סקודה ראפיד ספייסבק במבחן דרכים: אבזור, יקר
המשפחתית הקטנה של סקודה מגשרת בין הסופר-מיני (פאביה) למשפחתית הקומפקטית (אוקטביה), עם ממדים ומראה מרשימים, אך גם תג מחיר עסיסי. שווה או לא?
- שנת השקה: 2012 (גרסת האצ'בק ב-2013)
- קטגוריה: משפחתיות קטנות
- מתחרות לדוגמה: יונדאי אקסנט, פיז'ו 301, קיה ריו, שברולט סוניק
- מחיר התחלתי: 124 אלף שקל
- מחיר לרכב המבחן: 124 אלף שקל
1. תא נוסעים ותפעול
הראפיד ספייסבק מציעה אמנם בסיס גלגלים נדיב (260 ס"מ) קרוב למשפחתיות-קומפקטיות, אך ממד הרוחב הצנוע (171 ס"מ) מסגיר את הקרבה למכוניות סופר-מיני. בהתאם, בסיס הגלגלים הארוך יחסית מתבטא למשל במרווח טוב לברכי היושבים מאחור, אך גם בתחושת צפיפות כללית באזור הכתפיים, במיוחד אם תנסו להושיב שלושה מאחור.
איכות החומרים בתא הנוסעים אינה משכנעת ונראית מיושנת קמעה. איכות ההרכבה טובה וכך גם הנדסת האנוש - נוחות תפעול המערכות השונות. כל זאת למעט מערכת מולטימדיה לא מקורית שהותקנה ברכב ההדגמה, ולא הרשימה.
2. נוחות נסיעה ונהיגה
כיול המתלים של הראפיד נוקשה יחסית, ויחד עם צמיגים מוגזמים בגודלם (215/40-17) מתקבלת חווית נסיעה קופצנית ומעייפת. לחלק מאי הנוחות אחראים מושבים שטוחים וקשים עם תמיכה לא מספקת לגב (אך עם תמיכה צדית מצוינת). נוחות הנסיעה משתפרת קלות מחוץ לעיר, גם בנסיעות ארוכות. בהקשר זה ראוי להזכיר בידוד רעשים לא מספק, שמאפשר חדירת כמות נכבדת של רעשי מנוע, רוח וכביש.
3. מנוע ותיבת הילוכים
למרות שהמנוע אינו מבודד ומעודן מספיק, הוא מציע רמת ביצועים וגמישות תפעול מרשימות ומאפשר בכך לוותר על סל"ד גבוה (ומרעיש). תיבת ההילוכים הרובוטית כפולת המצמד ברכב ההדגמה לא הרשימה, ומשום מה הפגינה פעולה פחות מעודנת מאחיותיה בשירות הקונצרן הגרמני. העברות ההילוכים לא היו חלקות ואף הרעישו בתנאים מסוימים. נטייתה להעלות להילוך גבוה כדי לחסוך בדלק, חשפה לעיתים מחסור קל בכוח. תצרוכת הדלק במסלול המבחן עמדה על 10.7 ק"מ לליטר, נמוך ב-38% מנתון סקודה (17.2 ק"מ לליטר בממוצע בתנאי מעבדה).
4. התנהגות ואבזור בטיחות
הראפיד מציעה רמת אחיזת כביש גבוהה וצפויה בהתחשב בצמיגים הרחבים בעלי החתך הנמוך. למרות זאת, היכולת הדינמית אינה מרשימה. למכונית היגוי קל מדי ולא מדויק דיו, והיא אינה נענית לפקודות נהג בדיוק שמאפיין מתחרות אחרות בקטגוריה. כושר הבלימה היה טוב, ותחושת הבלימה מספקת.
הראפיד משווקת עם שש כריות אוויר ובקרת יציבות תקנית. במבחן הבטיחות של Euro NCAP זכתה המכונית לציון הבטיחות המרבי - חמישה כוכבים.
5. אבזור ומחיר
למרות שסקודה ראפיד ספייסבק משווקת בישראל רק בגרסה אחת, רמת האבזור בה מרשימה וראויה בהחלט. תמורת 124 אלף שקלים, תקבלו חלון גג גדול, חישוקי "17, מערכת מולטימדיה עם חיבורי USB ו-AUX, קישור בלוטות', ניווט לווייני, בקרת אקלים, מערכת התראה של מובילאיי ובקרת שיוט. עם זאת, תג המחיר שהוצמד לסקודה גבוה באופן מפתיע ביחס לסופר-מיני ומשפחתיות קטנות ואיכותיות אחרות. למעשה, הוא מציב את הראפיד סמוך מאוד למחיר משפחתיות קומפקטיות העדיפות עליה בכמעט כל פרמטר.
ציון כולל וסיכום
+ אבזור, עיצוב
- מחיר, נוחות, יכולת דינמית
ולבסוף: הראפיד היא מכונית בעלת איכויות סבירות, אינה נכשלת בשום סעיף ונראית טוב. במחיר אטרקטיבי, היא בפירוש עשויה הייתה לקרוץ לקהל הרחב. אלא שהיבואנית החליטה להעמיס על הגרסה היחידה המשווקת כאן חבילת אבזור יוצאת דופן. אלא שבעקבות כך, התקרב תג המחיר באופן בעייתי במיוחד - אלפי שקלים בלבד - למשפחתיות גדולות ואיכותיות ממנה כמו מאזדה 3 וטויוטה קורולה. היא אמנם מאובזרת מהן, אך הן עדיפות עליה משמעותית בכל פרמטר אחר.
מנוע | 4 צילינדרים, 16 שסתומים, טורבו |
נפח / סוג דלק | 1.4 ליטר / בנזין |
הספק מרבי | 122 כ"ס ב-5,000 סל"ד |
מומנט מרבי | 20.3 קג"מ ב-1,500 סל"ד |
הנעה / תיבת הילוכים | קדמית / רובוטית מצמד כפול, 7 הילוכים |
מרכב / מספר מושבים | חמש דלתות, האצ'בק / חמישה |
אורך | 430 ס"מ |
רוחב | 171 ס"מ |
גובה | 146 ס"מ |
בסיס גלגלים | 260 ס"מ |
משקל | 1,225 ק"ג |
נפח תא מטען | 384 ליטר |
מידת גלגלים וסוג חישוקים | 215/40-17 עם חישוקים קלים |
100-0 קמ"ש | 9.4 שניות |
מהירות מרבית | 203 קמ"ש |
תצרוכת דלק (ממוצע יצרן) | 17.2 ק"מ לליטר |
תצרוכת דלק (מבחן) / פער | 10.7 ק"מ לליטר / 38%- מנתון יצרנית |
פליטת פחמן דו-חמצני | 134 גרם לק"מ |
קבוצת מיסוי ירוק | 7 מתוך 15 (1 הטוב ביותר) |
דירוג בטיחות (משרד התחבורה) | 5 מתוך 8 (8 הטוב ביותר) |
מחיר לגרסה שנבחנה | 124 אלף שקל |
אחריות | 36 חודשים |
כריות אוויר | 6 (קדמיות, צדיות, וילונות) |
בקרת יציבות? | כן (לחצו כאן להסבר) |
דירוג בטיחות | 5 כוכבים לפי Euro NCAP |