אם אסור לעשן, למה יש מאפרות במטוסים?
כבר כמעט 20 שנה אסור לעשן במטוסים. מעל לכל מושב במטוס ישנו שלט האוסר על כך. בסרטוני הבטיחות בטיסות מזהירים אותנו שהשירותים מצוידים בגלאי עשן. אז למה עדיין יש מאפרות בתאים? התשובה מפתיעה
"האיסור על עישון בטיסות אל על יגרום להפסד של 1.9 מיליון דולר בשלושת קווי החברה המרכזיים ללונדון, פריז וניו יורק". כך עלה מסקר שערכה חברת התעופה הישראלית בחודשים נובמבר-דצמבר 1995. פחות משנתיים אחרי הסקר, יישרה קו אל על עם חברות התעופה הגדולות האחרות, וחוק איסור העישון בטיסות החברה נכנס לתוקף.
כמעט 20 שנה אחרי, קשה לזכור את הימים בהם עוד עישנו בירכתי המטוסים. סיפור תפיסתה של אשת העסקים ענבל אור שנחשדה כי עישנה בטיסת אל על מרומא לתל-אביב בדצמבר 2014, רק מחזק את היותו של ההרגל הלא בריא הזה כל כך חריג בנוף התעופתי.
ובכל זאת, בטיסות אל על - כמו גם בחברות רבות אחרות בעולם, תוכלו עדיין למצוא מאפרות - לפעמים אפילו בחלק ממשענות היד, אבל בעיקר בתאי השירותים. זאת, בזמן שבסרטוני הבטיחות של חלק מהחברות מצוין במפורש שבתאים מותקנים גלאי עשן, ואיסור העישון במטוס מודגש מעל לכל מושב ומושב. אז אם לא מדובר במטוסים בני 20+ שנים, מה השתבש כאן?
התשובה מפתיעה ומגיעה ממקום לא צפוי. תקנות מינהל התעופה האמריקני (FAA) כוללות רשימה בשם MMEL, שהיא רשימת הציוד המינימאלי בה מחויב כל מטוס שעולה לאוויר. באופן מסורתי, חברות התעופה הבינלאומיות ורשויות התעופה המקומיות של מרבית מדינות העולם המערבי מיישרות קו עם מינהל התעופה האמריקני. רשימת הציוד המינימאלי, שבאופן מפתיע עודכנה לאחרונה ב-16 בדצמבר 2012, כוללת גם מאפרות בכל תא שירותים במטוס.
למה זה קורה, אם העישון במטוסים הוא נחלת המילניום הקודם? את ההסבר ברישומי מינהל התעופה האמריקני אפשר למצוא במרומז בספר תקנות המינהל. התשובה היא כי למרות האיסור המוחלט לעשן בטיסות, אם נוסע בכל זאת יעשן בתא השירותים, עדיף שיכבה את הסיגריה במאפרת המתכת. שם, מרבית הסיכויים שהאש לא תתערבב במרבית החומרים האחרים במטוס, לרבות ניירות טואלט בתאי השירותים, ובכך תפחת הסכנה לשריפה במטוס.
החוקים הללו, כמו רבים אחרים מחוקי התעופה, נכתבו בדם. ב-11 ביולי 1973 נהרגו 123 נוסעים בטיסה מס' 820 של חברת ואריג הברזילאית מריו דה ז'נירו לפריז. המטוס נתמלא עשן לאחר שסיגריה בוערת נזרקה לפח האשפה בשירותים. הנוסעים ניסו לעבור אל חלקו הקדמי של המטוס בזמן שהטייס נחת נחיתת חירום. נוסע אחד בלבד שרד את התקרית בזמן שכל היתר נחנקו למוות. צוות המטוס שנכנס אל תא הטייס, ניצל. מאותו יום הוחלט במינהל התעופה האמריקני להציב מאפרות ולא להסירן, למרות האיסור החמור על עישון בטיסה.
תזכורת: מה יעשו לכם אם תעשנו במטוס?
סעיף 10(3)(ב) לחוק הטיס הישראלי 1927 אומר כי "שום אדם לא יעשן באווירון, פרט אם העישון מותר עפ"י המודעה או במידה שהוא מותר על פיה. שום מודעה שהוצגה באווירון לצורך ההוראות דלעיל שבפיסקה זו לא תציין כי העישון בו מותר, פרט אם העישון בו מותר עפ"י תעודת כושר הטיסה של האווירון או עפ"י רשיון בכתב מאת שר התחבורה או עד למידה שהוא מותר על פיהם".
ואם בכל זאת תעשנו, מה יקרה? ב-2002 נגזרו חודשיים מאסר על תנאי וקנס של 1,000 שקלים על אדם שעישן בטיסת אל-על. בחברות זרות בשל היותכם כפופים לחוקי המדינה ממנה הגיע המטוס, הקנס עלול להמריא עד לכ-5,000$, וכן עיכוב לחקירה וזכות למעצר על ידי מדינת המוצא. אל תשכחו גם כי כיום צוות האוויר יכול ורשאי להודיע לצוות הקרקע עוד לפני הנחיתה שעל המטוס נמצא אדם שעישן, ומשטרת הגבולות המקומית יכולה לעצור אתכם במצב שכזה עם נחיתתכם. במילים אחרות, גם אם ממש מתחשק לכם לעשן בטיסה, אולי עדיף שתחשבו פעמיים לפני שתעשו זאת, ובטח שאל תבנו על זה שגלאי העשן לא יעבוד.