מגה: צניחה של 9% במכירות ב-2014
המכירות של רשת המזון הסתכמו ב-5.75 מיליארד שקל. את השנה חתמה מגה עם מעבר להפסד תפעולי בגובה 29.6 מיליון שקל לעומת רווח תפעולי בגובה 43.9 מיליון שקל ב-2013. מכירות אלון רבוע ירדו בשנה החולפת ב-5.5%
מגה, רשת המזון השנייה בגודלה, חתמה את שנת 2014 עם ירידה של 9% במכירות שהסתכמו ב- 5.75 מיליארד שקל. הירידה במכירות באה לידי ביטוי גם ברווח הגולמי שירד ב-11.25% ביחס ל- 2013 והסתכם ב-1.42 מיליון שקל לעומת 1.6 מיליארד שקל בשנה הקודמת. את השנה חתמה הרשת עם מעבר להפסד תפעולי בגובה 29.6 מיליון שקל, לעומת רווח תפעולי בגובה 43.9 מיליון שקל ב- 2013.
כתבות נוספות בערוץ הכלכלה
בתוך כך, נרשמה צניחה של 5.95% במניית אלון רבוע כחול (החברה האם של מגה) שקידמה את דוחות החברה שהציגו הפסד מפעילות נמשכת בגובה 364.9 מיליון שקל בתום 2014. מכירות החברה ירדו בשנה החולפת ב- 5.5% והסתכמו ב- 14 מיליארד שקל, לעומת 14.8 מיליארד שקל אשתקד. הירידה במכירות נבעה בעיקר מהרעה בתוצאות מגה ומתחמי התדלוק והמסחר שמכירותיהם ירדו ב-5.7% ו ב- 5.5% בהתאמה.
ההרעה בתוצאות מגה ומתחמי התדלוק פגעה גם ברווח הגולמי של החברה שירד ב-6% והסתכם ב-2.4 מיליארד שקל. כתוצאה מהירידה במכירות וברווח הגולמי צנח הרווח התפעולי של החברה ב- 63.5% והסתכם ב-56.2 מיליון שקל לעומת 153.9 מיליון שקל ב-2013.
החברה אמנם צמצמה את הוצאות המימון בזכות הירידה בריבית, אולם ספגה עלייה חדה במסים על הכנסה שהסתכמו 209.9 מיליון שקל לעומת הטבת מס שרשמה ב-2013. בעקבות הירידה במכירות וברווח הגולמי והתפעולי והשפעת המסים, חתמה אלון רבוע כחול את השנה עם הפסד מפעילות נמשכת בגובה 364.5 מיליון שקל.
בתוך כך, דירקטוריון החברה אישר את מינויו של אביגדור קפלן לשמש כמנכ"ל החברה החל מאתמול. קפלן מכהן כחבר הדירקטוריון של החברה החל מפברואר 2015 וכמנכ"ל אלון חברת הדלק לישראל בע"מ מאז תחילת השנה. עמית בן יצחק יו"ר דירקטוריון מסר עם פרסום הדוחות "הקבוצה מסכמת היום שנה מאתגרת מבחינת סביבה מקרו-כלכלית, מהלכים פנימיים שבוצעו ליישום האסטרטגיה וחילופים פרסונאליים בהנהלת החברה".
אלון רבוע כחול פועלת בתחומי המזון, דלק ותקשורת המאופיינים בשנים האחרונות בסביבה תחרותית גוברת, זאת לצד קיטון בהיקפי הצריכה ורגולציה מכבידה. עובדות אלו הביאו במהלך 2014 מחד להאצה ביישום התוכנית האסטרטגית של "מגה" על עלויותיה ומאידך להתארכות פרק הזמן הנדרש להבשלתה. כך למשל צמצום של שטחי המסחר ויציאה מ-19 סניפים, מעבר למרכז לוגיסטי חדש בקיבוץ אייל בשטח של 28,000 מ"ר והסבות סניפים שהתבצעו במהלך 2014, הביאו לגידול בהוצאות בעוד שאת פירות מהלכים אלו אמורה הקבוצה לראות בהמשך. כמו כן, הסביבה הרגולטורית המכבידה ואי בהירות סביב יישום חוק המזון האטו התקדמותם של חלק מהמהלכים.