קרובי הרוגים: בלתי נתפש, איך נתנו לו להטיס?
משפחות הרוגי "ג'רמן ווינגס" נדהמו מהדיווחים שהטייס הסתיר מהחברה שסבל מדיכאון. ייתכנו פיצויי עתק. מרפאה גרמנית: הוא נבדק פה לפני שבועיים. עשרות חברות תעופה משנות נהלים: 2 אנשי צוות בקוקפיט כל הזמן. ארגוני בריאות נפש: הסיקור לא אחראי ופוגע במיליונים שמתמודדים ביעילות עם דיכאון
קרובי משפחה של הנספים בהתרסקות מטוס "ג'רמן ווינגס" קיבלו אתמול (יום ו') בתדהמה ובזעם את הדיווחים שלפיהם טייס המשנה אנדראס לוביץ הטיס את המטוס אף שסבל מקשיים נפשיים. פתקי מחלה, כולל ליום ההתרסקות, ומסמכים שנמצאו בחיפוש בביתו ומעידים לכאורה שקיבל טיפול תרופתי, רק מחזקים את החשש שמחדל אפשר לו להטיס את המטוס באותו היום.
כריסטיאן דריסנס, שאחיו בן ה-59 קלוד נהרג בהתרסקות, אמר ל"דיילי מייל": "כשאתה שומע על זה בהתחלה אתה לא מאמין, אנחנו מנסים להגיד לעצמנו שזה בלתי אפשרי. אבל כשאני חושב על זה שוב, אני מתחיל לאט לאט להתרגז. אני לא מבין איך חברה רצינית יכולה לתת לטייס שסובל מדיכאון להטיס מטוס".
הזעם הזה עשוי להיתרגם בקרוב גם לתביעות ולדרישות לפיצויי ענק שאיתן תצטרך חברת התעופה להתמודד. הסכמים בינלאומיים עשויים לזכות את קרובי הנספים בפיצוי של עד כ-150 אלף דולר, אבל אם תוכח רשלנות מצד חברת התעופה או אם יוכח שרמת המודעות של הנוסעים לכך שמותם מתקרב הייתה גבוהה - הסכום הזה עשוי לגדול משמעותית. גם קרוביו של לוביץ עצמו עשויים לקבל פיצוי של מיליונים אם יוכח שחברת לופטהנזה שלה שייכת "ג'רמן ווינגס" ידעה על הבעיות הנפשיות שלו ואפשרה לו להטיס את המטוס בכל זאת. לופטהנזה הודיעה היום שהיא מקימה צוות שיבחן מחדש ויחזק את נהלי הבטיחות הרלוונטיים בעקבות אסון "ג'רמן ווינגס".
חברת "ג'רמן ווינגס" פרסמה אמש הודעה שבה טענה כי לוביץ לא הציג לה שום פתק מחלה ליום הטיסה. עם זאת, לא ברור אם הוא הציג לחברה פתקי מחלה לימים אחרים, ימי התקופה שקדמה לטיסה. מרפאה גרמנית שדווח כי הוא קיבל בה טיפול לבעיות הנפשיות שמהן סבל לכאורה, הכחישה כי הוא קיבל אצלה טיפול שכזה, אך אישרה כי הוא הגיע לבדיקות ואבחונים אצלה בפברואר ובמרס. בפעם האחרונה הגיע למרפאה ב-10 במרס, אבל לא נמסר לאיזה צורך בשל החיסיון הרפואי שחל על המידע. המרפאה הודיעה כי תסייע לחקירה ככל שתתבקש.
הוריו של רוברט אוליבר בן ה-37, אחד משלושת האזרחים האמריקנים שנהרגו בהתרסקות, אמרו כי אין להם כעס כלפי טייס המשנה לוביץ. "אני עצוב ממש עבור הוריו של הטייס הצעיר", אמר אביו של אוליבר, "אני לא יכול לתאר לעצמי מה הם עוברים כרגע. אין בי כעס על... אנחנו כועסים על העולם". חואן פדרו הספרדי, שאיבד באסון את אשתו, בתו ונכדתו, אמר בברצלונה: "אין שום דבר שאפשר לעשות או להגיד ושישנה את העובדה שאיבדתי את יקיריי האהובים כל כך. לא משנה מבחינתי אם זו הייתה תאונה או כל דבר אחר. אני מבחינתי לא רוצה לדעת. זה לא מעניין אותי".
"טייסים עם עבר של דיכאון תפקדו מצוין"
בשעות שאחרי פרסום המידע החדש על אודות לוביץ, הועלתה ההשערה כי הוא חשש מהאפשרות שמצבו הבריאותי לא יאפשר לו לחדש את רישיון הטיס שלו - רישיון שאותו חייב היה לחדש ביוני הקרוב. חברים תיארו אותו כ"אובססיבי" לטיס, ובחדר השינה שלו בבית הוריו היו תלויים סמלי לופטהנזה ותמונות מטוסים שכיסו את הקירות, מה שעשוי ללמד על המשבר הנפשי שיכל להיגרם לו מהחשש שיאבד את הרישיון.
עם זאת, שורה של ארגונים לבריאות הנפש בבריטניה קראו שלא להיחפז למסקנות, וביקשו מהתקשורת העולמית לגלות אחריות רבה יותר בסיקור ההיבטים הנפשיים של הפרשה. הארגונים הדגישו כי טייסים רבים שלקו בעבר בדיכאונות הטיסו מטוסים בבטחה במשך שנים. "לפי העיתון "גרדיאן", ארגון Mind ביקש להדגיש כי אף שנדרשת בדיקה של מצבם הפיזי והנפשי של כל הטייסים, חשוב להימנע מהכללות לגבי אנשים הסובלים מדיכאון או ממחלות אחרות, גם כשמדובר טייסים: "היו מקרים של טייסים שהיה להם עבר של דיכאון - אבל הטיסו בבטחה מטוסים במשך שנים. יש לבחון כל מקרה לגופו".
הארגון הזהיר כי הסיקור העולמי של הבעיות הנפשיות שאולי היו לטייס, רק מחמיר את הסטיגמה שיש לבעיות הקשורות בבריאות הנפש, בעיות שעמן מתמודדים מיליוני בני אדם מדי שנה - חלק אדיר מהם בהצלחה וביעילות. פסיכיאטרים אחרים ביקשו להדגיש שגם אם הטייס לקה בדיכאון, מדובר במחלה שניתנת לטיפול במקרים רבים, ושבכל מקרה אין בה תמיד כדי ללמד על הסכנה הנשקפת מהאדם לשלום הציבור.
בינתיים, לקח אחד כבר הופק ללא ספק מהפרשה העגומה. אחרי שכבר ביום חמישי הודיעו כמה חברות בינלאומיות, בהן EasyJet וחברות תעופה בנורבגיה ובקנדה, כי יחייבו מעתה ששני אנשי צוות ישהו בתא הטייס בכל עת, בשישי הצטרפו אליהן חברות התעופה של גרמניה - כולל לופטהנזה עצמה. לפי דיווחים, גם הסוכנות האירופית לבטיחות תעופה תמליץ לכל חברות התעופה ביבשת להנהיג תקנה דומה, כמקובל בארה"ב. כך למשל, אם אחד הטייסים ירצה לצאת לשירותים - יהיה חייב איש צוות אחר מהמטוס להיכנס במקומו לתא הטייס ולשהות לצד הטייס שנשאר בו, עד לשובו של הטייס שיצא.
טייסי "ג'רמן ווינגס" עצמה נאלצים בימים אלה להתמודד עם חשדנות מצד נוסעיהם, והמציאות המוזרה שנוצרה גרמה לטייס אחד לפחות לנקוט צעד יוצא דופן. נוסעת מרוצה של החברה פרסמה פוסט בעמוד הפייסבוק של "ג'רמן ווינגס", ובו הודתה לטייס הראשי על כך שלפני ההמראה יצא מתא הטייס, דיבר אל
הנוסעים ישירות, ושיתף אותם בתחושות שלו ושל שאר הטייסים בעקבות הטרגדיה.
"הוא הסביר לנו שאנשי הצוות מרגישים מוזר גם הם, אבל שכולם נמצאים שם מרצונם החופשי. הוא סיפר שגם לו יש משפחה וכך גם לשאר אנשי הצוות, ושהוא יעשה הכול כדי לוודא שנחזור איתם בשלום בערב", כתבה. "אני רוצה להודות לקפטן הזה על כך שהבין אילו מחשבות עברו בראש של כולנו, ועל כך שגרם לי להרגיש טוב לגבי הטיסה".