"מכונית עם נהג תיעלם תוך 20 שנה"
היזם המבריק אלון מאסק מעריך כי המכונית האוטונומית תשתלט לחלוטין על הכביש, והרכב הנהוג ייאסר לשימוש. נשמע כמו מדע בדיוני? מאסק הוכיח עם טסלה כי הוא בהחלט מסוגל לצפות עת העתיד
"בעבר היו נערי מעליות שהפעילו אותן בהתאם לצורך. אלא שאז פותח מנגנון פשוט שהביא את המעלית לקומה בה אנחנו נמצאים, בכוחות עצמה. המכונית (האוטונומית) תעבוד באופן דומה". כך אומר אלון מאסק, האיש מאחורי מותג המכוניות החשמליות המצליח טסלה. לדבריו, התפתחות המכונית האוטונומית והפיכתה לחלק בלתי נפרד מצי הרכב על הכביש, תתקדם עד לשלב בו נהיגה "אנושית" תיאסר לחלוטין. לגישתו של מאסק, נהגי מכוניות יהפכו בעתיד למסוכנים מדי על הכביש, הרבה יותר מהמחשבים המסוגלים לשלוט בפעולותיה, לצמצם מהותית את הסיכוי לתאונות דרכים ולייעל משמעותית את התחבורה הפרטית.
"אנחנו לא צריכים לדאוג ממכוניות אוטונומיות (שנוהגות עצמאית), שכן מדובר בגרסה צנועה של בינה מלאכותית". כך אמר מאסק בכנס מפתחים שנתי שנערך בחברת השבבים NVidia. "הצעד המתבקש הוא לאסור לחלוטין מכוניות בהן נוהגים בני אנוש. אתה לא יכול הרי לתת לבן אדם לנהוג במכונת מוות ששוקלת שני טון". למרות החזון, מאסק מאמין כי מדובר בתהליך ארוך ואיטי, בדומה לחדירת מכוניות היברידיות וחשמליות-מלאות.
כמה זמן ייקח למכונית האוטונומית להחליף את הרכב-עם-נהג שאנחנו מכירים? מאסק מאמין כי מדובר בתהליך של כ-20 שנים. "חייבים לקחת בחשבון את הגודל העצום של שוק הרכב העולמי. יש כ-2 מיליארד כלי רכב כיום, ולהעביר את התחבורה כולה למצב אוטונומי, אינו עניין של מה בכך", אמר. לדבריו, האתגר הגדול ביותר יהיה לאפשר למכוניות האוטונומיות להתמודד עם מצבים משתנים במהירויות נמוכות יחסית של בין 20 ל-80 קמ"ש. "שם אתה עשוי להתקל במצבים בלתי צפויים דוגמת צירים חסומים, הולכי רגל ורוכבי אופניים".