גברים מהר, נשים מסיני
נשים מקבלות את התורה מתוך הבנת תפקידן, הבנת האחריות שלהן על הבית. ההשפעה שלהן יוצאת מהבית פנימה - כלפי חוץ. והגברים? בעבודת התורה אחרת לגמרי. נשים מקבלות תורה באמירה רכה, וגברים - בהיגד קשה. אבל עבודת התורה הגברית והנשית מתחברות
על פניו, מתקבל הרושם כאילו התורה מדברת רק לגברים, והאישה היא אך כוח עזר. פרשת השבוע יתרו עוסקת במעמד הגדול ביותר בתולדות עם ישראל - מתן תורה בהר סיני. באופן מפתיע, התורה ניתנה לנשים לפני שהיא ניתנה לגברים, וכפי שכתוב: "כה תאמר לבנות יעקב ותגיד לבני ישראל".
לנשים התורה ניתנה ב"כה תאמר" - אמירה רכה, מתחשבת, פונה באופן אישי. "בית יעקב" זה הבית, זה המעוז, זה המקום הכי בטוח וטבעי של האישה. ואילו הגברים הם אלה שצריך להגיד להם את הדברים; הגדה קשה, כמו הגידים שבגוף שהם קשים. צריך להגיד להם את זה באופן בלתי מתפשר.
עבודת התורה הנשית
נשים מקבלות את התורה מתוך הבנת תפקידן, הבנת האחריות שלהן על הבית. ההשפעה שלהן יוצאת מהבית-פנימה – כלפי חוץ. מהילדים שלהן, מחינוכן, מהאכפתיות והדאגה לכל הפרטים הקטנים, מהאמירה הרכה, מהדבר האישי. זאת עבודת התורה של הנשים.
והגברים? עבודה אחרת לגמרי. הדברים האלה יכולים להתממש ולהתקיים רק אם נשים וגברים יעשו את עבודתם בהרמוניה. שתי השיטות השונות של עבודת התורה הגברית והנשית אינן בהכרח שתי גישות שונות. זה חיבור של העבודה הזאת.
הנשים קיבלו את התורה לפני הגברים כי הן נמצאות שם בבסיס. הן מאירות את הבית פנימה, ורק בדרך שהן מובילות, מנהיגות ומשפיעות את אורח החיים היהודי בביתן - הן יכולות לקבל את התורה, שהיא בעצם ספר הוראות.
פורסם לראשונה 06/02/2015 10:29
מירי שניאורסון
מומלצים