שתף קטע נבחר
.
ערוץ 20

טייס המשנה ריסק את המטוס בכוונה תחילה

אלו ממצאי החקירה הגרמנית-צרפתית באשר להתרסקות מטוס האיירבוס בהרי האלפים

הקברניט ננעל בחוץ

התביעה הצרפתית מסרה היום (יום ה') כי ככול הנראה טייס המשנה של מטוס האיירבוס, גרמני בן עשרים ושמונה, גרם להתרסקות המטוס בכוונה תחילה. פריצת הדרך בחקירת ההתרסקות התרחשה מוקדם יותר כאשר צוות החקירה הגרמני-צרפתי פענח את הקלטות מהקופסה השחורה של המטוס. אז התברר כי הקברניט יצא לזמן קצר מתא הטייס, וכשניסה לחזור מצא את הדלת נעולה. בקלטות נשמע הקברניט דופק בכל כוחו על דלת תא הטייס אך לשווא. על פי נתוני הקופסה השחורה ניראה כי טייס המשנה היה בהכרה מלאה כאשר מנע את כניסתו של הקברניט וריסק את המטוס.

 

במטוסי האיירבוס קיים מנגנון אוטומטי המאפשר את כניסת הצוות לתא הטייס בהקשת סיסמה על קודן ייעודי. המנגנון נועד לאפשר לצוות להכנס אל תא הטייס במקרה בו הטייסים אבדו את יכולת התפקוד. אך מטעמים של מניעת טרור, נעילה מכאנית של הדלת מבפנים לא מאפשרת את פתיחת הדלתות מבחוץ. על כן מעריכים החוקרים כי טייס המשנה המתין ליציאת הקברניט, ואז הפעיל את הנעילה המכנית כדי למנוע את חזרתו.

 

מהמטוסים הנפוצים בעולם

דגם המטוס, איירבאס A320, הוא מהמטוסים הנפוצים בעולם. כשבעת אלפים מטוסים כאלו משרתים בחברות התעופה השונות. והוא שני בתפוצתו רק למטוס הנוסעים האמריקאי, בואינג 737. עו"ד גל פלג, מומחה לבטיחות תעופה, אמר לערוץ 20 כי חברות התעופה השקיעו משאבים עצומים בבטיחות הטיסות בעשרים השנה האחרונות. ואכן המספר הכשלים הטכניים החמורים במטוסי הנוסעים החדישים כיום הוא זניח. ההתרסקות השבוע באלפים, כמו גם זו שאירע לפני כשנתיים באפריקה בנסיבות דומות, מלמדת כי בפני חברות התעופה עומד אתגר גדול לא פחות – לנטרל התנהגות קיצונית ולא צפויה של הגורם האנושי.

 

 

 

 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
צילום: רויטרס
האתגר של חברות התעופה: לנטרל התנהגות קיצונית של הגורם האנושי
צילום: רויטרס