לא למדנו כלום: 4 שנים לאחר השריפה הגדולה בפארק טורס דל פאינה מאשימה הקונסולית וקצינת המנהלה של שגרירות ישראל בצ'ילה - "רק הישראלים משאירים אשפה אחריהם". בראיון ל-ynet חושפת הילי גלאור את המספרים הקשים ואת צעדי ההסברה המיוחדים בהם נוקטת השגרירות
תופעת הישראלי המכוער המטייל בעולם רחוקה מלהיעלם. לא מעט מקרים של זלזול והתנהגות בלתי נאותה נרשמו בשנים האחרונות. על מנת להבין מה אפשר לעשות כדי לצמצם את התופעה, ראיינו את הקונסולית וקצינת המנהלה של שגרירות ישראל בצ'ילה, הילי גלאור. צפו בראיון באולפן ynet:
לדברי גלאור, תדמיתו של המטייל הישראלי המכוער, שגם ככה בעייתית מלכתחילה, משתלבת באווירה האנטי-ישראלית שהפכה בולטת בצ'ילה. "קומץ המטיילים המלכלכים והפוגעים בשמורות הטבע, בולט בעיקר לאור המספר הקטן שלו לעומת כלל המטיילים".
גלאור מספרת כי נתקלה במקרים של ישראלים שלא משלמים בהוסטלים ברגע שמשהו "לא נראה להם",
2011
הישראלי החשוד בשריפה בצ'ילה: "זה לא אני"
אביאל מגנזי ואייל להמן
"עשו לי משפט שדה, הפילו עליי את האשמה", טען רותם זינגר, ששוחרר ממעצר ומסתגר בהוסטל בצ'ילה. קיללו אותו בבית המשפט, והוא סיפר: "ממש פחדתי שאפגע". שר הפנים של צ'ילה דחה את טענות חבריו: לא איחרנו לטפל בשריפה
מחזירים ציוד ראפטינג פגום, יוצאים ממסעדה באמצע הארוחה בלי לשלם ועוד.
בעניין הישראלים בפארק טורס דל פאינה, שנשרף לפני מספר שנים
ועד היום לא שוקם לחלוטין, כאן כבר מדובר בנקודה הכואבת ביותר של הצ'יליאנים בהקשר הישראלי - וגם כאן, הישראלים עוד לא הפנימו את המסר.
"המקרים של ישראלים שמדליקים אש בפארק, על אף ההוראות הברורות שזה אסור - חוזרים ונשנים", מספרת גלאור. "זה אסור לחלוטין, גם לא לשרוף טונה שזה איזה מנהג שכנראה למדו בצבא. לא עושים את זה גם לא באזורים שמותרים לבישול. הרוחות בפארק מגיעות עד למאה קמ"ש, זה עניין של שניות ואנחנו לא יכולים להרשות לעצמנו להיות אחראים שוב לנזק גדול שכזה".
מה אתם יכולים לעשות כדי לשפר את המצב?
"אנחנו נמצאים בתקופה קשה גם ככה. יש גילויי אנטישמיות בכל העולם, ויש חשיבות לתחושת האחריות של כל מטייל. הפעילות שלהם משפיעה על איך שאנחנו נראים ברחבי העולם.
השריפה בפארק טורס דל פאינה, 2011(צילום: AFP)
"חשוב מאוד שמוצ'ילרים יהיו מועדים, יקפידו על ההתנהגות וירגישו את תחושת האחריות. הפגיעה אחר כך בקהילה היהודית שעלולה להגיע ובמטיילים שיגיעו אחריהם - זה הכל מגיע מהבית, מתחושת האחריות שהמטייל צריך לצאת איתה החוצה".
"רק הישראלים משאירים אשפה"
בעקבות המקרים האחרונים, שגרירות צ'ילה שמה לה את עניין המטיילים הישראלים במדינה בעדיפות מרכזית. "אנחנו בקשר עם כל הגורמים הרלוונטים, השגריר ביקר באזור, אני חזרתי שלשום מהפארק, יש לנו חומר הסברה בעברית ופרויקט התנדבות בעניין אבל ברגע שההתנהגות הזו חוזרת על עצמה, הקומץ הקטן הזה גורם נזק".
מה אתם כותבים בחומרי ההסברה? איך פונים לישראלים?
"אנחנו מסבירים שיש רגישות לשמורת הטבע, שהיא אחת היפות והמרהיבות בעולם כולו, בעיקר לאור המקרה של השריפה ב-2011. מסבירים על החשיבות והרגישות, על האיסור המוחלט להדליק אש בכל צורה שהיא. כמו כן, איסור השארת שקיות האשפה. צריך להבין שאין משאיות של זבל שעולות על ההר ואוספות את האשפה - ורק הישראלים משאירים את האשפה לצערי, הנתונים באמת קשים".
גלאור: "גם ככה השם של הישראלים לא טוב כאן"(צילום: EPA)
גלאור חושפת נתונים מספריים קשים ביותר. "בפארק ישנם 190 אלף מטיילים בשנה, מתוכם הנכנסים לפארק הם 6,000 ישראלים בלבד. אחוז הישראלים קטן מאוד - שלושה אחוזים בלבד, אבל מתוך השלושה אחוזים האלה, מבחינת כל מקרי הפרות החוק בפארק והדלקת האש - 70% הם ישראלים. 30% הם תיירים מכל שאר העולם, וזה כל כך בולט וזה באמת מכעיס כאן וקרקע פוריה בתקופה קשה גם כך. אי אפשר להוסיף שמן למדורה".
הפקחים הישראלים באים
כחלק מהמאמצים להפחתת הנזקים של הישראלים בשמורה, גויסו לאחרונה פקחים ישראלים דוברי עברית, שמצליחים "לרסן את הישראלי המכוער". אייל וורנמסר, גיא דוידזון, סופיה שור ותמר הלוי מתנדבים כבר כחודשיים בפארק, ביוזמת השגרירות.
הילי גלאור והמתנדבים הישראלים בפעולה
"רצינו לשפר את התדמית של הישראלים כאן", מספר וורנמסר. "אנחנו מרגישים שליחות. אנחנו חושבים שהצלחנו להראות פן אחר והרבה יותר חיובי של ישראלים". הפקחים מספרים כי התרמילאים הישראלים בשמורה בהלם לפעמים לפגוש פקחים ישראלים אבל רובם מקבלים את זה בהבנה וכאשר מדברים אליהם בעברית - הרבה יותר קל להם להקשיב. "יש גם כאלה שמתווכחים אבל בסך הכל המסר עובר הרבה יותר טוב בעברית".
המתנדב גיא דוידזון סיפר: "אנחנו אומרים למטיילים הישראלים שאם יקשיבו לחוקי הפארק לכולם יהיה יותר קל וכיף. כל חבורה ישראלית שמשאירה זבל, עושה רעש, או חס וחלילה מדליקה אש או שורפת טונה עושה נזק שדורש עשרות ישראלים נחמדים שמתנהגים כמו שצריך - כדי לתקן. אני חושב שרוב המטיילים הישראלים הם נהדרים, ואם אנחנו קשים זה בעיקר בגלל שאנחנו קבוצות גדולות, ומדברים יחסית מעט ספרדית.
"מעבר לזה יש את הגישה של כל מה שלא אמרו שאסור - מותר, במקום אם יש ספק אז אין ספק. למקומיים זה קשה לקבל את זה כי הם חושבים ששמים עליהם פס".
בשגרירות ישראל כבר החלו לגייס סבב נוסף של מתנדבים, והמעוניינים מוזמנים לשלוח קורות חיים למייל:mitnadvim@santiago.mfa.gov.il