קטעים מיוחדים בסך הכל, ניצח לבסוף ללא בעיות מיוחדות. "הגעתי מוכן ומחוזק מבחינה פיזית ונפשית. יום אחרי יום הצלחנו לשמור על ההובלה ולשלוט במירוץ. זו תחושה פנטסטית לסיים ככה. עכשיו אני רוצה לנצח אפילו יותר" אמר בסיום.
האוחזים בכידון
גיבור המירוץ השנה הוא ללא ספק חואן ברדה, הרוכב הראשי בקבוצת הונדה. זו פעם חמישית בה הוא משתתף בדקאר, ולפחות במחצית הראשונה של המירוץ נראה שהפעם הוא עשוי לנצח, ולנפץ לראשונה זה 13 שנים את הדומיננטיות של ק.ט.מ. אבל המחצית השנייה של המירוץ הייתה פחות מבריקה. זה התחיל עם שבר בכידון כתוצאה מנפילה באמצע קטע הדירוג השביעי, והמשיך עם כשל מנוע סופני בקטע הדירוג במדבר המלח הגדול בעולם, סלאר דה אויוני שבדרום בוליביה. ג'רמיה ישראל, רוכב נוסף בקבוצת הונדה, סייע לו להגיע לקו הסיום, אבל הזמן הרב שאיבד דרדר אותו למקום ה-24 והוציא אותו מהקרב על ההובלה.
גם מארק קומה עם הק.ט.מ ציין כי "זה היה יום של קצה גבול היכולת", אבל אצלו לא התגלו בעיות והוא עבר להוביל, בפעם הראשונה מתחילת המירוץ. פאולו גונזלבס הפורטוגאלי, רוכב הסיוע של ברדה שאמור היה לעזור לו במקרה של תקלה, מצא עצמו כיחיד שמסוגל לאיים על קומה. אלא שגם המנוע של גונזלבס שבק והחלפתו הוסיפה 17 דקות עונשין שסיימו מעשית את האיום על הניצחון של קומה.
גונזלבס סיים לבסוף שני בפעם התשעית בה הוא משתתף בדקאר, וקבע את ההישג הטוב ביותר עבור הונדה ב-25 השנים האחרונות. מארק קומה יחזור הביתה בפעם החמישית בקריירה עם גביע המקום הראשון מהדקאר, מספר זהה למתחרה הגדול בעבר סיריל דספרה, ורק אחד פחות ממחזיק השיא בקטגורית האופנועים, סטפן פטרהנסל.
טובי פרייס, ה"רוקי" מאוסטרליה, סיים את המירוץ במקום השלישי בניסיונו הראשון באירוע המפרך, הישג שרק מעטים בהיסטוריה של המירוץ הצליחו. "תמיד ידעתי שזה הולך להיות קשה, אבל עד שאתה לא מתחיל את המירוץ אין לך מושג עד כמה. אין מילים שיכולות לתאר את התחושה של להיות כאן בקו הסיום ועוד במקום השלישי. זה פשוט מדהים,, אמר בקו הסיום.
אחרונה הראויה לציון בין הדו-גלגליים היא ליאה צאנז, רוכבת קבוצת הונדה שסיימה את המירוץ במקום התשיעי, קובעת בכך את המיקום הגבוה ביותר אליו הגיע אישה בקטגוריה הקשוחה ביותר בדקאר.
המשאיות
אלס לופריס מקבוצת מאן היה היחיד שאיים על ההגמוניה של קבוצת קמאז הרוסית מהמקום השלישי, אבל בקטע הדירוג ה-6 בדיונות של צפון צ'ילה הוא נתקע באמבטיית חול, והחילוץ שארך זמן רב דרדר אותו מחוץ לפודיום. על הניצחון התחרו ללא כל הוראות קבוצתיות אדוארד ניקולייב ואייראט מרדיאב מקמאז.
ניקולייב הוביל בתחילה, אבל בקטע הדירוג ה-7 שבק מגדש הטורבו ועיכב אותו זמן רב. בחמשת קטעי הדירוג הבאים ניסה לצמצם פערים אך ללא הועיל. לבסוף הוא הסתפק במקום השני בפער של 13 דקות בלבד ממרדיאב, הצעיר מבין שלושת נהגי הקבוצה (חגג בינואר האחרון 28 חורפים) שקטף ניצחון ראשון בדקאר. אנדרי קרגינוב סוגר פודיום מושלם לארמדה הכחולה עם המקום השלישי.
סייע בהכנת הכתבה: רני דקל