מכונית ללא נהג תחצה את ארה"ב בסיוע מובילאיי הישראלית
היסטוריה מוטורית בסיוע ישראלי. מכונית אודי ללא נהג תצא למסע ארוך של כ-5,600 ק"מ בין סאן פרנסיסקו לניו יורק. את המערכת שתאפשר נסיעה אוטונומית מספקת חברת מובילאיי הישראלית
טכנולוגיה של חברת מובילאיי (Mobileye) הישראלית שפותחה בירושלים, תסייע לקביעת תקדים בתעשיית הרכב: נסיעה של למעלה מ-5,600 ק"מ בלי התערבות נהג. מובילאיי סיפקה מצלמות מיוחדות ליצרנית הרכיבים הענקית לתעשיית הרכב האמריקאית דלפי (Delphi), וזו תצא למסע מסאן-פרנסיסקו לניו-יורק ב-22 במרס.
המסע יכלול מכונית אוטונומית אחת, המבוססת על רכב הפנאי אודי Q5. המכונית צוידה במצלמות של מובילאיי, כמו גם בחיישנים ורדאים המנטרים את הדרך ומסייעים למחשב הרכב להחליט להיכן לנסוע ובאיזו מהירות. מהנדסי דלפי, יחד עם נהג ניסוי שיישב מאחורי ההגה לצורך גיבוי המערכת הממוחשבת (כפי שנדרש כיום בחוק), יעברו את המרחק הזה בנסיעה שתסתיים בתחילת חודש אפריל בתערוכת ניו-יורק.
על-פי דלפי, לנסיעה חשיבות רבה כניסוי שטח, כזה שיבחן האם התוצאות החיוביות במעבדה מתורגמות לנהיגה חלקה ובטוחה של הרכב האוטונומי בתנאי דרך אמיתיים. זאת, במגוון תנאי אקלים, עומסי תנועה וסוגי כבישים.
המסע יחל ב"גולדן גייט" (גשר שער הזהב) בסאן-פרנסיסקו, קליפורניה, ב-22 במרס. הרכב יחצה את ארה"ב לרוחבה ממערב למזרח, עד שיגיע לתצוגה בתערוכת ניו-יורק, שם יהווה את האטרקציה המרכזית בדוכן דלפי. נכון לעתה לא ידוע על מועד שיווק למכונית אוטונומית מתוצרת אודי ואם זו תשתמש בטכנולוגיה שדלפי מפתחת, וליצרנית הגרמנית אין קשר ישיר לניסוי. עם זאת, יצרנית מכוניות היוקרה וחברת האם שלה, פולקסווגן, כבר הודיעו על כוונתן להציע מכוניות אוטונומיות בתוך כעשור.
מירוץ בדרך לייתור הנהג
תעשיית הרכב נמצאת במירוץ טכנולוגי להשלמת מכונית אוטונומית סדרתית, ונמצאת בתחרות יוצאת דופן עם חברות טכנולוגיה שונות - בהן אפל ואף חברות סיניות דוגמת עליבאבא (Alibaba) ובאיידו (Baidu) - שהודיעו כולן לאחרונה על כניסתן למירוץ, אותו פתחה בכלל חברת הטכנולוגיה גוגל. בין יצרניות הרכב שכבר הודיעו על כוונה להשיק דגמים אוטונומייים בתוך כעשור ניתן למנות את מרצדס (שמבטיחה גם משאית), ב.מ.וו וניסאן.
חשוב לזכור עם זאת כי הקרב אינו רק טכנולוגי, אלא גם משפטי: בדרך לרכב ללא נהג, יידרשו פתרונות לסוגיות שונות בהן אחריות ביטוחית במקרה של תאונה ברכב שנסע בלי התערבות נהג, האם נהג נדרש לשבת מאחורי ההגה כל הזמן (ואם בכלל יש חובה להתקין הגה ודוושות, כפי שגילתה גוגל) ועוד.