קיה ספורטאז' 1.6 במבחן: שובר את השוק
יבואנית קיה החליטה להתחיל בשיווק גרסה מוזלת (מאוד) וחלשה (במעט) של הספורטאז' הפופולרי והמצליח, ותפסה את המתחרים לא מוכנים. התוצאה: רכב הפנאי הקומפקטי המשתלם בישראל
- שנת השקה: 2010 (מתיחת פנים קלה ב-2013)
- קטגוריה: רכבי פנאי קומפקטים
- מתחרים עיקריים: יונדאי ix35, מאזדה CX-5, ניסאן קאשקאי
- מחיר התחלתי: 135 אלף שקל
- מחיר לרכב המבחן: 135 אלף שקל
1. תא נוסעים ותפעול
קיה מבטיחה כי גרסת ה-1.6 ליטר זהה לדגם ה-2.0 ליטר אותו בחנו לאחרונה, למעט המנוע כמובן והסרתה של בקרת השיוט מרשימת האבזור. תא הנוסעים אכן זהה, והמשמעות היא שימוש בחומרים איכותיים ורמת והרכבה טובה המיישרת קו עם דגמי פנאי יקרים משמעותית, ובוודאי עדיפה על מתחריו מבחינת מחיר - רכבי פנאי קטנים יותר ואיכותיים פחות.
הנדסת האנוש לעומת זאת סבירה בלבד. מיקום המתגים השונים אינו מוצלח לעיתים, למשל מתגי מענה לשיחת טלפון בתחתית ההגה ומתגי מחשב דרך בצד לוח המחוונים. ברכב ההדגמה הייתה מערכת שמע (מקורית), במקום מערכת מולטימדיה (לא מקורית) ב-2.0 ליטר. אך זו האחרונה מוצעת ללקוחות פרטיים ללא תוספת תשלום. המרווח בתא הנוסעים מספק גם לחמישה, ותא המטען מכובד - הן מבחינת נפח והן מבחינת נוחות הטענה.
2. נוחות נסיעה ונהיגה
נוחות הנסיעה שמציע הספורטאז' אינה מרשימה, במיוחד בעיר שם הרכב נוקשה ונוטה לקפץ בחוסר עידון. ככל שהמהירות עולה הנוחות משתפרת, ונסיעות ארוכות עוברות באופן סביר. בסך הכל, מדובר בנוחות ממוצעת לקטגוריה, שנפגעת מעט ממושב נהג לא אידאלי.
כושר התמרון העירוני של הספורטאז' מספק מכל הבחינות: ראות החוצה לכל הכיוונים (אם כי החלון האחורי מעט צר וגבוה), רדיוס סיבוב וקלות תפעול ההיגוי. בידוד הרעשים סביר בלבד - יש לא מעט רעשי רוח וכביש, ותחת עומס המנוע נשמע היטב.
3. מנוע ותיבת הילוכים
סימן השאלה הגדול בגרסה החדשה, הוא כמובן כיצד יתפקד רכב פנאי קומפקטי עם מנוע 1.6 ליטר ו-133 כ"ס "בלבד". התשובה לכך פשוטה: הוא יתפקד היטב. מנוע ה-1.6 אמנם לא חזק במיוחד, אך בהחלט צפוי ךהספיק עבור שימוש משפחתי סביר. הנפח הצנוע יותר ידרוש מכם לדחוק במנוע יותר מהנדרש בגרסת ה-2.0 ליטר, וכתוצאה מכך הוא גם ירעיש יותר. תיבת שישה הילוכים אוטומטית מהירה למדי וחלקה ומסייעת כך לנצל את הכוח היטב, אך נוטה להעלות להילוך גבוה מוקדם כדי לחסוך בדלק. זה יעזור לשמור על תא נוסעים שקט יותר, אבל יאלץ להוריד הילוך ("קיק דאון") לעיתים תכופות. תצרוכת הדלק במסלול מבחן רגוע הייתה סבירה - 9.9 ק"מ לליטר, נמוך ב-13% מנתון המעבדה של קיה (11.4 ק"מ לליטר).
4. התנהגות ואבזור בטיחות
כמו בדגם ה-2.0 ליטר, גם כאן ויתרו מתכנני הספורטאז' על השקעה ביכולת דינמית גבוהה. מתלי רכב הפנאי הקומפקטי מתמודדים עם העברות משקל (פניות, בלימות והאצות) באופן סביר, ולא הרבה מעבר לכך. היגוי בעל תגבור לא-אחיד פוגם מעט בתחושת הבטחון ואחיזת הכביש מספקת בשימוש רגיל - גם אם לא מעבר לכך. כושר הבלימה וההיזון החוזר מדוושת הבלם סבירים ומספקים.
רכב המבחן צויד בשש כריות אוויר ובקרת יציבות אלקטרונית. במבחן הבטיחות של Euro NCAP דורג הספורטאז' בציון חמישה כוכבים המרבי.
5. אבזור ומחיר
קיה הובילה בעבר את הקטגוריה עם הספורטאז', אך נאלצה עם השנים להרים ידיים מול מתחרים שהציעו חבילות טובות ואטרקטיביות יותר. מה עושים? שוק הרכב המקומי מגיב הכי טוב להוזלות וחבילות אטרקטיביות. וזה בדיוק מה שעשתה היבואנית, טלקאר. תמורת 135 אלף שקלים - המחיר הנמוך ביותר לרכב פנאי קומפקטי-אוטומטי - תקבלו את הספורטאז' המוכר (והיקר ב-15 אלף שקלים) מינוס 400 סמ"ק במנוע. כולל מערכת שמע עם שליטה מההגה, חיבורי בלוטות' ו-USB, חישוקים קלים וחיישן גשם. יש אמנם מאובזרים (ויקרים משמעותית) ממנו בקטגוריה , אך הספורטאז' מציע ללא ספק את החבילה האטרקטיבית מכולם, ובתקופת הקרובה מבטיחה היבואנית להוסיף לכל קונה פרטי מערכת מולטימדיה בהתקנה מקומית ותוספות אחרות.
ציון כולל וסיכום
+ מחיר חסר תחרות, אבזור, מרווח
- תצרוכת דלק, נוחות
ולבסוף: נתחיל מהסוף: גרסתו המוזלת של קיה ספורטאז' מציעה את החבילה האטרקטיבית ביותר - ובפער גדול - בפלח הפנאי הקומפקטי, אך לא רק. רכב הפנאי הזה מהווה אלטרנטיבה מצוינת (וזולה לעיתים) למשפחתיות קומפקטיות, במיוחד בגרסאות סטיישן נדיבות נפח מטען. "על הדרך" הוא מחסל את "בועת המחיר" של רכבי הפנאי מסוגו, והופך את רכבי הפנאי הקטנים ממנו (ושמחירם אינו זול משמעותית) לפחות אטרקטיביים מאי פעם. במבחן התוצאה, הציון שקיבל בחלק מהסעיפים הושפע לטובה מהמחיר הזול.
המשמעות היא כי אם אתם מעוניינים ברכב פנאי לשימוש משפחתי במחיר הגיוני (יחסית לשוק המקומי), הספורטאז' הוא הרכב עבורכם. יש נוחים ומאובזרים ממנו, יש גם מהירים ומהנים יותר לנהיגה. אבל בכל אחד ואחד מהמקרים תיאלצו לשלם הרבה יותר כסף - לטעמנו הרבה יותר מדי. כל שנותר לנו לקוות הוא שהיבואנים המתחרים ירימו את הכפפה, וימצאו דרך הולמת להתמודד עם טלקאר. עד שיעשו כך, הספורטאז' 1.6 ליטר הוא רכב הפנאי הקומפקטי המומלץ על-ידי ynet, ובפער גדול.
מנוע | ארבעה צילינדרים, 16 שסתומים |
נפח / סוג דלק | 1.6 ליטר / בנזין |
הספק מרבי | 133 כ"ס ב-6,300 סל"ד |
מומנט מרבי | 16.5 קג"מ ב-4,850 סל"ד |
הנעה / תיבת הילוכים | קדמית / אוטומטית, שישה הילוכים |
מרכב / מספר מושבים | חמש דלתות, האצ'בק / חמישה |
אורך | 444 ס"מ |
רוחב | 185.5 ס"מ |
גובה | 163 ס"מ |
בסיס גלגלים | 264 ס"מ |
משקל | 1,397 ק"ג |
נפח תא מטען | 564 ליטר |
100-0 קמ"ש | 11.1 שניות |
מהירות מרבית | 178 קמ"ש |
תצרוכת דלק (ממוצע יצרן) | 11.4 ק"מ לליטר |
תצרוכת דלק (ממוצע מבחן) | 9.9 ק"מ לליטר |
פליטת פחמן דו-חמצני | 205 גרם לק"מ |
קבוצת מיסוי ירוק | 15 |
מחיר לגרסה שנבחנה | 135,000 שקל |
אחריות | 36 חודשים |
כריות אוויר | 6 (קדמיות, צדיות, וילונות) |
בקרת יציבות? | כן (לחצו כאן להסבר) |
דירוג בטיחות | 5 כוכבים לפי Euro NCAP |