מה בקופסה: מפענחים את קובץ הקול מהמטוס
בצרפת מפענחים את הקופסה השחורה שתיעדה את השיחות בין הטייסים במטוס שהתרסק באלפים, ומחפשים אחר הקופסה השנייה שרשמה את כל נתוני הטיסה. בחינת הקופסאות מסבירה 90% מהתרסקויות מטוסים
אסון המטוס באלפים הצרפתיים - עדכונים אחרונים:
קורקע לפני האסון: "טייסים מסרבים לטוס"
הישראלי שהיה על המטוס: בן 39 מהשרון
ראש הרשות הצרפתית לחקירת אסונות תעופה, רמי ג'וטי, הסביר הערב (ד') במסיבת עיתונאים כי המטוס פגע בקרקע במהירות גבוהה מאוד, וכי התעוררו קשיים בקריאת הנתונים מהקופסה השחורה. עם זאת, לדבריו, "יש בידנו קובץ קול שבו נוכל לעשות שימוש. עדיין לא ניתחנו את המידע". ג'וטי ציין שלפי אופן הפגיעה בקרקע והשברים המרוכזים במקום אחד ניכר שהמטוס טס עד הפגיעה ולא התפוצץ באוויר. עם זאת אמר שמוקדם להסיק מסקנות בנוגע לסיבת ההתרסקות.
הבוקר חודשו החיפושים אחר 150 קורבנות טיסת 4U9525 של חברת "ג'רמן ווינגס" הגרמנית, שהתרסק סמוך לכפר הצרפתי דין לה באן. הרשויות בצרפת הודיעו כי הקופסה השחורה שנמצאה אתמול - מכשיר ששמו המקצועי CVR (מקליט טיסה) - בזירת ההתרסקות מכילה את ההקלטות מתא הטייס ושנמשכים החיפושים אחר הקופסה השנייה – מכשיר ששמו המקצועי FDR (רשם נתוני טיסה) שמתעדת את כל נתוני הטיסה. "הקופסה שנמצאה ניזוקה, אך ניתן להוציא ממנה מידע", אמר שר הפנים הצרפתי ברנאר קזנוב והוסיף שהיא נשלחה לבדיקה בפריז על ידי מומחים מ"המשרד לחקר וניתוח לביטחון התעופה האזרחית של צרפת" (BEA).
הקופסה השחורה הומצאה ב-1953 על ידי המהנדס האוסטרלי דיוויד וורן, שאביו נהרג בהתרסקות מסתורית 20 שנים קודם לכן. גודלה של הקופסה השחורה הוא כגודל טייפ מנהלים והיא למעשה יחידה שמכילה בתוכה אסופת רכיבים אלקטרונים שמטרתם העיקרית לרשום ולתעד כל דבר מכני שקורה בכלי הטיס.
הקופסה שעמידה בפני ריסוק ושריפה
בין הנתונים שמתועדים בקופסה השחורה: מהירות טיסה, תשדורות והשפעת כוחות פיזיקליים שונים. הקופסה עמידה בפני ריסוק, שריפה, טלטול, נפילה ומים והיא אסורה לפתיחה שלא לצורך. הקופסה השחורה לא נמצאת רק במטוסים, אלא גם בצוללות, מל"טים, מעבורות חלל ואפילו ברכבות ואוטובוסים.
בחינה של שתי הקופסאות השחורות שנמצאות בחלק האחורי של המטוס יכולה להסביר קרוב ל-90 אחוזים מהתרסקויות מטוסים. "לקופסה השחורה חשיבות רבה שכן היא יכולה ללמד הרבה על מה שקרה בתא הטייס ואולי דרכה יבינו היכן הייתה תקלה ובאיזה מערכת", אמר ל-ynet עו"ד יצחק (רזצ'יק) רז, חוקר התאונות הראשי במשרד התחבורה.
לשם דוגמה, הקופסה השחורה שהתגלתה באוקיינוס האטלנטי בעומק 3,900 מטרים, 23 חודשים לאחר התרסקות מטוס חברת "אייר פראנס" שעשה ב-2009 את דרכו מפריז לריו דה ז'ניירו, סייעה לחוקרים להבין את נסיבות התאונה הקשה שבה נהרגו 228 נוסעים ואנשי צוות. הנתונים שהוצאו מתוך הקופסה גילו לחוקרים כי המטוס בטיסה AF447 התרסק לאחר הזדקרות שנגרמה כתוצאה מנתוני מהירות לא עקביים על צגי תא הטייס, הפסקת פעולת טייס אוטומטי, ופעולת אחד מטייסי המשנה שהביאה להתרוממות אף המטוס למרות אזהרות אוטומטיות מפני הזדקרות. עוד עלה כי פעולת טייס המשנה הביאה לירידת מהירות הטיסה ולנפילה מהירה של המטוס מגובה הטיסה.
עו"ד רז הסביר שלישראל יש זכות לשלוח נציג להשתתף בחקירת התרסקות המטוס הצרפתי בהרי האלפים משום שאחד מקורבנות האסון הוא אזרח ישראלי - אייל באום מהוד השרון שהיה בן 39 במותו. "עדיין לא החלטנו באופן סופי אם להצטרף לחקירה או לא", אמר רז, שהוסיף כי שוחח עם עמיתיו בצרפת כדי להתעדכן בהתפתחויות החדשות בחקירת האסון ולבחון את הגעתו לאזור התרסקות מטוס חברת "ג'רמן ווינגס". "עדיין לא החלטנו באופן סופי האם להצטרף לחקירה או לא".
בישראל נוחתים וממריאים מדי יום עשרות מטוסים מדגם איירבוס 320 - אותו דגם מטוס שהתרסק אתמול בצרפת. חברת "ישראייר" הישראלית מחזיקה בצי שלה שני מטוסים חדשים מדגם זה והם בני שנה.
אם תשלח ישראלי חוקר לזירת ההתרסקות יהיה זה ככל הנראה עו"ד רז ממשרד התחבורה. "אני מתכוון לצאת לדרום צרפת בעצמי", הוא אמר. "השלטונות בצרפת אמורים לשלוח לנו בשעות הקרובות הזמנה להשתתף בחקירה".
נציגי הקונסוליה הישראלית ושליחי חב"ד במרסיי צפויים להגיע בשעות הצהריים לאזור ההתרסקות בכדי לסייע באיתור גופות ההרוגים, בהם זו של אייל באום. "אנחנו רוצים לעזור בכל מה שאפשר", אמרו הרב עמנואל טובנבלט ואליהו עטיה, שליחי חב"ד במרסיי. "אם נגלה שהיו על המטוס יהודים נוספים שאינם ישראלים, כמובן שגם אז נסייע ככל שניתן מבחינת הדת והטיפול בגופה. יש לנו טנק מבצעים של חב"ד, ואנחנו נערכים לשהות של כמה ימים בשטח. לקחנו איתנו מיטות ואוכל לשהות ארוכה, וברגע שנתמקם נפתח חפ"ק עד שנסיים את המשימה הזאת".
שר הפנים הגרמני תומס דה מזייר אמר כי אין כל הוכחה לכך שצד שלישי היה מעורב בהתרסקות המטוס בדרום צרפת. אולם, הוא הוסיף כי הרשויות בארצו ובצרפת חוקרות את כל הגורמים האפשריים להתרסקות מטוס "ג'רמן ווינגס", בהן תקלה טכנית, טעות טכנית ופיגוע טרור.