קיה פיקנטו במבחן דרכים: הרכב מנצח
מכונית המיני של קיה עשתה היסטוריה ב-2013 כשהפכה למכונית הנמכרת ביותר בישראל, ואת 2014 סיימה שנייה למרות מספר מתחרות מצוינות. האם מתיחת הפנים שעברה תאפשר לה לשמור על מקומה הבכיר?
- שנת השקה: 2011 (מתיחת פנים ב-2015)
- קטגוריה: מיני
- מתחרות לדוגמה: טויוטה אייגו, יונדאי i10, סקודה סיטיגו, פיז'ו 108, שברולט ספארק
- מחיר התחלתי: 64 אלף שקל
- מחיר לרכב המבחן: 80 אלף שקל
- גלריית התמונות המלאה של קיה פיקנטו
1. תא נוסעים ותפעול
סביבת הנהג בפיקנטו היא מופת להסוואת תג-מחיר זול. אין כאן גימיקים שובי עין, אך גם לא חסכון ניכר כפי שמציגות מרבית המתחרות. התחושה היא של עושר ויזואלי ואיכות, למרות שמרבית חומרי הדיפון דווקא נוקשים למגע. איכות ההרכבה מצוינת והנדסת האנוש אף שופרה קלות תודות לארגון מחדש של חלק מהמתגים, בפרט אלו של מחשב הדרך שעברו לגלגל ההגה.
המרווח בתא הנוסעים מעניק מקום ראוי לארבעה, כולל לברכיים, לראש ולכתפיים. תנוחת הנהיגה טובה - אם כי חסרה אפשרות כיוון גלגל ההגה למרחק. תא המטען ממוצע בגודלו לקטגוריה, ובעל סף הטענה מעט גבוה.
2. נוחות נסיעה ונהיגה
כיול המתלים של הפיקנטו רך יחסית, ובעיר זה משתלם בשיכוך מהמורות מרשים. הוסיפו לכך מושב נהג נוח ותקבלו חווית נסיעה נעימה למדי בתנאים אלו. מחוץ לעיר ובמיוחד במהירויות גבוהות יותר, מניבים בסיס הגלגלים הקצר והרכות, קופצנות מיותרת ותנודות מרכב מעייפות.
לפיקנטו היגוי בעל משקל ודיוק טובים לתמרונים עירוניים. ממדים קטנים, ראות טובה ורדיוס סיבוב קטן, מייצרים מכונית מצוינת לדרכים צפופות.
3. מנוע ותיבת הילוכים
יחידת הכוח של רכב המבחן הייתה ה-1.2 ליטר, עם ארבעה צילינדרים, 85 כ"ס ו-12.3 קג"מ ב-4,000 סל"ד. המנוע משודך לתיבת ארבעה הילוכים אוטומטית, ומספק ביצועים טובים כבר ביציאה מהמקום, עם תחושת זריזות כללית ותגובה טובה. לכך מסייעת התיבה, שאמנם מציעה רק ארבעה הילוכים ונוטה לעלות להילוך גבוה מוקדם לטובת חסכון, אך מבצעת זאת בצורה חלקה ומגיבה במהירות גם ל"קיק דאון" (הורדת הילוך על-ידי לחיצה חזקה על דוושת המצערת).
מנגד, היעדרו של הילוך חמישי בפירוש מורגש בשיוט בינעירוני - כאשר המנוע מסתובב בכ-2,900 סל"ד ב-100 קמ"ש ויוצר לכן לא מעט רעש. תצרוכת הדלק במסלול המבחן עמדה על 15.9 ק"מ לליטר, 11% פחות מנתון היצרנית (17.8 ק"מ לליטר בממוצע). הקרבה לנתון המעבדה מרשימה, אך תצרוכת הדלק בפועל בחלק מהמתחרות עדיפה.
4. התנהגות ואבזור בטיחות
היכולת הדינמית של הפיקנטו גבוהה יחסית לייעודה. למכונית אחיזת כביש טובה והיא מעניקה יציבות גבוהה גם במהירויות בינעירוניות. בסך הכל מתקבלת חווית נהיגה מעוררת בטחון, ולכך מסייעת גם יציבות טובה תחת בלימה, עוצמת בלימה טובה ודוושת בלם בעלת תחושה טובה.
במסגרת מתיחת הפנים, הגרסה האוטומטית של הפיקנטו זוכה לכרית אוויר שביעית (לברכי הנהג), שלא מוצעת בדגם ה-1.0. במבחן הבטיחות שנערך לדגם על-ידי Euro NCAP עם שש כריות אוויר בשנת 2011, זכה לציון המרבי של חמישה כוכבים בגרסאות המצוידות בבקרת יציבות (חובה בישראל), תוך שהוא זוכה לניקוד גבוה בסעיפי ההגנה על נוסעים.
5. אבזור ומחיר
רכב המבחן היה ברמת האבזור הגבוהה ביותר, EX, שמחירה 80 אלף שקל. בתמורה לסכום זה תקבלו שבע כריות אוויר, מערכת שמע עם חיבורי בלוטות', USB ו-AUX, תפעול קולי,
ארבעה חלונות חשמליים, מראות חשמליות וחישוקים קלים. תג-המחיר הוא בקצה הגבוה של מכוניות המיני, אך האבזור עשיר והתמורה טובה. מהיבואנית נמסר כי הדגם מוצע ללא תשלום גם עם אבזור נוסף בהתקנה מקומית - חיישני חנייה וקישוטי פגושים דמוי-שטח (לא נאים לטעמנו), כפי שהוצע ברכב ההדגמה.
ציון כולל וסיכום
+ איכות, יכולת דינמית, אבזור
- תצרוכת דלק, רעש מנוע בשיוט
ולבסוף: קיה פיקנטו הייתה ונותרה קניה מצויינת בשוק הרכב הישראלי, המשחררת את קונה מכונית המיני מהתחושה כי "קנה בזול". רמת האבזור ותחושת האיכות נמצאות בליגה גבוהה יותר. למרות שהיא מוצגת כ"מכונית חדשה", הפיקנטו המחודשת לא עברה שינויים ניכרים, למעט קוסמטיקה (מעט) ותוספת (מבורכת) של אבזור. זה מספיק כדי לשמור אותה בצמרת הקטגוריה וכמו תאומתה (יונדאי i10), זה מספיק כדי לזכות בתואר (המשותף) מכונית המיני המומלצת ביותר לרכישה.
מנוע | 4 צילינדרים, 16 שסתומים |
נפח / סוג דלק | 1.2 ליטר / בנזין |
הספק מרבי | 85 כ"ס ב-6,000 סל"ד |
מומנט מרבי | 12.3 קג"מ ב-4,000 סל"ד |
הנעה / תיבת הילוכים | קדמית / אוטומטית, ארבעה הילוכים |
מרכב / מספר מושבים | חמש דלתות, האצ'בק / חמישה |
אורך | 359.5 ס"מ |
רוחב | 159.5 ס"מ |
גובה | 148 ס"מ |
בסיס גלגלים | 238.5 ס"מ |
משקל | 960 ק"ג |
נפח תא מטען | 200 ליטר |
מידת גלגלים וסוג חישוקים | 165/60-14 עם חישוקים קלים |
100-0 קמ"ש | 13.7 שניות |
מהירות מרבית | 163 קמ"ש |
תצרוכת דלק (ממוצע יצרן) | 17.8 ק"מ לליטר |
תצרוכת דלק (מבחן) / פער | 15.9 ק"מ לליטר / 11%- מנתון יצרנית |
פליטת פחמן דו-חמצני | 128 גרם לק"מ |
קבוצת מיסוי ירוק | 4 מתוך 15 (1 הטוב ביותר) |
דירוג בטיחות (לחצו להסבר) | 1 מתוך 8 (8 הטוב ביותר) |
מחיר לגרסה שנבחנה | 80 אלף שקל |
אחריות | 84 חודשים |
כריות אוויר | 7 (קדמיות, צדיות, וילונות, ברכי נהג) |
בקרת יציבות? | כן (לחצו כאן להסבר) |
דירוג בטיחות | 5 כוכבים לפי Euro NCAP |